• Fam Lycke Svedberg

En femtedel av Sveriges befolkning tycker tjejer får skylla sig själva att de blir våldtagna!!

Med hänvisning till morgonens tv-debatt i Nyhetsmorgon så startar jag denna tråd: En femtedel av befolkningen anser att tjejer som klär sig utmanande och beter sig oanständigt får skylla sig själva, folk mellan 15-24(tror jag) och dom över 65 är det som anser detta, enligt undersökningen. Men ibland undrar jag hur dom gör alla dessa undersökningar av befolkningen, för jag är tamejfan aldrig med i några såna. Då undrar man ju egentligen hur korrekta dessa undersökningar är, då inte hela befolkningen deltar. Det kan ju ta sig annorlunda om alla finge vara med, eller hur?? Men det som undras är ju egentligen; hur tänker dessa som anser detta?? Ska vi inte få gå i kort-kort utan att behöva checka in hos ett gäng snuskiga, vidriga porr-snubbar?! De killar som går utan tröja (dreggel av alla snygga tvättbrädor), ska inte de få skylla sig själva då?? Ska de få gå tröjlösa utan att behöva checka in hos ett gäng dregglande tanter

• Svar på tråden En femtedel av Sveriges befolkning tycker tjejer får skylla sig själva att de blir våldtagna!!
  • Reglementet

Så att en journalist påstår att porr ökar våldtäkterna, gör att det stämmer?

• Cashew

mycket bra boktips då jag själv skamligt får erkänna att jag för inte mindre än ½ år sedan hade precis samma syn som många andra här inne att "tjejer får skylla sig själva och måste riskbedömma varje situation"
    hon har ju även skrivit en annan bok "en riktig våldtäktsman" har jag för mig den heter. där man får se den andra sidan, hur dömda våldtäktsmän resonerar kring det de gjort.

Morbid Mistress skrev 2008-04-30 11:30:48 följande:

Ett boktips är "En riktig våldtäktsman" av katarina Wennstam. dagensbok.com/index.asp Den förändrade min syn på vem det är som våldtar.
  • Malia75

Måste förtydliga, jag tycker INTE att någon får skylla sig själv som blir våldtagen, men man borde se till att minimera riskerna.

• Hondjuret
    Reglementet skrev 2008-04-30 11:34:42 följande:
    Porr har ju funnits länge, människan har alltid varit sexuella. Porr är ju enbart sex som man avbildar. Men det finns ju inga undersökningar som visar på att porr skulle öka våldtäkterna. Det är ju enbart vad folk tror.
    Det är naivt att tro att människor inte påverkas av den bild av "sex" som porren i hög grad förmedlar.
    Undersökningar finns det ju, och vi t ex fick tips på i ett ovanstående inlägg.
  • Reglementet

Folk missuppfattar gärna vad det är folk skriver, ser jag. Tjejer får inte skylla sig själva. Det är aldrig den våldtagnes fel, oavsett om den är man eller kvinna. Skulden ligger på den som våldtar.

MEN, att se var riskerna finns, att bli nedslagen, rånad, våldtagen eller mördad finns och undvika dem, är en helt annan sak.

• FlamingRed
    Cashew skrev 2008-04-30 11:36:41 följande:
    mycket bra boktips då jag själv skamligt får erkänna att jag för inte mindre än ½ år sedan hade precis samma syn som många andra här inne att "tjejer får skylla sig själva och måste riskbedömma varje situation" h
    Men för gudarnas skull, inte en enda människa här säger ju att ett våldtäktsoffer någonsin får skylla sig själv!!! Alla säger ju att det är skillnad på att skylla sig själv och kunna riskbedömma!!!
  • Hondjuret
    Reglementet skrev 2008-04-30 11:36:30 följande:
    Så att en journalist påstår att porr ökar våldtäkterna, gör att det stämmer?
    journalist? Boken är ju forskning. Eller hur tror du man mäter samhällsvetenskapliga fenomen? Det går inte att göra på labb.
  • Reglementet

Hondjuret

Kan du då länka till en sådan undersökning?

• Hondjuret
    FlamingRed skrev 2008-04-30 11:38:47 följande:
    Men för gudarnas skull, inte en enda människa här säger ju att ett våldtäktsoffer någonsin får skylla sig själv!!! Alla säger ju att det är skillnad på att skylla sig själv och kunna riskbedömma!!!
    Det är så underligt och smått på absurt att ni som säger det mellan raderna gång på gång inte själva ser det.
  • Hondjuret
    Reglementet skrev 2008-04-30 11:39:03 följande:
    HondjuretKan du då länka till en sådan undersökning?
    men du, jag är faktiskt ingen papegoja.
Svar på tråden En femtedel av Sveriges befolkning tycker tjejer får skylla sig själva att de blir våldtagna!!