• LAMadde

För alla som vill flytta till USA

Här i tråden får ni svar på frågor ang flytt till USA av oss som redan bor här. Har ni frågor om visum, jobb, boende.etc. Fråga på. Kom ihåg att fråga i DENNA TRÅD och inte i USA-tråden!

Kram fr. oss i USA tråden (www.familjeliv.se/Forum-11-239/m33304874.html)

Om hur vi i USA tråden hamnade i USA:
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m28583842.html
    och
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m31651078.html

Användbara länkar:

Amerikanska ambassaden i Sthlm
    stockholm.usembassy.gov/

USCIS
    www.uscis.gov/portal/site/uscis

Green Card lottery
    www.dvlottery.state.gov/

• Svar på tråden För alla som vill flytta till USA
  • TillFlorida

8411143 skrev 2015-11-11 16:00:00 följande:

Så ni säger oavsett utbildning så är det skit svårt att komma in i USA för att arbeta? Hur säkra är ni på dom uppgifterna?

Sjuksköterskor, civilekonomer, civilingenjörer, läkare osv?

Du kommer behöva sponsras för ett H1-B visa precis som programmerare och andra. Ett problem med tjänster som sjuksköterska är dock att många sådana tjänster i USA endast kräver två års högskola och därför inte kvalificerar sig för H1-B visa. Det finns dock kvalificerade sjukskötersketjänster som kräver mist fyra år på högskola och därför kvalificerar sig för H1-B visa.

Sök efter tjänster som som erbjuder sponsring
    www.simplyhired.com/search&pn=3

Måna av sökresultaten ovan är säkert för tjänster som inte sponsrar utan bara tillåter att du byter jobb till tjänsten i fråga om du redan har H1-B, men det finns säkert tjänster som sponsrar också. Eventuellt kanske det finns rekryterare som rekryterar från utlandet också.

Mer info om processen
    www.discovernursing.com/steps-for-foreign-educated-nurses

• 8411143
    TillFlorida skrev 2015-11-11 17:30:28 följande:
    Du kommer behöva sponsras för ett H1-B visa precis som programmerare och andra. Ett problem med tjänster som sjuksköterska är dock att många sådana tjänster i USA endast kräver två års högskola och därför inte kvalificerar sig för H1-B visa. Det finns dock kvalificerade sjukskötersketjänster som kräver mist fyra år på högskola och därför kvalificerar sig för H1-B visa.

Sök efter tjänster som som erbjuder sponsring
    www.simplyhired.com/search&pn=3

Måna av sökresultaten ovan är säkert för tjänster som inte sponsrar utan bara tillåter att du byter jobb till tjänsten i fråga om du redan har H1-B, men det finns säkert tjänster som sponsrar också. Eventuellt kanske det finns rekryterare som rekryterar från utlandet också.

Mer info om processen
    www.discovernursing.com/steps-for-foreign-educated-nurses
    Det sägs ju vara brist på Narkossjuksköterskor, är det ändå samma steps jag måste gå igenom för att klara det?

Måste jag göra ett engelsk prov på mina kunskaper i engelska före jag börjar arbeta? Liksom jag kan en ganska så avancerat engelska, jag lär mig dock nya saker varje dag i engelska böckerna.
  • TillFlorida

Ja det verkar som om du måste klara ett TOEFL eller IELTS test för att verifiera dina kunskaper i Engelska.
    Det ser också ut som om du måste ha klarat ett CGFNS eller NCLEX test för att verifiera att visa att dina kunskaper matchar vad som krävs av en Amerikansk sjuksköterska.

en.wikipedia.org/wiki/Commission_on_Graduates_of_Foreign_Nursing_Schools
    en.wikipedia.org/wiki/National_Council_Licensure_Examination

Jag googlade lite och hittade ett rekryteringsföretag som rekryterar sjuksjöterskor till USA från andra länder. Jag vet inte om de är seriösa eller pålitliga, men de är alla fall ett exempel på ett rekryteringsföretag. De har lite mer info på sin sida också.

