• LAMadde

För alla som vill flytta till USA

Här i tråden får ni svar på frågor ang flytt till USA av oss som redan bor här. Har ni frågor om visum, jobb, boende.etc. Fråga på. Kom ihåg att fråga i DENNA TRÅD och inte i USA-tråden!

Kram fr. oss i USA tråden (www.familjeliv.se/Forum-11-239/m33304874.html)

Om hur vi i USA tråden hamnade i USA:
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m28583842.html
    och
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m31651078.html

Användbara länkar:

Amerikanska ambassaden i Sthlm
    stockholm.usembassy.gov/

USCIS
    www.uscis.gov/portal/site/uscis

Green Card lottery
    www.dvlottery.state.gov/

• Svar på tråden För alla som vill flytta till USA
  • chrisfs

Hej!
    Helt ny på detta forum, men har jagat omkring på svar på nätet väldigt länge. 
    Jag och min man gifte oss i September i New York, vi träffades för lite mer än två år sedan när jag var i New York på turistresa. Vi har aldrig bott tillsammans (på det sättet att vi vart registrerade/folkbokförda på samma adress), då jag pluggade klart i Belgien först i Juni 2014. Jag ska nästa vecka åka till USA för att hälsa på och har tack och lov förstått att det egentligen inte ska vara något krångel att ta sig igenom Border Control. då jag har jobb att komma tillbaka till i Maj. 

Mot frågan! 
    Vi ska under tiden i USA gå igenom och få alla papper iordning för i-130 och g-325a (söker CR1 eftersom vi inte vart gifta länge nog). Jag har några frågor som kanske några av er kan hjälpa till med lite...

I-130:
    21. If filing for your spouse, give last address at which you lived together. 
    Som nämnt har vi ju aldrig vart registrerade på samma ställe, men jag var i New York två månader kring tiden vi gifte oss (och vi har ju åkt lite fram och tillbaka, dock pga jobb har han aldrig vart i Europa längre än två veckor). Ska en skriva n/a eftersom det inte finns några juridiska papper, eller är det där vi senast "spenderade" en längre tid tillsammans?

G-325a:
    Applicant's residence last five years. List latest address first.
    Jag har pluggat utomlands i flera år men har oftast kommit tillbaka under somrarna och bott hos mina föräldrar. Jag antar att de menar huvudsakligt residens, och detta borde vara mina utländska adresser kan jag tycka. Samtidigt, i kombination med frågan ovan, borde jag då lista de gånger jag hälsat på, dvs "bott" i USA?

Applicant's employment last five years. List present employment first.
    Jag har jobbat extra inom bokhandel de senaste 10 åren, på lov och helger (blev enbart lov efter att jag flyttade utomlands för 6 år sedan). Är det tänkt att jag ska lista varje kort period (Juli-Augusti '14, December '13, Juni-Juli '13 etc.), eller kan jag lista det från 2005-2015 (har jobbat där två dagar i år, efter nyår), eller t.o.m. 2005-Present?

--------

Sedan har jag en fråga vad som gäller materialet en kan skicka med I-130-paketet, för att bevisa att det är ett bona fide-äktenskap. Vi har ju inget boendekontrakt med båda namnen, dock har vi skickat pengar till varandra (mest inför bröllopet), och det skulle ju kanske vara något? Vi tänkte också försöka få affidavit från folk som kan intyga att det är på riktigt. Bör man fråga nära vänner/familj, eller är det bättre med någon med mindre band till oss (t.ex. min mans chef)?

Kan en skicka med bilder, kopior av brev, e-mail och chat-loggar (det finns det milslångt av), eller är det overkill?

Supertacksam för minsta lilla hjälp!
    Chris

• Shiny

@chrisfs Jag har tyvärr inga svar på dina frågor, men jag vet ett ställe där du bör kunna få det! :)  

http://www.visajourney.com/ - Här finns mycket samlad erfarenhet och kanske redan svar på dina frågor om du gör en sökning. Lycka till!

• Cookiejar

Hej
    Vår flytt blir av! NC i sommar!
    Vi får mycket hjälp av företaget men några småfrågor som jag inte kan googla fram och inte fått svar på:
    Lampor: är det nån ide att ta med dem eller ingår de i hyrda hus? Om de inte ingår, funkar de ens?
    Skola: När startar skolåret i NC?
    Kostar skolmaten och materialet, men inte skolan?
    Studera: Går det att vuxenstudera någonstans i NC och i så fall vilka utbildningar?

Tack!

• TillFlorida
    Cookiejar skrev 2015-03-27 16:31:38 följande:

Hej
    Vi får mycket hjälp av företaget men några småfrågor som jag inte kan googla fram och inte fått svar på:
    Lampor: är det nån ide att ta med dem eller ingår de i hyrda hus? Om de inte ingår, funkar de ens?
    Studera: Går det att vuxenstudera någonstans i NC och i så fall vilka utbildningar?

Tack!

Lampor, som annan elektronik, använder sig av 110 Volt här, så det är nog ingen ide att ta med. Om de ingår eller inte i hyrda hys beror på om de hyrs ut möblerat eller ej. När det gäller taklampor kan det nog hända att vissa lampor "ingår" även om det hyrs ut omöblerat. När jag köpte hus så ingick lampan som hängde utanför dörren och alla infällda lampor i taket innomhus (i köket). Vissa takfläktar har också lampor inbyggda. 

