• Kya

En femtedel av Sveriges befolkning tycker tjejer får skylla sig själva att de blir våldtagna!!

Om jag får lägga mig i resonemanget så måste jag säga att jag håller fullständigt med tex FlamingRed om deras resonemang. En våldtäkt är ALLTID en våldtäkt och det är ALLTID fel, men riskbedömning är något som vuxna människor ska kunna göra!

Om vi tar ett till exempel så tvekar väl ändå ingen kvinna när det kommer till skydd när man har sex? vill man inte bli gravid så använder man nåt sorts preventivmedel och de som blir gravida för att de helt enkelt skitit i p-medlet får "skylla sig själv" litegrann. var ligger skillnaden?
    Nu kommer jag få fan för det här

Och nej, jag tycker inte att en tjej som blir våldtagen någonsin får skylla sig själv, men jag vill inte bli våldtagen och skulle aldrig drömma om att stappla omkring själv i en mörk park mitt i natta. det är nästan som att tigga om en våldtäkt...

• Kya

Men våldtäkter har ju skett i alla tider, porr är däremot ett fenomen som har uppkommit bara de senaste åren...

• Kya
    Reglementet skrev 2008-04-30 11:34:42 följande:
    Porr har ju funnits länge, människan har alltid varit sexuella. Porr är ju enbart sex som man avbildar. Men det finns ju inga undersökningar som visar på att porr skulle öka våldtäkterna. Det är ju enbart vad folk tror.
    Det är nog porrfilmerna som folk tänker på. och även porrtidningar och porrbilder i datorn. Men du har fullständigt rätt, sexualiteten i en människa grundläggs redan i magen så vi är alla lite "porriga" av oss!
  • Kya
    Hondjuret skrev 2008-04-30 11:37:55 följande:
    Det är naivt att tro att människor inte påverkas av den bild av "sex" som porren i hög grad förmedlar.Undersökningar finns det ju, och vi t ex fick tips på i ett ovanstående inlägg.
    Men hur förklarar vi alla våldtäkter som skett innan porrens tid?
    Nej, på samma sätt som actionfilmer inte bidrar till att folk går runt och skjuter varandra så påverkar inte porr friska människor.

Viljan att våldta någon är en sjuk impuls som bara vissa människor gör. oavsett om de sett en porrfilm eller inte.
  • Kya
    Cashew skrev 2008-04-30 11:45:06 följande:
    det låter i mina öron precis lika illa att tjejer får skylla sig själva som att tjejer måste begränsa sigsjälva och tänka ett steg längre hela tiden för att i"nte försätta sig i en farlig situation". ingenstanns skriver ni om att killarna kanske borde tänka ett steg längre på sin syn på kvinnor och sitt eget beteende. ni skriver bara om tjejerna och tjejernas ansvar.
    Tråden handlar om inte våldtäktmännens syn på vad de gör.
  • Kya
    Emelie87a skrev 2008-04-30 11:44:25 följande:
    Jag skämms lite att höra hur svenska folket tycker kring dne här frågan..Ska man i sverige 2008 inte få kunna ha ett linne ock kjol på sommaren när solen ligger på och det är skit vamrt, nae då är man för utmanande kläd:SVi lever faktist på 2000 - talet och jag trode vi människor hade kommit lite längre i vårna utveckling.Men killar går ju ofta med baröverkropp på sommaren, vill dom då bli våldtagna eller:SDet är absolut inte enns egna fel om man bli våldtagen, ett nej är alltid ett nej!
    Vi har väl kommit överens om att kläderna inte spelar nån roll, man har lika stor risk att bli utsatt för våldtäkt iaf?

Det är risker iom var man väljer att vandra på kvällarna/nätterna, hur mkt alkohol man häller i sig, sällskapet man har med sig och om man åker svarttaxi eller vanlig taxi.
  • Kya
    Malia75 skrev 2008-04-30 11:48:37 följande:
    Lustigt nog är det ingen som svarar på min fråga om ni låser dörren när ni går hemifrån?
    Jag låser dörren när jag går hemifrån, på samma sätt som jag låser bildörren när jag lämnar bilen, på samma sätt som jag väljer att inte gå ensam i en park mitt i natten.
  • Kya

ska man koncentrera sig på våldtäkterna som sker i hemmet så är det oftast kvinnan som blir våldtagen av sin man/sambo.
    De flesta vet inte ens om att det räknas som en våldtäkt och ÄR straffbart.

Men även där kan man göra en riskbedömning. Tar man ihop med en alkis eller knarkare så är risken långt mkt större att råka ut för en våldtäkt när de är påverkade än om man tar ihop med en lugn nykterist som respekterar partnern.

• Kya

Men varför ska man använda preventivmedel när man har sex om man inte vill bli gravid?

Varför ska man spänna fast sig med säkerhetsbältet när man kör/åker bil?

Varför använder man hjälm när man cyklar/kör motorcykel eller moped?

Jo, för att man VILL INTE utsätta sig själv för onödiga risker. Det är väl samma princip som att man inte vill gå genom en mörk park mitt i natten?

• Kya
    Tokitoj skrev 2008-04-30 12:37:49 följande:
    Skriv gärna en red::: Överfallsvåldtäkter i mörka parker brukar inte ha ett dugg med klädsel att göra. Man blir lika överfallen i kjol som i overall.
    men? jag har väl inte skrivit ett ord angående kläder? jag skrev angående att vandra omkring i mörka parker.

Jag skrev däremot tidigare i tråden att kläder inte spelar någon roll i det läget att man blir överfallen på väg hem i en mörk park.
Svar på tråden En femtedel av Sveriges befolkning tycker tjejer får skylla sig själva att de blir våldtagna!!