• Fam Lycke Svedberg

En femtedel av Sveriges befolkning tycker tjejer får skylla sig själva att de blir våldtagna!!

Med hänvisning till morgonens tv-debatt i Nyhetsmorgon så startar jag denna tråd: En femtedel av befolkningen anser att tjejer som klär sig utmanande och beter sig oanständigt får skylla sig själva, folk mellan 15-24(tror jag) och dom över 65 är det som anser detta, enligt undersökningen. Men ibland undrar jag hur dom gör alla dessa undersökningar av befolkningen, för jag är tamejfan aldrig med i några såna. Då undrar man ju egentligen hur korrekta dessa undersökningar är, då inte hela befolkningen deltar. Det kan ju ta sig annorlunda om alla finge vara med, eller hur?? Men det som undras är ju egentligen; hur tänker dessa som anser detta?? Ska vi inte få gå i kort-kort utan att behöva checka in hos ett gäng snuskiga, vidriga porr-snubbar?! De killar som går utan tröja (dreggel av alla snygga tvättbrädor), ska inte de få skylla sig själva då?? Ska de få gå tröjlösa utan att behöva checka in hos ett gäng dregglande tanter

• Svar på tråden En femtedel av Sveriges befolkning tycker tjejer får skylla sig själva att de blir våldtagna!!
  • Kya

Men varför ska man använda preventivmedel när man har sex om man inte vill bli gravid?

Varför ska man spänna fast sig med säkerhetsbältet när man kör/åker bil?

Varför använder man hjälm när man cyklar/kör motorcykel eller moped?

Jo, för att man VILL INTE utsätta sig själv för onödiga risker. Det är väl samma princip som att man inte vill gå genom en mörk park mitt i natten?

• Cashew

jag tror nog du borde läsa de där böckerna iallafall. våldtäktsmän kommer inte från särförhållanden i någon betydande större utsträkckning än andra. som sagt de flesta är vanliga svenssons. det är just denna syn som måste ändras. synen på våldtäktsmannen och synen på våldtäkter. de flesta verkar ju tro att överfallsvåldtäkter och hemska kriminella, sjuka våldtäktsmän är normen. det är det absolut inte.

FlamingRed skrev 2008-04-30 12:27:42 följande:
    Deras skruvade bild kommer antagligen från särförhållanden, inte från samhällets norm i helhet.Givetvis.
  • Bodi

Men alla verkar tro att våldtäktsmannen är någon som smyger upp bakom en i en park, visst det kan vara det också.
    Men sanningen är att de flesta våldtäkterna sker i hemmen av någon man känner därför tycker jag det är sjukt att klämma ut sig att man får skylla sig själv.
    Oftast är det någon man litade på som bryter det förtroendet.
    Överfallsvåldtäkterna är inte alls många och dom snuskgubbarna som hoppar på dig i parken skiter i om du har kortkort eller inte dom är redan så vrida att dom skulle gå i gång om du så hade overall på dig.

• FlamingRed
    Cashew skrev 2008-04-30 12:31:13 följande:
    jag tror nog du borde läsa de där böckerna iallafall. våldtäktsmän kommer inte från särförhållanden i någon betydande större utsträkckning än andra. som sagt de flesta är vanliga svenssons. det är just denna syn som måste ändras. synen på våldtäktsmannen och synen på våldtäkter. de flesta verkar ju tro att överfallsvåldtäkter och hemska kriminella, sjuka våldtäktsmän är normen. det är det absolut inte.
    "våldtäktsmän kommer inte från särförhållanden i någon betydande större utsträkckning än andra"

Vilka andra menar du? Andra vanliga människor, eller andra brottslingar?

Det finns inget i samhällets norm som antyder att kvinnor i viss klädsel är mer eller mindre lovliga byten. Många tror det bara för att det är svårt att bevisa en våldtäkt i domstol, men så är inte fallet.

Nej våldtäktsmännens resonemang kommer från särförhållanden.
  • Tokitoj

Skriv gärna en red::: Överfallsvåldtäkter i mörka parker brukar inte ha ett dugg med klädsel att göra. Man blir lika överfallen i kjol som i overall.

• Tokitoj

och de våldtäkter som sker i hemmen sker också oavsett klädsel.
    Att påstå att man blir våldtagen p.g.a klädsel är inte sant.
    Däremot kan vissa beteenden bli missförstådda av mindre intellektuella män. Jag menar de män som inte hajar att ett nej betyder ett nej.

