Hej!
Helt ny på detta forum, men har jagat omkring på svar på nätet väldigt länge.
Jag och min man gifte oss i September i New York, vi träffades för lite mer än två år sedan när jag var i New York på turistresa. Vi har aldrig bott tillsammans (på det sättet att vi vart registrerade/folkbokförda på samma adress), då jag pluggade klart i Belgien först i Juni 2014. Jag ska nästa vecka åka till USA för att hälsa på och har tack och lov förstått att det egentligen inte ska vara något krångel att ta sig igenom Border Control. då jag har jobb att komma tillbaka till i Maj.
Mot frågan!
Vi ska under tiden i USA gå igenom och få alla papper iordning för i-130 och g-325a (söker CR1 eftersom vi inte vart gifta länge nog). Jag har några frågor som kanske några av er kan hjälpa till med lite...
I-130:
21. If filing for your spouse, give last address at which you lived together.
Som nämnt har vi ju aldrig vart registrerade på samma ställe, men jag var i New York två månader kring tiden vi gifte oss (och vi har ju åkt lite fram och tillbaka, dock pga jobb har han aldrig vart i Europa längre än två veckor). Ska en skriva n/a eftersom det inte finns några juridiska papper, eller är det där vi senast "spenderade" en längre tid tillsammans?
G-325a:
Applicant's residence last five years. List latest address first.
Jag har pluggat utomlands i flera år men har oftast kommit tillbaka under somrarna och bott hos mina föräldrar. Jag antar att de menar huvudsakligt residens, och detta borde vara mina utländska adresser kan jag tycka. Samtidigt, i kombination med frågan ovan, borde jag då lista de gånger jag hälsat på, dvs "bott" i USA?
Applicant's employment last five years. List present employment first.
Jag har jobbat extra inom bokhandel de senaste 10 åren, på lov och helger (blev enbart lov efter att jag flyttade utomlands för 6 år sedan). Är det tänkt att jag ska lista varje kort period (Juli-Augusti '14, December '13, Juni-Juli '13 etc.), eller kan jag lista det från 2005-2015 (har jobbat där två dagar i år, efter nyår), eller t.o.m. 2005-Present?
--------
Sedan har jag en fråga vad som gäller materialet en kan skicka med I-130-paketet, för att bevisa att det är ett bona fide-äktenskap. Vi har ju inget boendekontrakt med båda namnen, dock har vi skickat pengar till varandra (mest inför bröllopet), och det skulle ju kanske vara något? Vi tänkte också försöka få affidavit från folk som kan intyga att det är på riktigt. Bör man fråga nära vänner/familj, eller är det bättre med någon med mindre band till oss (t.ex. min mans chef)?
Kan en skicka med bilder, kopior av brev, e-mail och chat-loggar (det finns det milslångt av), eller är det overkill?
Supertacksam för minsta lilla hjälp!
Chris