• Fam Lycke Svedberg

En femtedel av Sveriges befolkning tycker tjejer får skylla sig själva att de blir våldtagna!!

Med hänvisning till morgonens tv-debatt i Nyhetsmorgon så startar jag denna tråd: En femtedel av befolkningen anser att tjejer som klär sig utmanande och beter sig oanständigt får skylla sig själva, folk mellan 15-24(tror jag) och dom över 65 är det som anser detta, enligt undersökningen. Men ibland undrar jag hur dom gör alla dessa undersökningar av befolkningen, för jag är tamejfan aldrig med i några såna. Då undrar man ju egentligen hur korrekta dessa undersökningar är, då inte hela befolkningen deltar. Det kan ju ta sig annorlunda om alla finge vara med, eller hur?? Men det som undras är ju egentligen; hur tänker dessa som anser detta?? Ska vi inte få gå i kort-kort utan att behöva checka in hos ett gäng snuskiga, vidriga porr-snubbar?! De killar som går utan tröja (dreggel av alla snygga tvättbrädor), ska inte de få skylla sig själva då?? Ska de få gå tröjlösa utan att behöva checka in hos ett gäng dregglande tanter

• Svar på tråden En femtedel av Sveriges befolkning tycker tjejer får skylla sig själva att de blir våldtagna!!
  • Cularanel

Risker bör man väl försöka undvika i ALLA situationer, oavsett om det gäller risken att utsätta sig för brott eller att t.ex. bli överkörd. Givetvis har man rätt att klä sig som man vill, men klär man sig "utmanande" (jag är en av dom) så måste man också tänka på att det finns ganska många sjuka människor där ute som inte respekterar lagarna sårskilt väl.

På samma sätt bör man undvika att vingla om kring på en vältraffikerad väg om man är stupfull. Enkel självbevarelsedrift om än två helt olika situationer

För övrigt har jag varit med i flera folkundersökningar om än inte denna

• Tattates
    judithsimone skrev 2008-04-30 10:02:18 följande:
    "det föreligger en mycket större risk att bli utsatt för misshandel, våldtäckter o.s.v. om man går hem drängfull 04:00 genom en svart park än om man håller sig till belysta gator & är någorlunda nykter.Sjukt samhälle men så är verkligehten."Men det där är ju inte alls sant. Tvärtom begås de flesta våldtäkter i hemmet av någon som kvinnan känner väl. Med ert resoneamng ovan om riskbeteende borde kvinnor (sett till statistiken vad gäller våltäkt och misshandel) undvika att leva tillsammans med män - annars är de dumma som utsätter sig för en sådan risk. Risken att bli utsatt för en överfallsvåldtäkt är nämligen mycket mindre.   
    Nu är jag grymt medeveten om risker att bli utnyttjad sexuellt. Det skedde en sen kväll, på en fest, av en man vars kompis jag känner väldigt väl.

En kombination av båda risksituationerna då kan hända.
  • negro
    AnnaGBG skrev 2008-04-30 09:19:49 följande:
    Fast det beror lite på....? Jag vet väl att det blir ramaskri när jag skriver detta men JAG tycker nog att om man som tjej går genom en park, ensam och sketfull kl 4.30 på morgonen så är det förvisso inte hennes FEL, men snacka om att utmana ödet..?Samma sak anser jag om tjejer som följer med helt okända karlar hem till dem eller hoppar in i svarttaxi. Det är inte tjens FEL men som sagt - varför sätta sig i sådana situationer?
    Håller helt med dig, man har ett eget ansvar att inte betee sig och utsätta sig för situationer som kan leda till att man råkar illa ut. Det är därför man inte får ersättning från försäkringsbolaget om man lämnar bilen igång med nyckeln i medan man handlar och den blir stulen, då har man betett sig oansvarigt........
  • AnnaGBG
    judithsimone skrev 2008-04-30 10:02:18 följande:
    "det föreligger en mycket större risk att bli utsatt för misshandel, våldtäckter o.s.v. om man går hem drängfull 04:00 genom en svart park än om man håller sig till belysta gator & är någorlunda nykter.Sjukt samhälle men så är verkligehten."Men det där är ju inte alls sant. Tvärtom begås de flesta våldtäkter i hemmet av någon som kvinnan känner väl. Med ert resoneamng ovan om riskbeteende borde kvinnor (sett till statistiken vad gäller våltäkt och misshandel) undvika att leva tillsammans med män - annars är de dumma som utsätter sig för en sådan risk. Risken att bli utsatt för en överfallsvåldtäkt är nämligen mycket mindre.   
    Det blir lite fånigt nu tycker jag Att leva ihop i en parrelation är inget man bör undvika ( inte av den anledningen i alla fall ) Men skall man nu lägga några som helst "regler" över det hela så bör man ju i så fall inte ge sig in i ett förhållande med en dömd våldtäktsman. Det är lite dumhet över det...
  • Hondjuret

