• Fam Lycke Svedberg

En femtedel av Sveriges befolkning tycker tjejer får skylla sig själva att de blir våldtagna!!

Med hänvisning till morgonens tv-debatt i Nyhetsmorgon så startar jag denna tråd: En femtedel av befolkningen anser att tjejer som klär sig utmanande och beter sig oanständigt får skylla sig själva, folk mellan 15-24(tror jag) och dom över 65 är det som anser detta, enligt undersökningen. Men ibland undrar jag hur dom gör alla dessa undersökningar av befolkningen, för jag är tamejfan aldrig med i några såna. Då undrar man ju egentligen hur korrekta dessa undersökningar är, då inte hela befolkningen deltar. Det kan ju ta sig annorlunda om alla finge vara med, eller hur?? Men det som undras är ju egentligen; hur tänker dessa som anser detta?? Ska vi inte få gå i kort-kort utan att behöva checka in hos ett gäng snuskiga, vidriga porr-snubbar?! De killar som går utan tröja (dreggel av alla snygga tvättbrädor), ska inte de få skylla sig själva då?? Ska de få gå tröjlösa utan att behöva checka in hos ett gäng dregglande tanter

• Svar på tråden En femtedel av Sveriges befolkning tycker tjejer får skylla sig själva att de blir våldtagna!!
  • Cashew

jag har aldrig skrivit något om att skylla sig själv i den situation du nämde. du skrev att ett nej alltid är ett nej men tydligen inte. och varför är det alltid killens fantasi om vild sex som ska vara normen? varför kan det inte vara tjejens syn på en trevlig fikastund som kan få avsluta kvällen med lite hångel enbart?

Butterscotch skrev 2008-04-30 11:32:39 följande:
    "Att skylla sig själv" och smarthet är två olika saker. Tycker jag i alla fall. Killen är fortfarande skyldig i denna situation, och förtjänar att straffas för det. Men det bästa hade ju varit om situationen inte ens hade uppstått.
  • Malia75
    Hondjuret skrev 2008-04-30 11:39:41 följande:
    Det är så underligt och smått på absurt att ni som säger det mellan raderna gång på gång inte själva ser det.
    Gör jag det?
  • Reglementet

Just våldtäkt handlar mest om makt, inte om sex. Den som våldtar har makten, och njuter av det.

Porr är en annan sak, där, iaf i seriösa filmbolag, så är alla med på vad som händer. Det kan verka hårt och förnedrande, men det är inget som inte folk är med på. Samma sak som det inte är våldtäkt om man har bdsmsex.

• Kya
    Hondjuret skrev 2008-04-30 11:37:55 följande:
    Det är naivt att tro att människor inte påverkas av den bild av "sex" som porren i hög grad förmedlar.Undersökningar finns det ju, och vi t ex fick tips på i ett ovanstående inlägg.
    Men hur förklarar vi alla våldtäkter som skett innan porrens tid?
    Nej, på samma sätt som actionfilmer inte bidrar till att folk går runt och skjuter varandra så påverkar inte porr friska människor.

Viljan att våldta någon är en sjuk impuls som bara vissa människor gör. oavsett om de sett en porrfilm eller inte.
  • Morbid Mistress

Jag tror inte att porren spelat sådan stor roll när det gäller attityder då denna debatt är flera hundra år gammal www.bra.se/extra/pod/&id=227&module_instance=12

Jag stressar, alltså finns jag
  • Reglementet

Hondjuret

Det är en journalist som har skrivit boken, och vill gärna sälja ja. Jag skulle önska du länkade till en undersökning, som inte är ute efter att sälja.

Var har hon tagit sin undersökning ifrån? Den borde ju då du kunna länka till.

• Emelie87a

Jag skämms lite att höra hur svenska folket tycker kring dne här frågan..

Ska man i sverige 2008 inte få kunna ha ett linne ock kjol på sommaren när solen ligger på och det är skit vamrt, nae då är man för utmanande kläd:S

Vi lever faktist på 2000 - talet och jag trode vi människor hade kommit lite längre i vårna utveckling.

Men killar går ju ofta med baröverkropp på sommaren, vill dom då bli våldtagna eller:S

Det är absolut inte enns egna fel om man bli våldtagen, ett nej är alltid ett nej!

• Hondjuret

Morbid Mistress skrev 2008-04-30 11:42:16 följande:

Jag tror inte att porren spelat sådan stor roll när det gäller attityder då denna debatt är flera hundra år gammal www.bra.se/extra/pod/&id=227&...
    Var kommer vår lagstiftning ifrån? Ett antagande är ju att en stor del av den fortfarande byggs på våra traditionella religiösa värderingar om moral.
  • Morbid Mistress

Men oavsett om man kallar det riskbedömning, att man får skylla sig själv etc. så hndlar det ändå i mina ögon om att jag som kvinna måste ta ansvar för mannens sexualitet genom att inte utsätta mig själv för "risker". Jag ställer mig nämligen frågande till hur mycket kläder och liknande saker spelar roll.

Jag stressar, alltså finns jag
  • Cashew

det låter i mina öron precis lika illa att tjejer får skylla sig själva som att tjejer måste begränsa sigsjälva och tänka ett steg längre hela tiden för att i"nte försätta sig i en farlig situation". ingenstanns skriver ni om att killarna kanske borde tänka ett steg längre på sin syn på kvinnor och sitt eget beteende. ni skriver bara om tjejerna och tjejernas ansvar.

FlamingRed skrev 2008-04-30 11:38:47 följande:
    Men för gudarnas skull, inte en enda människa här säger ju att ett våldtäktsoffer någonsin får skylla sig själv!!! Alla säger ju att det är skillnad på att skylla sig själv och kunna riskbedömma!!!
Svar på tråden En femtedel av Sveriges befolkning tycker tjejer får skylla sig själva att de blir våldtagna!!