• LAMadde

För alla som vill flytta till USA

Här i tråden får ni svar på frågor ang flytt till USA av oss som redan bor här. Har ni frågor om visum, jobb, boende.etc. Fråga på. Kom ihåg att fråga i DENNA TRÅD och inte i USA-tråden!

Kram fr. oss i USA tråden (www.familjeliv.se/Forum-11-239/m33304874.html)

Om hur vi i USA tråden hamnade i USA:
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m28583842.html
    och
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m31651078.html

Användbara länkar:

Amerikanska ambassaden i Sthlm
    stockholm.usembassy.gov/

USCIS
    www.uscis.gov/portal/site/uscis

Green Card lottery
    www.dvlottery.state.gov/

• Svar på tråden För alla som vill flytta till USA
  • mansux

Sandy

Sandy skrev 2015-08-14 19:34:46 följande:

Hej! Har en fråga!

Hur går man tillväga om man vill flytta från Sverige med barn till USA?

Jag o min man har väldigt länge velat detta o känner att inom 1-2 år göra den drömmen verklig, men de finns inte så mycket info ute så man ver inte vad man ska börja o hur man ska gå tillväga. Tacksam för all tips o råd

Börja med att läsa här: www.uscis.gov/greencard

Om ni inte är miljonärer och kan köpa er greencard så bör en av er vara amerikansk medborgare. Jag tror att det är väldigt svårt att få ett greencard annars. Beroende på vilken grund ni baserar ansökan på så skriver ni barnens namn i ansökan. Hoppas du fått lite svar :)
  • Göteborg79

Önskade jag hade ett jobb å kunde bli förflyttad... men om det någonsin tar Slut mellan oss så blir det amerikanska dejtingsidor.....

Jag ska bara bo där

• Seven Costanza
    Elisabeth83 skrev 2015-08-15 00:15:49 följande:

Kolla meetup där kan man hitta lokala grupper :) Du kan få mitt telenr. Nu är vi några svenskar som väntar barn ungefär samtidigt som dig. Jag är hemma så om du vill ses och få lite info så hör bara av dig. 

Tack för info, då ska jag kolla på meetup, även om där finns många svenskar vore det kul att få kontakt med amerikaner och andra nationaliteter också. Du får jättegärna skicka PM till mig med ditt nr. Jag skulle gärna vilja träffas, känner ju verkligen ingen dit vi ska flytta, väldigt snällt! Vi har bokat in oss på air bnb de första tio dagarna och bokat en del lägenhetsvisningar så vi hoppas få tag på något med snabb inflyttning så att vi hinner möblera innan min man börjar jobba 1/9. Ska bli kul!
  • Seven Costanza

Hejsan!

Nu är vi på plats i USA :) Jag är gravid och har börjat fundera på vagn och det slår mig att man aldrig ser några liggvagnar här, används det inte alls? I Sverige har alla liggvagnar till bebisen i början men här ser jag bara sådana där bebisen sitter eller halvsitter i vad som ser ut som ett babyskydd. Någon som sett något varumärke som säljer liggvagnar och vad heter liggvagn på amerikansk engelska egentligen? Om jag inte hittar liggvagn så får jag väl köpa en sån där annan vagn, någon som vill rekommendera någon bra modell i så fall? Funkar det bra att inte ha bebisen liggande? Blev bara väldigt förvånad för att verkligen alla spädbarn i Sverige ligger plant på rygg i vagnen i början. Tack på förhand!

• Wagram

Det finns vagnar som är kombinerade sitt- och liggvagnar, tex Bugaboo. Ligginsats heter bassinet.

• Seven Costanza
    Wagram skrev 2015-09-07 13:48:53 följande:

Det finns vagnar som är kombinerade sitt- och liggvagnar, tex Bugaboo. Ligginsats heter bassinet.

Tack för svaret! Bugaboo ($1200) är dock ganska mycket dyrare än vad vi hade tänkt lägga eftersom vi i första hand vill köpa en billigare begagnad vagn då vi bor på andra våningen utan hiss och skulle vilja kunna ha vagnen i cykelförrådet. Har dock inte hittat en enda liggvagn begagnad på craigslist så det kanske inte går utan vill vi prompt ha en liggvagn får vi kanske köpa en ny, även om jag känner att 1200 dollar är asmycket för en barnvagn. Om vi hade bott i Sverige hade vi nog inte tänkt lägga så mycket pengar.

Men har de flesta alltså inte barnen liggande här? Varför inte, tror du?
  • Wagram

Det finns andra billigare sorter med liggdel också. Googla på stroller och bassinet så hittar du. Jag tror att människor inte liks mycket som i Sverige är ute och går med vagnen i USA, speciellt inte om vädret inte är fint. Många använder bilstolen och sätter den på en vagn när barnen är riktigt små. Det funkar ju om man bara går till och från bilen som många gör . Riktiga hurtbullar köper ofta cykelbanor som man kan använda som barnvagn utan cykel också. Joggingvagnar är poppis också.

• Seven Costanza
    Wagram skrev 2015-09-07 19:28:42 följande:

Det finns andra billigare sorter med liggdel också. Googla på stroller och bassinet så hittar du. Jag tror att människor inte liks mycket som i Sverige är ute och går med vagnen i USA, speciellt inte om vädret inte är fint. Många använder bilstolen och sätter den på en vagn när barnen är riktigt små. Det funkar ju om man bara går till och från bilen som många gör . Riktiga hurtbullar köper ofta cykelbanor som man kan använda som barnvagn utan cykel också. Joggingvagnar är poppis också.

Ok då får jag googla och se vad jag hittar, tack! Vi bor i Silicon Valley så jag hade tänkt vara ute och gå mycket med vagnen då här faktiskt är mycket bättre trottoarer än jag räknat med . I Sverige har jag förstått det som att barnen inte rekommenderas att sitta upp längre stunder men det är väl som du säger att många här i USA bara har barnet i den i bilen och till och från bilen så då är det ju lite skillnad. Haha ja cykelvagn made more sense - det skulle väl annars vara en google-chef kanske som köper en egen cykelbana
Svar på tråden För alla som vill flytta till USA