Det vi sammanfattningsvis kommit fram till hittills i denna tråd är att RISKERNA för att bli utsatt är större beroende på vissa faktorer. Men vad säger det egentligen?
    Risken att som barn för 60 år sen åka på en örfil eller en omgång smisk för att man varit uppkäftig, olydig eller förstört sina kläder är ju (förhoppningsvis) betydligt mindre idag, fortfarande är barn uppkäftiga, olydiga och smutsar ned sig. De är barn helt enkelt. Men få skulle komma på tanken att resonera att då ska barnen kallt räkna med att bli utsatt för aga. Det är idag ett absurt tänkande.
    Om vi applicerar detta på resonemanget som förs i tråden, så visar det ju på en allmän och vedertagen syn att det i grund och botten handlar om att man faktiskt tycker att en person av ett visst kön, som vistas på en viss plats, vid en viss tid, i ett visst tillstånd, får just "skylla sig själv" om h'n blir våldtagen. Då går man ju förövarnas ärenden helt enkelt.

• negro
    Miss Lau skrev 2008-04-30 09:33:51 följande:
    Vi har helt olika uppfattning det är klart. Tycker du att de som har pengar på sig får skylla sig själva om de blir rånade? Att de som går med en dyr mobil/klocka får skylla sig själva om de får en kniv mot halsen?
    Om personen vitt och brett skryter och viftar med låt säga sin rolexklocka på nån krog en sen natt så har den personen faktiskt själv med stor sannolikhet sett till att bli rånad. Då vet folk att den där snubben har dyra prylar på sig och är ett lätt offer då han har supit sig själv under bordet, hade han inte viftat med sin dyra klocka hade förmodligen ingenting hänt heller
  • AnnaGBG
    Hondjuret skrev 2008-04-30 10:11:34 följande:
    Det vi sammanfattningsvis kommit fram till hittills i denna tråd är att RISKERNA för att bli utsatt är större beroende på vissa faktorer. Men vad säger det egentligen?Risken att som barn för 60 år sen åka på en örfil eller en omgång smisk för att man varit uppkäftig, olydig eller förstört sina kläder är ju (förhoppningsvis) betydligt mindre idag, fortfarande är barn uppkäftiga, olydiga och smutsar ned sig. De är barn helt enkelt. Men få skulle komma på tanken att resonera att då ska barnen kallt räkna med att bli utsatt för aga. Det är idag ett absurt tänkande.Om vi applicerar detta på resonemanget som förs i tråden, så visar det ju på en allmän och vedertagen syn att det i grund och botten handlar om att man faktiskt tycker att en person av ett visst kön, som vistas på en viss plats, vid en viss tid, i ett visst tillstånd, får just "skylla sig själv" om h'n blir våldtagen. Då går man ju förövarnas ärenden helt enkelt.
    Det här gäller vuxna människor. Barn har inget risktänkande på det viset. Sakerna har inte ett dugg med varandra att göra...?

Och igen; ingen i denna tråden har sagt att våldtäktsoffer får skylla sig själva.
  • Hondjuret
    AnnaGBG skrev 2008-04-30 10:14:06 följande:
    Det här gäller vuxna människor. Barn har inget risktänkande på det viset. Sakerna har inte ett dugg med varandra att göra...?Och igen; ingen i denna tråden har sagt att våldtäktsoffer får skylla sig själva.
    Hur menar du "barn har inget risktänkande"?
  • sakoline

Våldtäkt är ju aldrig offrets fel. Men sen kan man ju tvista om ifall tjejen var med på det eller ej. En tyst tjej som inte gör fysiskt motstånd när killen drar över henne kanske mår skitdåligt över sexet, men killen kanske inte alls förstår att hon inte är med på det. Båda kanske har druckit. Då tycker jag att tjejen får skylla sig själv för att hon inte är tydlig med vad hon vill.

• Hondjuret

f.ö är problematiken just samhällets syn på det hela. Så mina exempel skulle jag påstå har mycket med varandra att göra.

Svar på tråden En femtedel av Sveriges befolkning tycker tjejer får skylla sig själva att de blir våldtagna!!