Inlägg från: AnnaGBG |Visa alla inlägg
  • AnnaGBG

En femtedel av Sveriges befolkning tycker tjejer får skylla sig själva att de blir våldtagna!!

Fast det beror lite på....? Jag vet väl att det blir ramaskri när jag skriver detta men JAG tycker nog att om man som tjej går genom en park, ensam och sketfull kl 4.30 på morgonen så är det förvisso inte hennes FEL, men snacka om att utmana ödet..?

Samma sak anser jag om tjejer som följer med helt okända karlar hem till dem eller hoppar in i svarttaxi. Det är inte tjens FEL men som sagt - varför sätta sig i sådana situationer?

• AnnaGBG
    Miss Lau skrev 2008-04-30 09:28:28 följande:
    Jag tycker att ditt resonemang är hemskt. Du skuldbelägger våldtagna tjejer för att de betett sig "fel" när det faktiskt är killen som våldtar som alltid gör fel. Vi tjejer måste få drick oss hur fulla vi vill, gå vilken väg hem vi vill, klä oss hur vi vill etc.
    Nej, det tycker jag faktiskt INTE att vi får. I hela samhället finns det situationer man bör undvika för att inte råka illa ut men just detta med våldtäkt är undantaget alltid?

En ensam, småpackad tjej som hoppar in i en svarttaxi efter krogen är DUM. Sen skall hon självklart inte behöva bli våldtagen för det, och jag skuldbelägger bara henne för hennes dumhet.
  • AnnaGBG
    Miss Lau skrev 2008-04-30 09:33:51 följande:
    Vi har helt olika uppfattning det är klart. Tycker du att de som har pengar på sig får skylla sig själva om de blir rånade? Att de som går med en dyr mobil/klocka får skylla sig själva om de får en kniv mot halsen?
    Nu har jag inte sagt att folk får skylla sig själva men vad det gäller rån så beror det ju lite på var man håller hus. Skall man vandra omkring sketfull med sina svindyraste smycken så kan man ju välja lite VAR man går. RISKERNA är större på vissa platser och i vissa situationer och dem bör man ju undvika.
    Fam Lycke Svedberg skrev 2008-04-30 09:34:19 följande:
    Okej, men så menar du då att det är fritt fram för hajarna att sluka i sig betet? Ja menar hon följer ju ändå med dom hem=)Även om man sätter sig i en sån situation, så är det ju ändå så att det inte är fritt fram!! Det är ju ändå inte att utmana ödet, för jag ska kunna gå ensam i en park med urringat sketafull utan att behöva ringa polisen. Killar som går ensamma i en park sketafulla och blir nerslagna då? Är det oxå att utmana ödet??
    Nej, det menar jag inte. Men eftersom man ju vet att risken finns så bör man ju vara lite försiktig.
    Och ja, sketfulla ensamma killar som går genom en park utmanar också ödet. Därmed  inte sagt att de  förtjänar stryk.
    Fam Lycke Svedberg skrev 2008-04-30 09:37:17 följande:
    Men alla misshandelsoffer!? Dom är oxå dumma!Vi tjejer som älskar att klä upp oss för att känna oss fräsha och snygga ska inte vara som apor i bur eller behöva ha utegångsförbud!
    Njäe, misshandelsoffer är inte alltid dumma. Men de som utmanar ödet genom att ge sig in i situationer där risken är större är lite småkorkade

Och vad det gäller klädseln på folk har jag inte sagt ett ljud om den. Alla har rätt att klä sig hur de vill. Jag pratar om att försätta sig i riskabla situationer, inte att man ska vira in sig i tält.
  • AnnaGBG
    judithsimone skrev 2008-04-30 10:02:18 följande:
    "det föreligger en mycket större risk att bli utsatt för misshandel, våldtäckter o.s.v. om man går hem drängfull 04:00 genom en svart park än om man håller sig till belysta gator & är någorlunda nykter.Sjukt samhälle men så är verkligehten."Men det där är ju inte alls sant. Tvärtom begås de flesta våldtäkter i hemmet av någon som kvinnan känner väl. Med ert resoneamng ovan om riskbeteende borde kvinnor (sett till statistiken vad gäller våltäkt och misshandel) undvika att leva tillsammans med män - annars är de dumma som utsätter sig för en sådan risk. Risken att bli utsatt för en överfallsvåldtäkt är nämligen mycket mindre.   
    Det blir lite fånigt nu tycker jag Att leva ihop i en parrelation är inget man bör undvika ( inte av den anledningen i alla fall ) Men skall man nu lägga några som helst "regler" över det hela så bör man ju i så fall inte ge sig in i ett förhållande med en dömd våldtäktsman. Det är lite dumhet över det...
  • AnnaGBG
    Hondjuret skrev 2008-04-30 10:11:34 följande:
    Det vi sammanfattningsvis kommit fram till hittills i denna tråd är att RISKERNA för att bli utsatt är större beroende på vissa faktorer. Men vad säger det egentligen?Risken att som barn för 60 år sen åka på en örfil eller en omgång smisk för att man varit uppkäftig, olydig eller förstört sina kläder är ju (förhoppningsvis) betydligt mindre idag, fortfarande är barn uppkäftiga, olydiga och smutsar ned sig. De är barn helt enkelt. Men få skulle komma på tanken att resonera att då ska barnen kallt räkna med att bli utsatt för aga. Det är idag ett absurt tänkande.Om vi applicerar detta på resonemanget som förs i tråden, så visar det ju på en allmän och vedertagen syn att det i grund och botten handlar om att man faktiskt tycker att en person av ett visst kön, som vistas på en viss plats, vid en viss tid, i ett visst tillstånd, får just "skylla sig själv" om h'n blir våldtagen. Då går man ju förövarnas ärenden helt enkelt.
    Det här gäller vuxna människor. Barn har inget risktänkande på det viset. Sakerna har inte ett dugg med varandra att göra...?

Och igen; ingen i denna tråden har sagt att våldtäktsoffer får skylla sig själva.
  • AnnaGBG
    Hondjuret skrev 2008-04-30 10:15:21 följande:
    Hur menar du "barn har inget risktänkande"?
    Barn har inget risktänkade. Jag menar det. Precis så. De kan inte förutse situationer som vuxna kan ( iaf bör kunna )
Svar på tråden En femtedel av Sveriges befolkning tycker tjejer får skylla sig själva att de blir våldtagna!!