• Fam Lycke Svedberg

En femtedel av Sveriges befolkning tycker tjejer får skylla sig själva att de blir våldtagna!!

Med hänvisning till morgonens tv-debatt i Nyhetsmorgon så startar jag denna tråd: En femtedel av befolkningen anser att tjejer som klär sig utmanande och beter sig oanständigt får skylla sig själva, folk mellan 15-24(tror jag) och dom över 65 är det som anser detta, enligt undersökningen. Men ibland undrar jag hur dom gör alla dessa undersökningar av befolkningen, för jag är tamejfan aldrig med i några såna. Då undrar man ju egentligen hur korrekta dessa undersökningar är, då inte hela befolkningen deltar. Det kan ju ta sig annorlunda om alla finge vara med, eller hur?? Men det som undras är ju egentligen; hur tänker dessa som anser detta?? Ska vi inte få gå i kort-kort utan att behöva checka in hos ett gäng snuskiga, vidriga porr-snubbar?! De killar som går utan tröja (dreggel av alla snygga tvättbrädor), ska inte de få skylla sig själva då?? Ska de få gå tröjlösa utan att behöva checka in hos ett gäng dregglande tanter

• Svar på tråden En femtedel av Sveriges befolkning tycker tjejer får skylla sig själva att de blir våldtagna!!
  • Fam Lycke Svedberg

Precis, ska man ta ett risktagande när man går ut på krogen då med andra ord?? Sen när hör det till omdöme om vad som är rätt och fel, för jag håller med dej där; ett risktagande är att hoppa i plurret icke simkunnig, men även som simkunnig oxå och det är sånt här som människor har i sitt medvetenhet att det är farligt och därmed inte med rent omdöme utsätter sig för det. Men att inte gå ut på krogen, eller genom parken, tillhör inte det medvetna omdömet eftersom det är rent biologiskt inte fel. Visst är man väl rädd lite till mans när man går ensam ute i mörkret, men det är ju inte att hoppa in i en risk. Däremot att hoppa i plurret är totalt direkt medvetet en risk, där man även till mans är rädd för vatten. Förstår ni kopplingen? Det här med tjej-ensam-mörker är skapat av samhället och precis som du säger även domstolarna. Även läste ett annat inlägg, där det nog mycket även handlar för mycket om självständighet och attityd "gör som jag vill" och därmed behandlar medmänniskor därefter, och då blir det mera våldsbrott.

Hondjuret skrev 2008-04-30 10:27:59 följande:
    jaha. om vi nu lämnar den diskussion därhän, så skulle det vara intressant hur du menar att det är "att utmana ödet", i ett av dina inlägg ovan, vi lever ju inte i ett ngt slags tillstånd med utegångsförbud efter vissa tider, ensam har man väl alldeles rätt att röra sig som myndig, och har man åldern inne så får man även dricka sig berusad. För mig är en risk, att jag kan få lungcancer av ett långvarigt och ihärdigt cigarettrökande, eller att jag kan drunkna om jag hoppar i plurret i djupt vatten utan att vara simkunnig och utan flytväst. Inte att jag kan bli våldtagen för att ute själv sent, det är en sjuk samhällsyn. Domstolarna har varit högst behjälpliga i att påverka opinionen i denna fråga, och som vi vet rinner skit nedåt!
  • Cashew

så man ska förutsätta att man kan bli våldtagen bara för att man går ensam genom en park? helt sjuk syn på nått sätt säger du ju då att det är ok att killar våldtar tjejer som går ensamma i parker. det är det som är så hemskt att det är allmänt accepterat i Sverige idag att våldta tjejer som inte håller sig "inom ramarna" för socialt accepterat beteende. men det är väl inte konstigt att folk har den synen när lagarna ser ut som dom gör. vi får ju de signalerna inpräntade uppifrån. att våldta en tjej som supit ner sig själv är ju mer ok enligt lagen skrämmande.

AnnaGBG skrev 2008-04-30 10:19:37 följande:
    Barn har inget risktänkade. Jag menar det. Precis så. De kan inte förutse situationer som vuxna kan ( iaf bör kunna )
  • Flytning
    FlamingRed skrev 2008-04-30 09:45:46 följande:
    Flytning skrev 2008-04-30 09:44:19 följande:
    Nej, dom utmanar ödet. Dom får inte skylla sig själva. Ser du skillnaden?
    Ja, visst ser jag skillnaden, men jag håller inte med om att man utmanar ödet om man går skitfull genom en park sent på natten. För största sannolikheten är ändå att man INTE utsätts för våldtäkt i en sån situation. Annars skulle vi kunna läsa om hundra våldtäkter varje dag. Dessutom så skulle det vara hemskt om man som kvinna (eller människa öht) inte skulle kunna gå ut och roa sig utan att man utsätts för något sådant hemskt skulle kunna inträffa.
  • FlamingRed
    Cashew skrev 2008-04-30 10:41:56 följande:
    så man ska förutsätta att man kan bli våldtagen bara för att man går ensam genom en park? helt sjuk syn på nått sätt säger du ju då att det är ok att killar våldtar tjejer som går ensamma i parker. det är det som är så hemskt att det är allmänt accepterat i Sverige idag att våldta tjejer som inte håller sig "inom ramarna" för socialt accepterat beteende. men det är väl inte konstigt att folk har den synen när lagarna ser ut som dom gör. vi får ju de signalerna inpräntade uppifrån. att våldta en tjej som supit ner sig själv är ju mer ok enligt lagen skrämmande.
    Nej det säger man inte på ngt sätt.