Skolan är gratis om du skickar barnen till "public school", men maten och papper, pennor och annat får man köpa själv. (Fattiga kan få gratis mat).
    Det ser ut som om olika couties har olika start/slut-datum för skolorna
    www.dpi.state.nc.us/questions/
    Det eser ut som om skolrna i Charlotte börjar 25e Augusti i alla fall.
    www.cms.k12.nc.us/MEDIAROOM/BACKTOSCHOOL/Pages/default.aspx

När det gäller utbildning så kanske du kan ta en titt på Community College (Brukar vara billigare än att läsa kurser på universitetet)
    www.nccommunitycolleges.edu/colleges
  • Marie Curie
    Cookiejar skrev 2015-03-27 16:31:38 följande:

Hej

Tack!

Vart i NC ska ni? Vi bor i the triangle. Du får gärna inboxa mig om du vill ha några svar om den regionen. 

Lycka till med flytten!
  • Seven Costanza

Nu är makens jobbplaner äntligen spikade! Han har fått en postdoc på Stanford i två år och vi hoppas kunna flytta till USA i slutet av augusti. Har börjat kolla lite på vad som behövs: visum, SSN, credit cards, få kopia på sjukförsäkringsavtalet, am. körkort.

Har vi glömt något?

• TillFlorida

Det kan vara svårt att fixa kreditkort i USA utan en 'credit score'. Jag skulle se till att ha ett Svenskt kreditkort (visa eller mastercard) utan avgifter för köp i utländsk valuta.

Passa på att plugga teorin för körkortsprovet i förväg. Här är en länk till teoriboken för Ca.
    apps.dmv.ca.gov/pubs/dl600.pdf

Ordnar arbetsgivaren med bostad? Annars bör ni nog börja bekanta er med bostadsmarknaden. Vilka områden är bra? vad kostar det? Behöver ni betala en deposit? Får ni hyra utan en credit score?

• Seven Costanza
    TillFlorida skrev 2015-04-02 17:40:45 följande:

Det kan vara svårt att fixa kreditkort i USA utan en 'credit score'. Jag skulle se till att ha ett Svenskt kreditkort (visa eller mastercard) utan avgifter för köp i utländsk valuta.

Passa på att plugga teorin för körkortsprovet i förväg. Här är en länk till teoriboken för Ca.

apps.dmv.ca.gov/pubs/dl600.pdf

Ordnar arbetsgivaren med bostad? Annars bör ni nog börja bekanta er med bostadsmarknaden. Vilka områden är bra? vad kostar det? Behöver ni betala en deposit? Får ni hyra utan en credit score?

Hur lång tid tar det att bygga en credit score då, och menar de då att man ska visa från sitt svenska kort? För vi har inte kreditkort nu utan bara vanliga Visakort. Får kanske skaffa ett svenskt kreditkort då.

Tusen tack för länk till teorin! Ska titta på det i sommar. Nej arbetsgivaren ordnar inte bostad, de har en del egna bostäder men de är nog lika dyra som andra. Jag har vänner som varit bosatt i the bay area så de kan nog ge råd om var man vill och inte vill bo. Vi har kollat lite på craigslist och ja det är ju dyrt, ca 1500-2000 usd för en one bedroom (det är väl som en svensk tvåa?) Så man får ju utgå ifrån var man överhuvudtaget kommer ha råd att bo... Vi kommer att ha ca 5000 USD per månad (skattefritt) så vi har inte hur mycket som helst att lägga på boende. Men jag vet inte om det är bra att bestämma boende härifrån - verkar som att många kollar runt på plats?

Det är ju ett dyrt område överlag, funderar på hur pass man kommer klarasig på 3000 om man lägger max 2000 på boende... Vi har självklart en buffert men vill ju helst inte ta av den till de löpande månadskostnaderna utan mer om det är något extra.
  • evaoregon
    Seven Costanza skrev 2015-04-02 18:02:09 följande:
    Hur lång tid tar det att bygga en credit score då, och menar de då att man ska visa från sitt svenska kort? För vi har inte kreditkort nu utan bara vanliga Visakort. Får kanske skaffa ett svenskt kreditkort då.

Tusen tack för länk till teorin! Ska titta på det i sommar. Nej arbetsgivaren ordnar inte bostad, de har en del egna bostäder men de är nog lika dyra som andra. Jag har vänner som varit bosatt i the bay area så de kan nog ge råd om var man vill och inte vill bo. Vi har kollat lite på craigslist och ja det är ju dyrt, ca 1500-2000 usd för en one bedroom (det är väl som en svensk tvåa?) Så man får ju utgå ifrån var man överhuvudtaget kommer ha råd att bo... Vi kommer att ha ca 5000 USD per månad (skattefritt) så vi har inte hur mycket som helst att lägga på boende. Men jag vet inte om det är bra att bestämma boende härifrån - verkar som att många kollar runt på plats?

Det är ju ett dyrt område överlag, funderar på hur pass man kommer klarasig på 3000 om man lägger max 2000 på boende... Vi har självklart en buffert men vill ju helst inte ta av den till de löpande månadskostnaderna utan mer om det är något extra.
      ww2.kqed.org/news/2013/07/11/cost-live-comfortably-bay-area/affordability-poverty
Svar på tråden För alla som vill flytta till USA