Inlägg från: Fam Lycke Svedberg |Visa alla inlägg
  • Fam Lycke Svedberg

En femtedel av Sveriges befolkning tycker tjejer får skylla sig själva att de blir våldtagna!!

Med hänvisning till morgonens tv-debatt i Nyhetsmorgon så startar jag denna tråd: En femtedel av befolkningen anser att tjejer som klär sig utmanande och beter sig oanständigt får skylla sig själva, folk mellan 15-24(tror jag) och dom över 65 är det som anser detta, enligt undersökningen. Men ibland undrar jag hur dom gör alla dessa undersökningar av befolkningen, för jag är tamejfan aldrig med i några såna. Då undrar man ju egentligen hur korrekta dessa undersökningar är, då inte hela befolkningen deltar. Det kan ju ta sig annorlunda om alla finge vara med, eller hur?? Men det som undras är ju egentligen; hur tänker dessa som anser detta?? Ska vi inte få gå i kort-kort utan att behöva checka in hos ett gäng snuskiga, vidriga porr-snubbar?! De killar som går utan tröja (dreggel av alla snygga tvättbrädor), ska inte de få skylla sig själva då?? Ska de få gå tröjlösa utan att behöva checka in hos ett gäng dregglande tanter

• Svar på tråden En femtedel av Sveriges befolkning tycker tjejer får skylla sig själva att de blir våldtagna!!
  • Fam Lycke Svedberg
    Svar på #1
    Ja verkligen på länge!! Nej, jag känner inte en kotte som nånsin gör såna här undersökningar och jag fattar inte om det är några jävla proffesorer som sitter och hittar på själva för det är vad dom själva anser eller hur det egentligen funkar.... Men hallå, du som är kille, skulle du känna att du får skylla dej själv om du gick topless och blev sexuellt antastad av 10 tjejer?!
  • Fam Lycke Svedberg
    AnnaGBG skrev 2008-04-30 09:19:49 följande:
    Fast det beror lite på....? Jag vet väl att det blir ramaskri när jag skriver detta men JAG tycker nog att om man som tjej går genom en park, ensam och sketfull kl 4.30 på morgonen så är det förvisso inte hennes FEL, men snacka om att utmana ödet..?Samma sak anser jag om tjejer som följer med helt okända karlar hem till dem eller hoppar in i svarttaxi. Det är inte tjens FEL men som sagt - varför sätta sig i sådana situationer?
    Okej, men så menar du då att det är fritt fram för hajarna att sluka i sig betet? Ja menar hon följer ju ändå med dom hem=)
    Även om man sätter sig i en sån situation, så är det ju ändå så att det inte är fritt fram!! Det är ju ändå inte att utmana ödet, för jag ska kunna gå ensam i en park med urringat sketafull utan att behöva ringa polisen. Killar som går ensamma i en park sketafulla och blir nerslagna då? Är det oxå att utmana ödet??
  • Fam Lycke Svedberg
    AnnaGBG skrev 2008-04-30 09:31:31 följande:
    Nej, det tycker jag faktiskt INTE att vi får. I hela samhället finns det situationer man bör undvika för att inte råka illa ut men just detta med våldtäkt är undantaget alltid? En ensam, småpackad tjej som hoppar in i en svarttaxi efter krogen är DUM. Sen skall hon självklart inte behöva bli våldtagen för det, och jag skuldbelägger bara henne för hennes dumhet.
    Men alla misshandelsoffer!? Dom är oxå dumma!
    Vi tjejer som älskar att klä upp oss för att känna oss fräsha och snygga ska inte vara som apor i bur eller behöva ha utegångsförbud!
  • Fam Lycke Svedberg
    AnnaGBG skrev 2008-04-30 09:47:07 följande:
    Njäe, misshandelsoffer är inte alltid dumma. Men de som utmanar ödet genom att ge sig in i situationer där risken är större är lite småkorkade Och vad det gäller klädseln på folk har jag inte sagt ett ljud om den. Alla har rätt att klä sig hur de vill. Jag pratar om att försätta sig i riskabla situationer, inte att man ska vira in sig i tält.
    Nej, men oftast är det attraktiva, klädfriska tjejer som "utmanar ödet". Därav blir det med ren automatik snack om hur man klär sig. Har du hört talas om 50-åriga kvinnor i bulliga tröjor, pösiga jeans och utputande mage, med enorm röv (inget personligt påhopp mot några 50-åringar) blivit våldtagna i nån park nångång?
    Oftast hör man om unga tjejer. Är det äldre damer, så oftast sker det på ålderdomshem eller i hemmen.
    Och det här med småkorkade; menar du då att alla inte har rätt att vifta omkring fritt i samhället utan att vara småkorkade???
  • Fam Lycke Svedberg
    Cularanel skrev 2008-04-30 10:26:55 följande:
    En fundering till alla som anser att man inte behöver tänka på omständigheterna;Om en person som åker på semester lämnar sin ytterdörr på vid gavel, får den då skylla sig själv om hemmet är tomt när den kommer tillbaka? Det är ju faktiskt olagligt för någon annan att gå in utan tillstånd.
    Haha eller hur! Eller om man lämnar cykeln olåst på sin egen tomt.. eller parkerar bilen på en offentlig parkering.. Är det oxå småkorkat?
  • Fam Lycke Svedberg