Och inte är det heller mer "ok" enligt lagen, dock mer svårbevisat. Jo lagen fungerar så, det krävs bevis.
  • FlamingRed
    Flytning skrev 2008-04-30 10:42:53 följande:
    Ja, visst ser jag skillnaden, men jag håller inte med om att man utmanar ödet om man går skitfull genom en park sent på natten. För största sannolikheten är ändå att man INTE utsätts för våldtäkt i en sån situation. Annars skulle vi kunna läsa om hundra våldtäkter varje dag. Dessutom så skulle det vara hemskt om man som kvinna (eller människa öht) inte skulle kunna gå ut och roa sig utan att man utsätts för något sådant hemskt skulle kunna inträffa.
    Att gå ensam igenom en mörk park innefattar givetvis större risk än att gå flera tillsamman på en upplyst gata. Självklart.
  • trolltyg
    negro skrev 2008-04-30 10:13:05 följande:
    Om personen vitt och brett skryter och viftar med låt säga sin rolexklocka på nån krog en sen natt så har den personen faktiskt själv med stor sannolikhet sett till att bli rånad. Då vet folk att den där snubben har dyra prylar på sig och är ett lätt offer då han har supit sig själv under bordet, hade han inte viftat med sin dyra klocka hade förmodligen ingenting hänt heller
    Så då menar du att om en kvinna har en kort kjol så tror folk automatiskt att det är fritt fram att sätta på henne oavsett om hon vill eller ej för hon har ju kort kjol? Då är det fel på folks tänkande och inte hennes korta kjol.
    Melvin 051219 och Ian 071127
  • Cashew

i mina öron låter det precis så. sen om du inte vill se det på det sättet så behöver du inte det, men det är precis så jag hör det.

och det är visst mer ok att våldta en som supit ner sig själv än en person som våldtäcktsmannen super ner. om jag inte minns fel så kan det aldrig bli tal om grov våldtäckt om tjejen super ner sig själv, men däremot om hon blir bjuden på spriten/drogorna. vad skickar det för signaler? jo att ska du våldta någon så ta en redan packad tjej som inte kan försvara sig

• Malia75

Har inte orkat läsa hela tråden, men det som förvånar mig är hur tjejer kan resonera som så att "jag har rätt att gå ute, full och lättklädd, ensam i mörkret utan att bli våldtagen, därför gör jag det".

Självklart har man rätt till det, men varför chansa?

Man har rätt att lämna sitt hem utan att låsa ytterdörren, ställa sin cykel olåst ute, ställa sin bil olåst osv, men gör man det? Nej, man ser förstås till att minimera riskerna!

Jag menar alltså inte att det är rätt åt någon som blir våldtagen, men för bövelen, försök att undvika det till varje pris! Det spelar ju ingen större roll HUR det hela gick till, för efteråt kanske livet är förstört i alla fall!
    (Jämför med att köra bil, att stenhårt hålla på sin rätt med t ex högerregeln funkar ju bara tills den dag du krockar och dör, spelar ingen roll om det är den andres fel om du redan är död...)

• FlamingRed
    trolltyg skrev 2008-04-30 10:45:14 följande:
    Så då menar du att om en kvinna har en kort kjol så tror folk automatiskt att det är fritt fram att sätta på henne oavsett om hon vill eller ej för hon har ju kort kjol? Då är det fel på folks tänkande och inte hennes korta kjol.
    Knappast att "folk automatiskt att det är fritt fram", men det är ju inte heller svårt att tänka sig att en galning till våldtäktsman kommer förfölja ett sådant eventuellt offer.
  • Morbid Mistress
    Fam Lycke Svedberg skrev 2008-04-30 10:27:37 följande:
    Nej, men oftast är det attraktiva, klädfriska tjejer som "utmanar ödet". Därav blir det med ren automatik snack om hur man klär sig. Har du hört talas om 50-åriga kvinnor i bulliga tröjor, pösiga jeans och utputande mage, med enorm röv (inget personligt påhopp mot några 50-åringar) blivit våldtagna i nån park nångång?Oftast hör man om unga tjejer. Är det äldre damer, så oftast sker det på ålderdomshem eller i hemmen. Och det här med småkorkade; menar du då att alla inte har rätt att vifta omkring fritt i samhället utan att vara småkorkade???
    Minns jag inte helt fel så var iallafall en av de kvinnor som råkadeut för hagamannen över 50.
    Jag stressar, alltså finns jag
Svar på tråden En femtedel av Sveriges befolkning tycker tjejer får skylla sig själva att de blir våldtagna!!