• Fam Lycke Svedberg

En femtedel av Sveriges befolkning tycker tjejer får skylla sig själva att de blir våldtagna!!

Med hänvisning till morgonens tv-debatt i Nyhetsmorgon så startar jag denna tråd: En femtedel av befolkningen anser att tjejer som klär sig utmanande och beter sig oanständigt får skylla sig själva, folk mellan 15-24(tror jag) och dom över 65 är det som anser detta, enligt undersökningen. Men ibland undrar jag hur dom gör alla dessa undersökningar av befolkningen, för jag är tamejfan aldrig med i några såna. Då undrar man ju egentligen hur korrekta dessa undersökningar är, då inte hela befolkningen deltar. Det kan ju ta sig annorlunda om alla finge vara med, eller hur?? Men det som undras är ju egentligen; hur tänker dessa som anser detta?? Ska vi inte få gå i kort-kort utan att behöva checka in hos ett gäng snuskiga, vidriga porr-snubbar?! De killar som går utan tröja (dreggel av alla snygga tvättbrädor), ska inte de få skylla sig själva då?? Ska de få gå tröjlösa utan att behöva checka in hos ett gäng dregglande tanter

• Svar på tråden En femtedel av Sveriges befolkning tycker tjejer får skylla sig själva att de blir våldtagna!!
  • FlamingRed
    Vroooooom skrev 2008-04-30 11:19:31 följande:
    Ja, men om man nu får skylla sig själv när man varit lättklädd, ja då ska man också skylla sig själv för att man klivit utanför dörren. Om statistiken visar att risken inte ökar nämnvärt när man är lättklädd så är ju det inget man ska behöva undvika heller.
    Vem använder termen "skylla sig själv", det är ju bara du...
  • Butterscotch

En våldtäkt är alltid en våldtäkt, och ett nej är alltid ett nej.

Däremot kanske det inte är så smart att tokhångla med någon på krogen en hel kväll och att sen följa med den personen hem om man nu inte vill att det ska gå längre.

• Reglementet

Fam

Jag skrev om vuxna människor, du kanske missade det?

• Vroooooom
    FlamingRed skrev 2008-04-30 11:20:44 följande:
    Vem använder termen "skylla sig själv", det är ju bara du...
    Öh, trådstarten använder den termen.
  • Cashew

samma sjuka resonemang och du talar också mot digsjälv. ett nej är ju tydligen inte alltid ett nej.

Butterscotch skrev 2008-04-30 11:21:11 följande:
    En våldtäkt är alltid en våldtäkt, och ett nej är alltid ett nej.Däremot kanske det inte är så smart att tokhångla med någon på krogen en hel kväll och att sen följa med den personen hem om man nu inte vill att det ska gå längre.
  • FlamingRed
    Cashew skrev 2008-04-30 11:20:12 följande:
    men du svarar inte på min fråga. tycker du inte då att det är en sjuk syn att lagstifta om att "tjejer får skylla sig själva" om de har ett visst beteende eller gör vissa saker, i detta fall dricker alkohol. jag vet då inte några andra typer av brott där offrets alkohol-grad spelar inn. rånoffer bedömms som rånoffer oavsett hur fulla eller nyktra de är.oavsett om tjejen druckit själv eller blivit bjuden så kan det väl vara planerat. det är precis det jag menar att "ska du planera att våldta någon så ta en tjej som redan är full" hur kan det vara ett mildare brott i dina ögon att planera att våldta en full tjej än att planera att först supa henne full och sen våldta? du talar mot digsjälv.
    Det finns ingen lagstiftning som säger att någon får "skylla sig själv".

Det är ett grövre brott att bjuda någon på sprit (dvs förbereda och planerta) och sedan råna/våldta dom, än att bara "spontant" råna/våldta någon.

Det är ungefär samma skillnad som mellan mord och dråp.
  • Fam Lycke Svedberg
    Butterscotch skrev 2008-04-30 11:21:11 följande:
    En våldtäkt är alltid en våldtäkt, och ett nej är alltid ett nej.Däremot kanske det inte är så smart att tokhångla med någon på krogen en hel kväll och att sen följa med den personen hem om man nu inte vill att det ska gå längre.
    jasså vadårå?? man kan ju ta en drink ihop och sen en kyss vid dörren om man vill träffas igen...
  • Cashew

näe, ingen lagstifftning som säger det rent ut, men hur sjutton ska man annars tolka det att man som tjej är mera lovligt byte om man dricker sig full själv

du förvränger ju det jag skriver och vänder till din fördel. jag skriver ju att man kan förbereda och planera minst lika mycket att våldta någon oavsett om man bjuder på sprit eller inte. uppsåtet är väl ändå det samma, att våldta. så din paralell till mord och dråp håller inte.

FlamingRed skrev 2008-04-30 11:22:44 följande:
    Det finns ingen lagstiftning som säger att någon får "skylla sig själv".Det är ett grövre brott att bjuda någon på sprit (dvs förbereda och planerta) och sedan råna/våldta dom, än att bara "spontant" råna/våldta någon.Det är ungefär samma skillnad som mellan mord och dråp.
  • Malia75
    Cashew skrev 2008-04-30 11:13:43 följande:
    vad skickar det för signaler att det är en risk för tjejer att gå ensamma i parker? jo att ska du våldta så gör det i en park för då har du, förövaren, samhällets förståelse.
    Men jisses, tror du att våldtäkter ibland sker i parker för att man SÄGER att det är en risk? Det är väl självklart att det är enklare för en förövare att våldta en ensam tjej i en park än en tjej som går tillsammans med sina kompisar hem....

Tror du att inbrottstjuvar använder dörren bara för att vi låser den? För att det sänder signaler att det är enklast att gå genom dörren?
  • Malia75
    Cashew skrev 2008-04-30 11:13:43 följande:
    att förändra attityden mot våldtäcktsmän är väl en bra början. att inte förvänta sig att det alltid kommer finnas våldtäcktsmän.
    Men hur ska man förändra attityden hos våldtäktsmän? De är ju sjuka människor som alltid kommer att finnas, precis som inbrottstjuvar, mördare, pedofiler mfl. Det GÅR inte att bli av med dem, är det inte bättre att göra allt för att skydda sig själv och sin familj mot dem då?
Svar på tråden En femtedel av Sveriges befolkning tycker tjejer får skylla sig själva att de blir våldtagna!!