• Fam Lycke Svedberg

En femtedel av Sveriges befolkning tycker tjejer får skylla sig själva att de blir våldtagna!!

Med hänvisning till morgonens tv-debatt i Nyhetsmorgon så startar jag denna tråd: En femtedel av befolkningen anser att tjejer som klär sig utmanande och beter sig oanständigt får skylla sig själva, folk mellan 15-24(tror jag) och dom över 65 är det som anser detta, enligt undersökningen. Men ibland undrar jag hur dom gör alla dessa undersökningar av befolkningen, för jag är tamejfan aldrig med i några såna. Då undrar man ju egentligen hur korrekta dessa undersökningar är, då inte hela befolkningen deltar. Det kan ju ta sig annorlunda om alla finge vara med, eller hur?? Men det som undras är ju egentligen; hur tänker dessa som anser detta?? Ska vi inte få gå i kort-kort utan att behöva checka in hos ett gäng snuskiga, vidriga porr-snubbar?! De killar som går utan tröja (dreggel av alla snygga tvättbrädor), ska inte de få skylla sig själva då?? Ska de få gå tröjlösa utan att behöva checka in hos ett gäng dregglande tanter

• Svar på tråden En femtedel av Sveriges befolkning tycker tjejer får skylla sig själva att de blir våldtagna!!
  • Malia75
    Flytning skrev 2008-04-30 10:54:22 följande:
    Men tror du att chansen att bli våldtagen verkligen ökar för att man är lättklädd??? Varför isåfall?
    Nej, självklart inte bara lättklädd. I samband med alla andra faktorer (full, ensam osv) kanske det är en faktor?
  • Hondjuret

Fam Lycke Svedberg skrev 2008-04-30 11:06:40 följande:

Ja och tacka Gud för det! Jag ska bli så rasen om nåt sånt hände mina flickor...
    oj egentligen vad många gånger jag "riskerat" att bli våldtagen under mina tonår, vild och härlig och flera gånger alltför berusad på allsköns platser... Men jag har väl haft "tur" helt enkelt!
  • Vroooooom

Nu har jag svårt att hitta någon statistik för just Sverige men USAs statistik är nog inte så långt ifrån Sveriges.

Om man nu har ett eget ansvar så ska vi alltså undvika jeans eftersom att de flesta våldtäktsoffer bär jeans eller liknande.
    Vi ska också undvika att ha manliga vänner eftersom att det är störst risk att bli våldtagen av en man som man känner.
    De flesta våldtäktsmännen minns inte ens vad offret hade på sig. Ja, det var ju stor betydelse klädseln hade.

Så med andra ord, vi kvinnor måste låsa in oss i vår egen lägenhet och aldrig träffa en man för att kunna undvika risken för att bli våldtagen.

• Cashew

att förändra attityden mot våldtäcktsmän är väl en bra början. att inte förvänta sig att det alltid kommer finnas våldtäcktsmän. gör man det så godkänner man ju samtidigt att de finns, för nån måste ju ta på sig den rollen nån måste ju vara våldtäcktsman, för de kommer alltid att finnas
    vad skickar det för signaler att det är en risk för tjejer att gå ensamma i parker? jo att ska du våldta så gör det i en park för då har du, förövaren, samhällets förståelse.

