• LAMadde

För alla som vill flytta till USA

Här i tråden får ni svar på frågor ang flytt till USA av oss som redan bor här. Har ni frågor om visum, jobb, boende.etc. Fråga på. Kom ihåg att fråga i DENNA TRÅD och inte i USA-tråden!

Kram fr. oss i USA tråden (www.familjeliv.se/Forum-11-239/m33304874.html)

Om hur vi i USA tråden hamnade i USA:
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m28583842.html
    och
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m31651078.html

Användbara länkar:

Amerikanska ambassaden i Sthlm
    stockholm.usembassy.gov/

USCIS
    www.uscis.gov/portal/site/uscis

Green Card lottery
    www.dvlottery.state.gov/

• Svar på tråden För alla som vill flytta till USA
  • warlord069

Om jag åker till USA på semester och hittar ett jobb där är det möjligt för mig att få stanna kvar där då?

• TillFlorida
    warlord069 skrev 2015-04-14 08:46:09 följande:

Om jag åker till USA på semester och hittar ett jobb där är det möjligt för mig att få stanna kvar där då?

Nej. Då du inte har arbetstillstånd får du inte jobba.

Om du skulle hitta ett jobb och arbetsgivaren är intresserad av att erbjuda dig jobbet måste de se till att sponsra dig för ett arbetsvisa (H1-B). Det är en kostsam process som tar ett bra tag att ordna. Det finns också ett tak på 65000 H1B visa per år så de tar slut ganska omgående varje år (Företaget får då vänta till nästa år). Som en del av arbetet med att sponsra dig måste företaget även visa att det inte finns Amerikaner som kan göra jobbet. Jobbet måste också kräva minst en Fil. Kand.

en.wikipedia.org/wiki/H-1B_visa
  • alloneword

Har äntligen fått besked från NVC att de har fått alla papper de behöver för att behandla min ansökan om immigrant visa, så nu väntar vi på ambassaden i Stockholm ska boka in mig för en intervju. Om jag har förstått saken rätt kan jag inte boka tid för den där läkarundersökningen förrän jag har fått en tid för intervju. Stämmer det? Jag undrar också om någon vet exakt vilka krav som ställs på svenska som emigrerar till USA vad gäller vaccin. Jag tycker det är svårt att få klara besked. Är det någon som kan dela med sig av egna erfarenheter? Behövde ni ta några extra vaccin innan flytten?

• mansux

Detta verkar vara en gammal tråd men jag chansar och skriver ändå :)
    Min man är född i Texas, jag är svensk. Vi gifte oss i Texas 2010 och sedan 2011 bor han här i Sverige. Nu vill han flytta hem och då behöver vi ansöka om ett green card. Vi har nu fyllt i I-130 formuläret men hur fasiken betalar man avgiften när man bor i Sverige? Jag hittar ingen info någonstans annat än att man ska betala avgiften på $420 och bifoga kvittot. Min bank vill ha BIC, SWIFT eller IBAN nummer och det hittar jag ingenstans. Någon som gått igenom hela processen och vet mer? :D

• Apotheosis

Du kan inte göra en banköverföring. Du måste skicka en money order eller liknande med pappren. Den måste finnas med i kuvertet med alla papper som skickas in. Det står i instruktionerna till formulär I-130.

• Apotheosis

The filing fee for a Form I-130 is $420.

Use the following guidelines when you prepare your check or

money order for Form I-130:

1. The check or money order must be drawn on a bank or other financial institution located in the United States and must be payable in U.S. currency; and

2. Make the check or money order payable to U.S. Department of Homeland Security.

NOTE: Spell out U.S. Department of Homeland Security; do not use the initials "USDHS" or "DHS."

• mansux

Jag har pratat med Swedbank, seb, handelsbanken och western union och ingen av dom har Money orders eller checker. Bankerna vill göra en internationell överföring men då behöver jag IBAN, BIC och SWIFT koder och någon nio siffrig kod, minns inte just nu vad den hette och jag vet inte vart jag hittar dom uppgifterna. Dom två punkterna som du skrev gäller om betalningen sker i USA. Vid utlandsbetalning hänvisar de till tex ambassaden och dom i sin tur hänvisar till USCIS hemsida. Får nog fråga svärmor om hon kan fixa en Money order i Texas istället :)

• TillFlorida
    mansux skrev 2015-07-23 01:08:40 följande:

Jag har pratat med Swedbank, seb, handelsbanken och western union och ingen av dom har Money orders eller checker. Bankerna vill göra en internationell överföring men då behöver jag IBAN, BIC och SWIFT koder och någon nio siffrig kod, minns inte just nu vad den hette och jag vet inte vart jag hittar dom uppgifterna. Dom två punkterna som du skrev gäller om betalningen sker i USA. Vid utlandsbetalning hänvisar de till tex ambassaden och dom i sin tur hänvisar till USCIS hemsida. Får nog fråga svärmor om hon kan fixa en Money order i Texas istället :)

Du kan inte använda en Svensk bank. Checken måste vara utställd av en Amerikansk bank.
    "...must be drawn on a bank or other financial institution located in the United States"
    Ni får föra över pengarna till ert bankkonto i USA och skriva en check mot det kontot.
Svar på tråden För alla som vill flytta till USA