Precis, ska man ta ett risktagande när man går ut på krogen då med andra ord?? Sen när hör det till omdöme om vad som är rätt och fel, för jag håller med dej där; ett risktagande är att hoppa i plurret icke simkunnig, men även som simkunnig oxå och det är sånt här som människor har i sitt medvetenhet att det är farligt och därmed inte med rent omdöme utsätter sig för det. Men att inte gå ut på krogen, eller genom parken, tillhör inte det medvetna omdömet eftersom det är rent biologiskt inte fel. Visst är man väl rädd lite till mans när man går ensam ute i mörkret, men det är ju inte att hoppa in i en risk. Däremot att hoppa i plurret är totalt direkt medvetet en risk, där man även till mans är rädd för vatten. Förstår ni kopplingen? Det här med tjej-ensam-mörker är skapat av samhället och precis som du säger även domstolarna. Även läste ett annat inlägg, där det nog mycket även handlar för mycket om självständighet och attityd "gör som jag vill" och därmed behandlar medmänniskor därefter, och då blir det mera våldsbrott.

Hondjuret skrev 2008-04-30 10:27:59 följande:
    jaha. om vi nu lämnar den diskussion därhän, så skulle det vara intressant hur du menar att det är "att utmana ödet", i ett av dina inlägg ovan, vi lever ju inte i ett ngt slags tillstånd med utegångsförbud efter vissa tider, ensam har man väl alldeles rätt att röra sig som myndig, och har man åldern inne så får man även dricka sig berusad. För mig är en risk, att jag kan få lungcancer av ett långvarigt och ihärdigt cigarettrökande, eller att jag kan drunkna om jag hoppar i plurret i djupt vatten utan att vara simkunnig och utan flytväst. Inte att jag kan bli våldtagen för att ute själv sent, det är en sjuk samhällsyn. Domstolarna har varit högst behjälpliga i att påverka opinionen i denna fråga, och som vi vet rinner skit nedåt!
  • Fam Lycke Svedberg
    Hondjuret skrev 2008-04-30 10:31:25 följande:
    Fam Lycke Svedberg skrev 2008-04-30 10:27:37 följande:
    dags att sätta de "småkorkade" på sluten institution kanske
    Javisst, och knapra piller med klockade matrutiner med högt strikta klädregler - helst tvångströja!
  • Fam Lycke Svedberg

Morbid Mistress skrev 2008-04-30 10:49:43 följande:

