Inlägg från: Miss Lau |Visa alla inlägg
  • Miss Lau

En femtedel av Sveriges befolkning tycker tjejer får skylla sig själva att de blir våldtagna!!

Vi kan väl hoppas att det inte stämmer men tyvärr är det nog "sant".

Har varit liknande trådar här på FL tidigare och då har många tyckt att tjejer som klär sig utmanande etc får skylla sig själva. Hemskt och jag förstår inte hur man tänker.

• Miss Lau
    AnnaGBG skrev 2008-04-30 09:19:49 följande:
    Fast det beror lite på....? Jag vet väl att det blir ramaskri när jag skriver detta men JAG tycker nog att om man som tjej går genom en park, ensam och sketfull kl 4.30 på morgonen så är det förvisso inte hennes FEL, men snacka om att utmana ödet..?Samma sak anser jag om tjejer som följer med helt okända karlar hem till dem eller hoppar in i svarttaxi. Det är inte tjens FEL men som sagt - varför sätta sig i sådana situationer?
    Jag tycker att ditt resonemang är hemskt. Du skuldbelägger våldtagna tjejer för att de betett sig "fel" när det faktiskt är killen som våldtar som alltid gör fel. Vi tjejer måste få drick oss hur fulla vi vill, gå vilken väg hem vi vill, klä oss hur vi vill etc.
  • Miss Lau
    AnnaGBG skrev 2008-04-30 09:31:31 följande:
    Nej, det tycker jag faktiskt INTE att vi får. I hela samhället finns det situationer man bör undvika för att inte råka illa ut men just detta med våldtäkt är undantaget alltid? En ensam, småpackad tjej som hoppar in i en svarttaxi efter krogen är DUM. Sen skall hon självklart inte behöva bli våldtagen för det, och jag skuldbelägger bara henne för hennes dumhet.
    Vi har helt olika uppfattning det är klart.

Tycker du att de som har pengar på sig får skylla sig själva om de blir rånade? Att de som går med en dyr mobil/klocka får skylla sig själva om de får en kniv mot halsen?
  • Miss Lau
    Malia75 skrev 2008-04-30 10:47:54 följande:
    Har inte orkat läsa hela tråden, men det som förvånar mig är hur tjejer kan resonera som så att "jag har rätt att gå ute, full och lättklädd, ensam i mörkret utan att bli våldtagen, därför gör jag det".Självklart har man rätt till det, men varför chansa?
    Det är alltså vi tjejer som ska ändra på oss för att vissa män inte kan "hålla sig" eller hur menar du?
  • Miss Lau

Lagen ändrades väl(?) lite för något år sedan just för att det inte ska vara någon skillnad mellan att våldta någon man tvingat i sprit eller någon som supit ner sig själv. Fast hur det sen tolkas och bedöms i praktiken är förmodligen en annan sak.

• Miss Lau
    Malia75 skrev 2008-04-30 11:28:38 följande:
    Men hur ska man förändra attityden hos våldtäktsmän? De är ju sjuka människor som alltid kommer att finnas, precis som inbrottstjuvar, mördare, pedofiler mfl. Det GÅR inte att bli av med dem, är det inte bättre att göra allt för att skydda sig själv och sin familj mot dem då?
    Det är klart att det går att ändra attityder. Alla våldtäktsmän är inte sjuka människor men många gånger har de förmodligen en sjuk syn på tjejer och sex och den går att ändra!
  • Miss Lau

Skriv gärna en rad skrev 2008-04-30 11:30:42 följande:

Och nej, jag tycker inte att en tjej som blir våldtagen någonsin får skylla sig själv, men jag vill inte bli våldtagen och skulle aldrig drömma om att stappla omkring själv i en mörk park mitt i natta. det är nästan som att tigga om en våldtäkt...
    Med det resonemanget bör du inte skaffa en sambo/man, gå hem till manliga bekanta eller träffa någon manlig vän överhuvudtaget!
  • Miss Lau
    Malia75 skrev 2008-04-30 11:48:37 följande:
    Lustigt nog är det ingen som svarar på min fråga om ni låser dörren när ni går hemifrån?
    Jag låser dörren men tycker inte att det är en relevant jämförelse. Att jag låser dörren innebär inte samma begränsning som att undvika vissa områden, viss klädsel, inte dricka alkohol, inte hångla med "okända" eller vad det nu kan handla om.
  • Miss Lau
    Malia75 skrev 2008-04-30 12:03:50 följande:
    Vad är det för fel i att göra allt man kan för att skydda sig?????????
    Det är inget fel i att du gör allt. Först och främst bör du skilja dig/separera från din man (antar att du har en eftersom du har en bebis som pres.bild men jag kan givetvis ha fel). Sen ska du inte gå på krogen, drick alkohol, gå hem själv osv.

Det går inte att skydda sig mot allt och för egen del ställer jag min egen uppoffring mot risken. Att låsa dörren efter mig är knappt någon uppoffring alls men att inte kunna vara ute fritt klädd som jag vill är en annan mycket större sak.
  • Miss Lau
    Malia75 skrev 2008-04-30 12:18:29 följande:
    Varför måste man göra allt eller inget? Jag låser min ytterdörr men bor inte i en ointaglig bunker. Jag skiljer mig inte från min man men jag undviker att gå ensam ute i mörkret.
    Det var ju du som skrev "Vad är det för fel i att göra allt man kan för att skydda sig?????????". Jag tycker som bekant inte det.
Svar på tråden En femtedel av Sveriges befolkning tycker tjejer får skylla sig själva att de blir våldtagna!!