• Fam Lycke Svedberg

En femtedel av Sveriges befolkning tycker tjejer får skylla sig själva att de blir våldtagna!!

Med hänvisning till morgonens tv-debatt i Nyhetsmorgon så startar jag denna tråd: En femtedel av befolkningen anser att tjejer som klär sig utmanande och beter sig oanständigt får skylla sig själva, folk mellan 15-24(tror jag) och dom över 65 är det som anser detta, enligt undersökningen. Men ibland undrar jag hur dom gör alla dessa undersökningar av befolkningen, för jag är tamejfan aldrig med i några såna. Då undrar man ju egentligen hur korrekta dessa undersökningar är, då inte hela befolkningen deltar. Det kan ju ta sig annorlunda om alla finge vara med, eller hur?? Men det som undras är ju egentligen; hur tänker dessa som anser detta?? Ska vi inte få gå i kort-kort utan att behöva checka in hos ett gäng snuskiga, vidriga porr-snubbar?! De killar som går utan tröja (dreggel av alla snygga tvättbrädor), ska inte de få skylla sig själva då?? Ska de få gå tröjlösa utan att behöva checka in hos ett gäng dregglande tanter

• Svar på tråden En femtedel av Sveriges befolkning tycker tjejer får skylla sig själva att de blir våldtagna!!
  • Miss Lau

Skriv gärna en rad skrev 2008-04-30 11:30:42 följande:

Och nej, jag tycker inte att en tjej som blir våldtagen någonsin får skylla sig själv, men jag vill inte bli våldtagen och skulle aldrig drömma om att stappla omkring själv i en mörk park mitt i natta. det är nästan som att tigga om en våldtäkt...
    Med det resonemanget bör du inte skaffa en sambo/man, gå hem till manliga bekanta eller träffa någon manlig vän överhuvudtaget!
  • Butterscotch
    Cashew skrev 2008-04-30 11:22:41 följande:
    samma sjuka resonemang och du talar också mot digsjälv. ett nej är ju tydligen inte alltid ett nej.
    "Att skylla sig själv" och smarthet är två olika saker. Tycker jag i alla fall. Killen är fortfarande skyldig i denna situation, och förtjänar att straffas för det. Men det bästa hade ju varit om situationen inte ens hade uppstått.
  • Reglementet

Hondjuret

Tja, ge mig en källa först att porr har något med våldtäkt att göra.

• Malia75
    Hondjuret skrev 2008-04-30 11:29:44 följande:
    vi kan ju testa med att ta bort porren, till att börja med
    Om det vore så enkelt ändå......men att skylla alla våldtäkter på porr är nog att förenkla det hela lite väl mycket.
  • Kya

Men våldtäkter har ju skett i alla tider, porr är däremot ett fenomen som har uppkommit bara de senaste åren...

• Malia75

Men ni som inte håller med om att man ska minimera sina risker....låser ni inte dörren heller när ni går hemifrån?

• Reglementet

Porr har ju funnits länge, människan har alltid varit sexuella. Porr är ju enbart sex som man avbildar.

Men det finns ju inga undersökningar som visar på att porr skulle öka våldtäkterna. Det är ju enbart vad folk tror.

• Hondjuret
    Reglementet skrev 2008-04-30 11:32:55 följande:
    HondjuretTja, ge mig en källa först att porr har något med våldtäkt att göra.
    vi kan börja med boktipset som morbid mistress gav.
  • Hexx

Och hur många av de tillfrågade var svenskar tro? 4 femtedelar troligen.
    De frågade på radion om tjejer får skylla sig själva.
    - Ja, har de korta kjolar o så får de skylla sig själva. blev svaret. Han var inte svensk.

• Kya
    Reglementet skrev 2008-04-30 11:34:42 följande:
    Porr har ju funnits länge, människan har alltid varit sexuella. Porr är ju enbart sex som man avbildar. Men det finns ju inga undersökningar som visar på att porr skulle öka våldtäkterna. Det är ju enbart vad folk tror.
    Det är nog porrfilmerna som folk tänker på. och även porrtidningar och porrbilder i datorn. Men du har fullständigt rätt, sexualiteten i en människa grundläggs redan i magen så vi är alla lite "porriga" av oss!
Svar på tråden En femtedel av Sveriges befolkning tycker tjejer får skylla sig själva att de blir våldtagna!!