Minns jag inte helt fel så var iallafall en av de kvinnor som råkadeut för hagamannen över 50.
    Men hon kanske var känd med gärningsmannen eller hade utmanande kläder?? Vad vet jag, jag pratar rent generellt.
  • Fam Lycke Svedberg
    Reglementet skrev 2008-04-30 10:33:11 följande:
    Gör man så, lämnar allt öppet, får man ju inte ens tillbaka något på försäkringen. Man har varit oaktsam helt enkelt. Jag tror det misstolkas, det där.Men jag ser att om man är vuxen, så kan man tänka lite, vad riskerna är. Är man barn eller tonåring så är det svårare. Det vet jag. Jag utsatte mig för saker som tonåring som jag aldrig skulle göra idag, jag kunde inte tänka mig att det kunde vara farligt. Så fick jag sota för det också. Det var inte mitt fel att det hände, men det hade kunnat undvikas.
    Men man är ju oaktsam även i lagens mening när man är berusad och är ensam med killar i samma rum. Får man nåt tillbaka där då? Nej, förövarna frias och offren blir anklagade. Hörde du talas om den där 13-åringen för några årsen?? Hon som blev våldtagen av massa grabbar? Hon fick skylla sig själv minsann, för hon satt sig i den situationen och sa inte nej. Är man inte oaktsam då oxå?? *nyfiken*
  • Fam Lycke Svedberg
    Hondjuret skrev 2008-04-30 11:02:28 följande:
    Fam Lycke Svedberg skrev 2008-04-30 10:59:31 följande:
    Usch, säg inte mer, jag blir alldeles matt och gråtfärdig. Tack och lov har ju lagen nu skärpts lite åtminstone.
    Ja och tacka Gud för det! Jag ska bli så rasen om nåt sånt hände mina flickor...
  • Fam Lycke Svedberg
    Hondjuret skrev 2008-04-30 11:10:45 följande:
    Fam Lycke Svedberg skrev 2008-04-30 11:06:40 följande:
    oj egentligen vad många gånger jag "riskerat" att bli våldtagen under mina tonår, vild och härlig och flera gånger alltför berusad på allsköns platser... Men jag har väl haft "tur" helt enkelt!
    haha ja verkligen vilken tur man måste ha haft.. samma här!.. egentligen stred vi väl mot lagen?? vi skulle väl egentligen ha vart tvugna att hållas inlåsta! jädrans.. men vi hade väl tur där med som slapp brottsregistret för att vara ute sent om natten lätt påklädda..!
  • Fam Lycke Svedberg

lätt berusade skulle det vara..

• Fam Lycke Svedberg
    Butterscotch skrev 2008-04-30 11:21:11 följande:
    En våldtäkt är alltid en våldtäkt, och ett nej är alltid ett nej.Däremot kanske det inte är så smart att tokhångla med någon på krogen en hel kväll och att sen följa med den personen hem om man nu inte vill att det ska gå längre.
    jasså vadårå?? man kan ju ta en drink ihop och sen en kyss vid dörren om man vill träffas igen...
  • Fam Lycke Svedberg

Morbid Mistress skrev 2008-04-30 11:44:41 följande:

Men oavsett om man kallar det riskbedömning, att man får skylla sig själv etc. så hndlar det ändå i mina ögon om att jag som kvinna måste ta ansvar för mannens sexualitet genom att inte utsätta mig själv för "risker". Jag ställer mig nämligen frågande till hur mycket kläder och liknande saker spelar roll.
    Men måste då inte männen ta ansvar för kvinnans sexualitet då om du anser så? Då ska ju inte män gå i bar överkropp och tajta badbrallor för exempel. Kvinnor dregglar ju lika mycket som karlar. Såklart kläder spelar roll! Och dessa risker alla pratar om, vem säger att man inte utsätter sig för risk varje dag?! När man kliver upp på morgonen utsätter du dej för risk att snubbla på mattan och slå i huvudet. När du går utanför dörren riskerar du att falla i trappan och bryta nacken. När du går in i en butik riskerar du att bli involverad i rån. När du sätter dej på bussen riskerar du att dö i en krash osv. osv. Spelar detta ingen roll i erat risktänkande?! Allt är en risk, så varför ska just kvinnliga våldsoffer få fingret pekat på sig att de är "dumma" och utsätter sig själva för risker genom att bara vilja leva helt enkelt, precis som vilken människa som helst.

Ta folk i krigsländer; de vet såklart att går de utanför dörren kan det hända att de blir bombade, men de måste ju gå till affären för att köpa mat. Är de då "korkade" som går för att handla mat?
Svar på tråden En femtedel av Sveriges befolkning tycker tjejer får skylla sig själva att de blir våldtagna!!