• danitra

Du som fick barn innan 23 års ålder!

Kallar du dig för "ung mamma", här på FL och/eller i vardagen?

Har du fått höra elaka kommentarer om din ålder som mamma?

Eller kommentarer överhuvudtaget?

• Svar på tråden Du som fick barn innan 23 års ålder!
  • Stickmamman

fick första 15år nu ska jag ha en till 18år. alla ställde upp och hjälpte om det var något.

• Tamana

Nej jag kallar mig inte ung mamma och brukar heller inte direkt bli kallad det. Blir 24 och fick första när jag var 21 och andra nu i februari.

• IHateYourFace

Har du fått höra elaka kommentarer om din ålder som mamma?
    Ja, eller dumma kanske vi kan kalla dom, t ex
    - Barn ska inte ha barn.
    - Att det kommer sluta illa för mig/mina barn för att jag fått dom ung.
    - Att det bara är horor som får barn ungt.

Eller kommentarer överhuvudtaget?
    Ja, bland annat
    - ?Då har du väl mycket hjälp utav din mamma, du som är så ung?
    - Att det måste va tufft/jobbigt att få barn ung.
    - Om jag har något emot abort (fast det kanske alla gravida får höra?)

När jag är riktigt bitter känns det dessutom som att jag inte riktigt blir tagen på allvar. ?Du är SÅ duktig & du klarar dig SÅ bra osv, trots att du är SÅÅ ung?... De menar förstås inget illa, men det blir ändå fel. Som en liten klapp på huvudet.

& nej, jag kallar mig inte "ung mamma" & har aldrig gjort. Jag tror inte heller att alla kollar snett på mig eller tycker att jag är en kass morsa för att jag har fått barn tidigt i livet. Men jag har ändå stött på en & annan surkart genom åren.

• Jössica

Jag kallar mig inte ung mamma, men andra gjør det.. Men jag är 19, inte veldig "gammel" så..
    Jag har vel aldri fått höra någån kommentarer.. Inte ennu.. Men nu som jag ventar mitt andra barn, och mitt första bara är 3 mnd, så får jag nog en del reaktioner..

• MarieHJ

Av utbildad personal(BVC,sköterskor,läkare,fölossningspersonal) Har jag BARA fått posetiva komentarer och reaktioner.

Det är som sagt utav vissa på FL i åldrarna 30-40 som man fått lite provocerande komentarer..

• AlexandraLuleå

fick mitt första månaden efter jag fyllde 19, fick mitt andra när jag avr 21, och nu får jag mitt tredje strax efter jag fyllt 23, har dessutom en styvon med, så ja folk kollar ju när man går på stan med en barnvagn.två barn och en mage som syns tydligt redan.

har fått en del kommentarer, inte brytt mig om det utan har på mitt eget sätt tacklat alla svårigheter som kommit längst vägen, den som var mest negativ i början var min mor, men hon ändrade snabbt mening när hon såg hur bra det gick, och att jag inte besvärade henne i onödan

• en ängel

Hej! jag var 23 när jag fick min son. Kallar mig inre ungmamma (men har insett här på fl att andra skulle göra det och har bara fått komentarer om hur positivt det är att skaffa barn tidugt.

• TyraPaloma

Hej hej! Jag är 23 år och har TRE barn

När jag var yngre kallade jag mig för ung mamma. Men va sjutton, nu är jag ju myndig och allt det. Det är ingen skillnad på mig och andra föräldrar längre. Man är på samma nivå.

• MickisH

jag var 18 när jag fick min dotter. så länge man vet hur man ska ta hand om sitt/sina barn så ska ingen annan lägga sig i hur gammal man är.
    ålder är en sak och mognad en annan.
    den enda gången jag hört något negativt om att vara ung och mamma var när jag var ute med min dotter på stan för första gången. där mötte jag en kvinna på ca 40år och hennes mamma ca 60år, i rulltrappan (en platt). kvinnan som var ca 40 började skratta, pekade på mig och sa "titta där, är inte hon lite ung för att gå med barnvagn" mamman såg ut att skämmas och försökte få tyst på henne. jag tog inte åt mig, tyckte bara synd om henne eftersom hon
    antagligen inte hade några barn.

• good and evil

Jag fick min son när jag var 16 år
    Har inte fått några elaka kommentarer, kansje bara någon enstaka.
    Men det är inget jag bryr mig om Går ju så bra allt, så jag tycker inte åldern spelar så stor roll.

Svar på tråden Du som fick barn innan 23 års ålder!