Malia75 skrev 2008-04-30 11:08:12 följande:
    Visst skulle man föredra att ändra på de som våldtar, men jag jämför då igen med att låsa sitt eget hus.Är det så vi gjort, vi försöker ändra på inbrottstjuvarna istället så vi kan lämna våra hus olåsta? HUR ska man få våldtäktsmän att inte vara våldtäktsmän? Det känns som en omöjlig ekvation att få ihop, därför kan man ju göra det man kan, alltså låta bli att utsätta sig för onödiga risker.
  • Fam Lycke Svedberg
    Hondjuret skrev 2008-04-30 11:10:45 följande:
    Fam Lycke Svedberg skrev 2008-04-30 11:06:40 följande:
    oj egentligen vad många gånger jag "riskerat" att bli våldtagen under mina tonår, vild och härlig och flera gånger alltför berusad på allsköns platser... Men jag har väl haft "tur" helt enkelt!
    haha ja verkligen vilken tur man måste ha haft.. samma här!.. egentligen stred vi väl mot lagen?? vi skulle väl egentligen ha vart tvugna att hållas inlåsta! jädrans.. men vi hade väl tur där med som slapp brottsregistret för att vara ute sent om natten lätt påklädda..!
  • FlamingRed
    Cashew skrev 2008-04-30 11:09:37 följande:
    men det är inte vad lagen säger. du behöver inte lura i någon sprit eller droger för att du ska kunna bli dömd för grov våldtäckt. finns flera fall där våldtäcktsmannen dömts till grov våldtäckt genom att bjuda tjejen på sprit. inget tvång eller lureri inblandat. och även andra fall där våldtäckten bedömts som grov men eftersom hon själv söp sig full så fick de bara straff för "vanlig" våldtäckt.tycker du inte då att det är en sjuk syn att lagstifta om att "tjejer får skylla sig själva" om de har ett visst beteende eller gör vissa saker, i detta fall dricker alkohol. jag vet då inte några andra typer av brott där offrets alkohol-grad spelar inn. rånoffer bedömms som rånoffer oavsett hur fulla eller nyktra de är.
    Nej, även här så är det ju faktiskt ett grövre brott att "planera" sin våldtäkt och bjuda på sprit.

Än att tex "spontant" våldta någon som redan är full. Det är ju typ samma skillnad på mord och dråp...
  • Fam Lycke Svedberg

lätt berusade skulle det vara..

• FlamingRed
    Vroooooom skrev 2008-04-30 11:11:20 följande:
    Så med andra ord, vi kvinnor måste låsa in oss i vår egen lägenhet och aldrig träffa en man för att kunna undvika risken för att bli våldtagen.
    Ja självklart är det så. Men i verkligheten är man ju villig att acceptera många risker just för att livet i övrigt skall fungera. Tex åka bil, eller ens vara utomhus.
  • Vroooooom
    FlamingRed skrev 2008-04-30 11:15:59 följande:
    Ja självklart är det så. Men i verkligheten är man ju villig att acceptera många risker just för att livet i övrigt skall fungera. Tex åka bil, eller ens vara utomhus.
    Ja, men om man nu får skylla sig själv när man varit lättklädd, ja då ska man också skylla sig själv för att man klivit utanför dörren.

Om statistiken visar att risken inte ökar nämnvärt när man är lättklädd så är ju det inget man ska behöva undvika heller.
  • Cashew

men du svarar inte på min fråga.

tycker du inte då att det är en sjuk syn att lagstifta om att "tjejer får skylla sig själva" om de har ett visst beteende eller gör vissa saker, i detta fall dricker alkohol.
    jag vet då inte några andra typer av brott där offrets alkohol-grad spelar inn. rånoffer bedömms som rånoffer oavsett hur fulla eller nyktra de är.

oavsett om tjejen druckit själv eller blivit bjuden så kan det väl vara planerat. det är precis det jag menar att "ska du planera att våldta någon så ta en tjej som redan är full"
    hur kan det vara ett mildare brott i dina ögon att planera att våldta en full tjej än att planera att först supa henne full och sen våldta? du talar mot digsjälv.

FlamingRed skrev 2008-04-30 11:14:39 följande:
    Nej, även här så är det ju faktiskt ett grövre brott att "planera" sin våldtäkt och bjuda på sprit.Än att tex "spontant" våldta någon som redan är full. Det är ju typ samma skillnad på mord och dråp...
Svar på tråden En femtedel av Sveriges befolkning tycker tjejer får skylla sig själva att de blir våldtagna!!