www.usmedicalstaff.com/index.htm

• Seven Costanza

Jag har sett en blogg av en svenska som flyttat till San Diego och jobbar som ssk där. Som jag förstått hade hon en svensk ssk-utbildning. Du kan ju kontakta henne och se om hon kan svara på dina frågor.

cinderalley.com

• Apotheosis
    Seven Costanza skrev 2015-11-11 18:15:58 följande:

Jag har sett en blogg av en svenska som flyttat till San Diego och jobbar som ssk där. Som jag förstått hade hon en svensk ssk-utbildning. Du kan ju kontakta henne och se om hon kan svara på dina frågor.

cinderalley.com

Fast hon fick ju sitt green card genom äktenskap, och var där på studentvisum innan. Jag vet inte om hon är SSK eller inte (jag har tolkat det som att hon jobbar med social media eller webdesign eller liknande, inte inom vården), men oavsett vilket är det inte relevant för hur hon hamnade i landet. Det var inte det hon ansökte på. När man väl har green card får man ju jobba med vad man vill i princip. 

Jag har svårt att tro att det finns ett behov av att importera sjuksköterskor. 

• Seven Costanza
    Apotheosis skrev 2015-11-11 19:25:28 följande:

Fast hon fick ju sitt green card genom äktenskap, och var där på studentvisum innan. Jag vet inte om hon är SSK eller inte (jag har tolkat det som att hon jobbar med social media eller webdesign eller liknande, inte inom vården), men oavsett vilket är det inte relevant för hur hon hamnade i landet. Det var inte det hon ansökte på. När man väl har green card får man ju jobba med vad man vill i princip. 

Nej då har jag nog snarare blandat ihop henne med en annan blogg. Återkommer om jag kommer på vilken det var.
  • TillFlorida
    Apotheosis skrev 2015-11-11 19:25:28 följande:

Det finns ett stort behov av att importera sjuksköterskor,

www.villanovau.com/resources/nursing/qualified-nurses-shortage/

men det är inte helt lätt i alla fall. Jag hittade en lång lista på företag som rekryterar sjuksköterskor till USA från hela världen. (igen, jag vet inte om de är bra eller dåliga eller till och med bedrägeri)

www.nursetogether.com/list-nurse-recruitment-agencies-us-based-employment
  • EiraLj

När jag skulle in i USA sist så fick jag problem i immigrationen. Jag skulle volontärarbeta (wwofing) men blev nekad till detta. (Jag visste inte att det jag skulle göra var fel eftersom jag inte skulle få betalt.)

I vilket fall. Jag blev insläppt och löste boende genom att jag fick stanna hos vänner. Men de sa att jag skulle bli kollad nästa gång jag åker in i landet. Så jag antar att de satt någon prick på mig? Jag har inte rest in sedan dess.

Det är fortfarande i ett väldigt tidigt stadie men jag och min amerikanska pojkvän har pratat om att gifta oss och att jag då skulle flytta dit. Tror ni att det är omöjligt med tanke på att jag har någon typ av markring sen tidigare?

Tacksam för svar! 

• TillFlorida
    EiraLj skrev 2015-11-15 13:25:40 följande:

Det är fortfarande i ett väldigt tidigt stadie men jag och min amerikanska pojkvän har pratat om att gifta oss och att jag då skulle flytta dit. Tror ni att det är omöjligt med tanke på att jag har någon typ av markring sen tidigare?

Tacksam för svar! 

Jag tror inte det kommer vara något problem. Du har inte stannat för länge på ett visa (overstay) eller begått något brott.
  • star67

några frågor :
    finns fortfarande Green Card lottery!?
    om man startar eget företag där får man Green Card?
    eller blir bättre om en bekant startar företaget och anställer oss iställit?
    kan man tex fytta dit för att ta hand om sina föräldrar som är gamla?

Svar på tråden För alla som vill flytta till USA