• Kya
    Tokitoj skrev 2008-04-30 12:37:49 följande:
    Skriv gärna en red::: Överfallsvåldtäkter i mörka parker brukar inte ha ett dugg med klädsel att göra. Man blir lika överfallen i kjol som i overall.
    men? jag har väl inte skrivit ett ord angående kläder? jag skrev angående att vandra omkring i mörka parker.

Jag skrev däremot tidigare i tråden att kläder inte spelar någon roll i det läget att man blir överfallen på väg hem i en mörk park.
  • Cashew

ja andra vanliga människor. du verkar tro att det går att se på någon om det är en våldtäktsman eller inte. väldtäktsmän skiljer sig INTE i någon betydande utsträckning från vanliga människor. de är precis som vem som helst, mer eller mindre.
    nu är vi där igen, du påstår att jag har fel men kommer inte med någon fakta, utan bara "så är det inte"

och det är ju precis det ni säger att kvinnor är mer lovligt byte när ni säger att hon inte borde gjort si eller så. för hade hon inte gjort si eller så så hade det aldrig hänt. likaså som domstolarna tar med tjejens beteende i bedömmingen, vilket är helt sjukt. inte i några andra brott bedömms ofret beteende på samma sätt som i just våldtäktsmål.

"Nej våldtäktsmännens resonemang kommer från särförhållanden."

det är vad du påstår ja, vad grundar du det på? ge mig fakta tack!

FlamingRed skrev 2008-04-30 12:34:52 följande:
    "våldtäktsmän kommer inte från särförhållanden i någon betydande större utsträkckning än andra"Vilka andra menar du? Andra vanliga människor, eller andra brottslingar?Det finns inget i samhällets norm som antyder att kvinnor i viss klädsel är mer eller mindre lovliga byten. Många tror det bara för att det är svårt att bevisa en våldtäkt i domstol, men så är inte fallet.Nej våldtäktsmännens resonemang kommer från särförhållanden.
  • Tokitoj

Skriv gärna en rad:::: Okej sorry, då missförstod jag ditt inlägg längre upp.
    Du var tydligen precis lika klok som jag! :)

• FlamingRed
    Cashew skrev 2008-04-30 12:44:58 följande:
    ja andra vanliga människor. du verkar tro att det går att se på någon om det är en våldtäktsman eller inte. väldtäktsmän skiljer sig INTE i någon betydande utsträckning från vanliga människor. de är precis som vem som helst, mer eller mindre. nu är vi där igen, du påstår att jag har fel men kommer inte med någon fakta, utan bara "så är det inte"och det är ju precis det ni säger att kvinnor är mer lovligt byte när ni säger att hon inte borde gjort si eller så. för hade hon inte gjort si eller så så hade det aldrig hänt. likaså som domstolarna tar med tjejens beteende i bedömmingen, vilket är helt sjukt. inte i några andra brott bedömms ofret beteende på samma sätt som i just våldtäktsmål."Nej våldtäktsmännens resonemang kommer från särförhållanden."det är vad du påstår ja, vad grundar du det på? ge mig fakta tack!
    Nej, det är mycket svårt att bevisa våldtäkter, när det inte gäller överfallstypen. Och därför granskas många aspekter, även offrets beteende.

Du verkar antyda att denna typen av rättegångar i sin tur sänder vågor och normer in i samhället som skapar ännu fler våldtäktsmän?

Sådana "flummiga" resonemang anses ofta fullt rimliga när det gäller sex, och pga att sådana rättegångar är svåra att genomföra.

Sexualbrott är svåra att döma, just pga människan ofta utför sexuella handlingar i samförstånd, och man måste upprätthålla rättsäkerheten.

Men bara för att dom är svåra att döma, kan man inte ta klivet att anta att det i sin tur skapar den norm du pratar om. Vad har du själv för källor förutom denna författare?
  • Cashew

ja jag tror att den typen av rättegångar sänder signaler till samhället. hur kan de inte göra det när de ofta får stor medial uppmärksamhet?
    som jag skrivit tidigare, flera av killarna i boken såg inte på sin handling som våldtäkt då de trodde att man fick göra vissa saker, som t.ex. saker som är svåra att bevisa i domstol. och de är knappast unika på något sätt.
    jag har ingen mer källa, men det är inte författaren i sig som är källan, utan alla hennes källor vilka är många. du har inte visat varken fakta eller källa öht, utan bara påståenden om att det inte är så som jag säger.

