• bubblan73

Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 7

Har du fått missfall och inte har någon att tala med? Kom in till oss!

Tidigare trådar:
    www.familjeliv.se/Forum-7-138/m20348731.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-138/m17369948.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-138/m23204477.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m25833976.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28634807.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31226031.html

BIM-listan & behandlingslista:
    www.familjeliv.se/Forum-11-261/m25450137.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28382945.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31257830.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-03 19:12
    Ny behandlingstråd:
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m34145521.html

• Svar på tråden Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 7
  • Krusbär

Hej och tråkigt att många är så ledsna just nu. Men bra att ni använder tråden så att ni kanske kan få ut lite oro och jobbiga tankar. Och så att vi andra kan försöka stötta!

DND: Jag tror absolut att det är äl-symtom. Jag brukar känna av ganska rejält i äggstockarna (mest i ena) och ofta ha rätt mycket äl-sekret.

Snozie: Jag håller med de andra om att det kanske ändå är bra att gå på vul:et. Även om det inte finns garantier kanske ett "lyckat" vul kan lugna dig lite?

Ang. kaffe så finns det väl en rekommendation om upp till tre koppar (kaffekoppar) per dag för gravida. Men lite kaffe kan väl knappast framkalla ett missfall. Däremot så försöker jag följa en diet som jag har fått av min akupunktör, som är en del i behandlingen. Det är en massa saker jag inte ska äta enligt dieten. Helst ska man inte dricka kaffe alls. Men om jag drog ner mitt intag till hälften (1 kopp ist. för 2) var det ok.

• StoraD

jamen det låter ju bra finesssan, nu hoppas vi på bra resultat raring!

Bling: ååh så tråkigt att höra att du är så ledsen, men det är inte konstigt. skönt dock att ni har en plan nu framöver. kramar på dig

krusbär, vad fick du för rekommendationer av din akupunktör? det jag fick var att undvika kaffe, alkohol och mjölkprodukter. Sen skulle jag äta varm mat (inte typ sallader) och hålla mig varm, dricka varmt osv. Men detta gjorde jag redan eftersom jag följer ayurvedisk kost (förutom kaffe, och alkohol... oj jag är nog inte så bra på det där ändå). Det kan du läsa om här vid intresse!
    www.whatreallyworks.co.uk/start/AyurvedicZone.asp
    så jag äter mkt mandlar och har köpt te med shatavari i! (notera att sidan heter "what really works" det känns väl pålitligt! )

• Krusbär

lillaD: Jag fick ungefär samma kostråd som du - inga mejeriprodukter och bara varm (tillagad) mat. Dessutom bara fullkortsprodukter (bröd, pasta etc.) och inga transfetter eller socker. Sen skulle jag inte heller äta frukt utan bär och försöka att mest äta ekologiskt kött (innehåller inte hormoner). Inte helt lätt men jag försöker!

Alkohol sa hon inget om men jag antar att det inte är så bra, både för själva alkoholen och för att det omvandlas till socker vilket jag ska undvika.... Under semestern blir det dock lite undantag där, men snart blir jag striktare!

Jag måste säga att jag faktiskt har märkt av särskilt det med att äta och dricka varmt (eller iaf inte kallt). Det känns mycket skönare i kroppen med varmt! Vad tycker du? Har du märkt någon skillnad? Följer du ayurvedisk kost till 100% annars?

Jag ska läsa din länk nu!

• StoraD

krusbär: jaa ganska mkt faktiskt, min "typ" (som är Vata, det finns 3 olika) har kostråd som jag märker passar mig mkt bra, t.ex. dricker jag aldrig kallt, till maten dricker jag varmt (kokt) vatten. Jag tycker verkligen man märker när man dricker kallt (vilket jag gjort i sommarvärmen) att matsmältningen blir sämre!

Sen mkt "ordentlig" mat, kött, ris/bulgur och kokta grönsaker, inga råa grönsaker. Sen så ingår också livsvanor i ayurveda, och är man en Vatatyp så är regelbundenhet viktigt, äta och sova ungefär samma tid varje dag t.ex. men också mkt vila och värme, Vata typer blir lätt stressade och rastlösa och har svårt att koncentrera sig.

• Krusbär

lillaD: Spännande, jag ska läsa mer om det!

Usch, varför tittar jag på "Hitta hem" när det alltid blir så sorgligt?! Repris dessutom...

• Snozie

Jag kör tröst ätar taktiken....middag...glass med äpplepaj...popcorn...melon...daimstut och nu skall jag åka och hämta friterade räkor med sötsur sås...allt innom loppet av 4 timmmar....hm?

• Poppy Lee

Aargh, skrev just ett långt svar till alla, och så försvann det! I korthet:

Snozie: tycker att det är bra att du tröstar dig! Och som de andra skriver är symtom inte alls bra indikatorer på graviditet el icke-grav., personligen har jag haft mer symtom då jag fått mf än den gången det gick hela vägen fram . Men tycker ändå att vul är den bästa lugnaren. Vilken vecka är du i förresten? Kanske går att höra hjärtljud snart?

Bling: skönt att ni har så många besök inplanerade, det måste kännas lugnande på något sätt. Bra också att det gick bra för maken med kuratorn!

lillaD och Krusbär: ni är så duktiga med er genomtänkta kost! Men är det inte svårt med de varma dryckerna i värmen? Märker ni av någon tydlig skillnad hälsomässigt med denna kost?

Tack alla söta för feedback ang. mina urinrörsproblem Ni har ni rätt, det är trol. uvi. Var bättre imorse, men sedan blev det bara värre och värre under dagen. Har inhandlat självtest för uvi som ska utföras imorgon bitti. Jag bad maken köpa med lite tranbärsjuice som ju ska vara bra hem. Den lilla raringen kom hem med TRE (!) liter! Så nu ska det tankas för fulla muggar.

• Bling1975

Spännande kostråd LillaD och Krusbär, men inget jag skulle klara. Inga varma drycker kommer någonsin innanför mina läppar inkl. soppa, kaffe och varm choklad etc. men jag äter å andra sidan helst inte kall mat heller.

Finesssan - hoppas lilla Vida blir bättre nu med kiropraktorn. Visste inte att man kan göra det på små bebisar.

Poppy - bara börja dricka, det är ju dessutom gott i sommarvärmen Uvi är hemskt och kan göra så snablarns ont.

DND - håller med alla om att det är ÄL, tror dessutom att det är en riktigt fertil sådan. Vi har ju blivit spontangravida mot alla odds en gång och det var just när jag för första gången fick sån värk. Jag ringde sjukvårdsupplysningen för jag trodde nått var fel efter tidigare IVF men så var det inte och sedan kom slemmet som bevis. Lycka till

På tal om kaffe så avstår jag helt fråb Coca Cola under VF försöken och när jag är gravid (dricker inte kaffe) och även från Ginger Ale eftersom ingefära är inflammationhämmande som Ipren och min man är lite extra nojig.

Stitch längtar efter Lilo
Svar på tråden Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 7