• Fam Lycke Svedberg

En femtedel av Sveriges befolkning tycker tjejer får skylla sig själva att de blir våldtagna!!

Med hänvisning till morgonens tv-debatt i Nyhetsmorgon så startar jag denna tråd: En femtedel av befolkningen anser att tjejer som klär sig utmanande och beter sig oanständigt får skylla sig själva, folk mellan 15-24(tror jag) och dom över 65 är det som anser detta, enligt undersökningen. Men ibland undrar jag hur dom gör alla dessa undersökningar av befolkningen, för jag är tamejfan aldrig med i några såna. Då undrar man ju egentligen hur korrekta dessa undersökningar är, då inte hela befolkningen deltar. Det kan ju ta sig annorlunda om alla finge vara med, eller hur?? Men det som undras är ju egentligen; hur tänker dessa som anser detta?? Ska vi inte få gå i kort-kort utan att behöva checka in hos ett gäng snuskiga, vidriga porr-snubbar?! De killar som går utan tröja (dreggel av alla snygga tvättbrädor), ska inte de få skylla sig själva då?? Ska de få gå tröjlösa utan att behöva checka in hos ett gäng dregglande tanter

• Svar på tråden En femtedel av Sveriges befolkning tycker tjejer får skylla sig själva att de blir våldtagna!!
  • ingensignatur

jag läste detta igår, 15-25 va dom.. spelar visserligen ingen roll.. Jag har heller aldrig gjort nån undersökning o jag tror fan inte att nån jag känner heller har gjort det eller på något vis tycker att tjejen "har helt eller delvis ansvar". Detta är det värsta på länge!

• Fam Lycke Svedberg
    Svar på #1
    Ja verkligen på länge!! Nej, jag känner inte en kotte som nånsin gör såna här undersökningar och jag fattar inte om det är några jävla proffesorer som sitter och hittar på själva för det är vad dom själva anser eller hur det egentligen funkar.... Men hallå, du som är kille, skulle du känna att du får skylla dej själv om du gick topless och blev sexuellt antastad av 10 tjejer?!
  • Miss Lau

Vi kan väl hoppas att det inte stämmer men tyvärr är det nog "sant".

Har varit liknande trådar här på FL tidigare och då har många tyckt att tjejer som klär sig utmanande etc får skylla sig själva. Hemskt och jag förstår inte hur man tänker.

• AnnaGBG

Fast det beror lite på....? Jag vet väl att det blir ramaskri när jag skriver detta men JAG tycker nog att om man som tjej går genom en park, ensam och sketfull kl 4.30 på morgonen så är det förvisso inte hennes FEL, men snacka om att utmana ödet..?

Samma sak anser jag om tjejer som följer med helt okända karlar hem till dem eller hoppar in i svarttaxi. Det är inte tjens FEL men som sagt - varför sätta sig i sådana situationer?

• Goliz

Ja, det är verkligen skrämmande att folk tycker så.
    Det verkar som om gränserna har suddats ut. Jag kan tycka att ungdomar har en skrämmande attityd...och jag är inte 100 år själv. (jag är 27)

- tjejer får skylla sig själva om dom blir våldtagna om dom har klätt sig utmanande eller flörtat. (jag anser att man ska kunna gå naken utan att en djävel ska ha "rätten" till min kropp)

-en persons liv är inte så mycket värt längre, verkar som om vissa tycker att det är kul att stå o hoppa på en annan människas huvud. Sen om den dör -spelar inte så stor roll....den var ju dum ju...(eller hur resonerar dom? jag fattar inte hur man är funtad om man står o hoppar på en livlös människas huvud)

-äh! varför ska man jobba? Vill inte utbilda mig, men vill ha ett roligt jobb som ger mycket pengar, bara då vill jag jobba. (det intryck jag har fått av MÅÅÅÅNGA ungdomar)

Som sagt, jag undrar vad det beror på. Och hur ser det ut om säg 20 år? Jag tycker iallafall att det är en skrämmande tanke.

(vill bara påpeka att jag inte snackar om ALLA ungdomar, men allt för många!!!)

• ingensignatur

detta tror jag handlar om att nuförtiden "kan man bli vad man vill". Man gör vad man vill o väljer allt själv. Nånstans missade man att upplysa om delen att man får jobba för allt man vill ha och ÄNDÅ respektera alla man möter på vägen... O jag e inte heller 100, jag e bara 22 =)

• FlamingRed

"Får skylla sig själv" är ett vanligt utryck många säger att _andra_ personer använder sig av.

Knappast någon anser att ett våldtäktsoffer får just "skylla sig själv", men många kan ju givetvis förstå de risker som är behäftade med ett visst beteende.

Stor skillnad.

• ingensignatur

fast de som undersökningen gick ut på var "Helt eller delvis ansvar" inte "skylla sig själv"...

• Miss Lau
    AnnaGBG skrev 2008-04-30 09:19:49 följande:
    Fast det beror lite på....? Jag vet väl att det blir ramaskri när jag skriver detta men JAG tycker nog att om man som tjej går genom en park, ensam och sketfull kl 4.30 på morgonen så är det förvisso inte hennes FEL, men snacka om att utmana ödet..?Samma sak anser jag om tjejer som följer med helt okända karlar hem till dem eller hoppar in i svarttaxi. Det är inte tjens FEL men som sagt - varför sätta sig i sådana situationer?
    Jag tycker att ditt resonemang är hemskt. Du skuldbelägger våldtagna tjejer för att de betett sig "fel" när det faktiskt är killen som våldtar som alltid gör fel. Vi tjejer måste få drick oss hur fulla vi vill, gå vilken väg hem vi vill, klä oss hur vi vill etc.
  • AnnaGBG
    Miss Lau skrev 2008-04-30 09:28:28 följande:
    Jag tycker att ditt resonemang är hemskt. Du skuldbelägger våldtagna tjejer för att de betett sig "fel" när det faktiskt är killen som våldtar som alltid gör fel. Vi tjejer måste få drick oss hur fulla vi vill, gå vilken väg hem vi vill, klä oss hur vi vill etc.
    Nej, det tycker jag faktiskt INTE att vi får. I hela samhället finns det situationer man bör undvika för att inte råka illa ut men just detta med våldtäkt är undantaget alltid?

En ensam, småpackad tjej som hoppar in i en svarttaxi efter krogen är DUM. Sen skall hon självklart inte behöva bli våldtagen för det, och jag skuldbelägger bara henne för hennes dumhet.
Svar på tråden En femtedel av Sveriges befolkning tycker tjejer får skylla sig själva att de blir våldtagna!!