FlamingRed skrev 2008-04-30 12:50:49 följande:
    Nej, det är mycket svårt att bevisa våldtäkter, när det inte gäller överfallstypen. Och därför granskas många aspekter, även offrets beteende. Du verkar antyda att denna typen av rättegångar i sin tur sänder vågor och normer in i samhället som skapar ännu fler våldtäktsmän?Sådana "flummiga" resonemang anses ofta fullt rimliga när det gäller sex, och pga att sådana rättegångar är svåra att genomföra.Sexualbrott är svåra att döma, just pga människan ofta utför sexuella handlingar i samförstånd, och man måste upprätthålla rättsäkerheten.Men bara för att dom är svåra att döma, kan man inte ta klivet att anta att det i sin tur skapar den norm du pratar om. Vad har du själv för källor förutom denna författare?
  • Fam Lycke Svedberg

Morbid Mistress skrev 2008-04-30 11:44:41 följande:

Men oavsett om man kallar det riskbedömning, att man får skylla sig själv etc. så hndlar det ändå i mina ögon om att jag som kvinna måste ta ansvar för mannens sexualitet genom att inte utsätta mig själv för "risker". Jag ställer mig nämligen frågande till hur mycket kläder och liknande saker spelar roll.
    Men måste då inte männen ta ansvar för kvinnans sexualitet då om du anser så? Då ska ju inte män gå i bar överkropp och tajta badbrallor för exempel. Kvinnor dregglar ju lika mycket som karlar. Såklart kläder spelar roll! Och dessa risker alla pratar om, vem säger att man inte utsätter sig för risk varje dag?! När man kliver upp på morgonen utsätter du dej för risk att snubbla på mattan och slå i huvudet. När du går utanför dörren riskerar du att falla i trappan och bryta nacken. När du går in i en butik riskerar du att bli involverad i rån. När du sätter dej på bussen riskerar du att dö i en krash osv. osv. Spelar detta ingen roll i erat risktänkande?! Allt är en risk, så varför ska just kvinnliga våldsoffer få fingret pekat på sig att de är "dumma" och utsätter sig själva för risker genom att bara vilja leva helt enkelt, precis som vilken människa som helst.

Ta folk i krigsländer; de vet såklart att går de utanför dörren kan det hända att de blir bombade, men de måste ju gå till affären för att köpa mat. Är de då "korkade" som går för att handla mat?
  • isisisis

Invandrarnas syn på hur kvinnor ska klä sig stämmer inte överens med hur det svenska samhällets norm är!

Ska vi rätta oss efter dem?

Annars vaddå?

• FlamingRed
    Cashew skrev 2008-04-30 13:00:57 följande:
    ja jag tror att den typen av rättegångar sänder signaler till samhället. hur kan de inte göra det när de ofta får stor medial uppmärksamhet? som jag skrivit tidigare, flera av killarna i boken såg inte på sin handling som våldtäkt då de trodde att man fick göra vissa saker, som t.ex. saker som är svåra att bevisa i domstol. och de är knappast unika på något sätt. jag har ingen mer källa, men det är inte författaren i sig som är källan, utan alla hennes källor vilka är många. du har inte visat varken fakta eller källa öht, utan bara påståenden om att det inte är så som jag säger.
    Ja, signaler om vilken mardröm det skulle vara om en tjej man haft sex (i samförstånd) med plötsligt väljer att kalla det våldtäkt. Knappast signaler om att man kan våldta för att det är lätt att säga, i efterhand, att hon var med på det.
  • Kirenaj68
    FlamingRed skrev 2008-04-30 14:45:51 följande:
    Ja, signaler om vilken mardröm det skulle vara om en tjej man haft sex (i samförstånd) med plötsligt väljer att kalla det våldtäkt. Knappast signaler om att man kan våldta för att det är lätt att säga, i efterhand, att hon var med på det.
    En vän till mig blev falskeligen anklagad för våldtäkt av en kvinna som han hade sex med i full samförstånd. Utan att gå in i fallet i detalj kröp kvinnan till slut till korset och medgav att det inte var våldtäkt, men det förstörde mycket för honom ändå. Han var på vippen att bli av med jobbet, nästan alla vänner vände honom ryggen och han blev misstänkliggjord inom familjen. Det var några år sedan nu, men han är inte samma öppna jag längre. Han litar inte på folk längre. Särskilt inte kvinnor och det kan man ju förstå.
Svar på tråden En femtedel av Sveriges befolkning tycker tjejer får skylla sig själva att de blir våldtagna!!