Inlägg från: Malia75 |Visa alla inlägg
  • Malia75

En femtedel av Sveriges befolkning tycker tjejer får skylla sig själva att de blir våldtagna!!

Har inte orkat läsa hela tråden, men det som förvånar mig är hur tjejer kan resonera som så att "jag har rätt att gå ute, full och lättklädd, ensam i mörkret utan att bli våldtagen, därför gör jag det".

Självklart har man rätt till det, men varför chansa?

Man har rätt att lämna sitt hem utan att låsa ytterdörren, ställa sin cykel olåst ute, ställa sin bil olåst osv, men gör man det? Nej, man ser förstås till att minimera riskerna!

Jag menar alltså inte att det är rätt åt någon som blir våldtagen, men för bövelen, försök att undvika det till varje pris! Det spelar ju ingen större roll HUR det hela gick till, för efteråt kanske livet är förstört i alla fall!
    (Jämför med att köra bil, att stenhårt hålla på sin rätt med t ex högerregeln funkar ju bara tills den dag du krockar och dör, spelar ingen roll om det är den andres fel om du redan är död...)

• Malia75
    Cashew skrev 2008-04-30 10:51:18 följande:
    så du tycker att tjejer ska begränsa sig bara för att de kan ses som lovligt byte? är det inte bättre att ändra på männens syn om att tjejer inte är lovligt byte bara för att de klär sig/beter sig på ett visst sätt. det är inte tjejerna som ska ändra sin syn på vad som är ok eller inte, det är väl ändå männen
    Visst skulle man föredra att ändra på de som våldtar, men jag jämför då igen med att låsa sitt eget hus.

Är det så vi gjort, vi försöker ändra på inbrottstjuvarna istället så vi kan lämna våra hus olåsta?

HUR ska man få våldtäktsmän att inte vara våldtäktsmän? Det känns som en omöjlig ekvation att få ihop, därför kan man ju göra det man kan, alltså låta bli att utsätta sig för onödiga risker.
  • Malia75
    Flytning skrev 2008-04-30 10:54:22 följande:
    Men tror du att chansen att bli våldtagen verkligen ökar för att man är lättklädd??? Varför isåfall?
    Nej, självklart inte bara lättklädd. I samband med alla andra faktorer (full, ensam osv) kanske det är en faktor?
  • Malia75
    Cashew skrev 2008-04-30 11:13:43 följande:
    vad skickar det för signaler att det är en risk för tjejer att gå ensamma i parker? jo att ska du våldta så gör det i en park för då har du, förövaren, samhällets förståelse.
    Men jisses, tror du att våldtäkter ibland sker i parker för att man SÄGER att det är en risk? Det är väl självklart att det är enklare för en förövare att våldta en ensam tjej i en park än en tjej som går tillsammans med sina kompisar hem....

Tror du att inbrottstjuvar använder dörren bara för att vi låser den? För att det sänder signaler att det är enklast att gå genom dörren?
  • Malia75
    Cashew skrev 2008-04-30 11:13:43 följande:
    att förändra attityden mot våldtäcktsmän är väl en bra början. att inte förvänta sig att det alltid kommer finnas våldtäcktsmän.
    Men hur ska man förändra attityden hos våldtäktsmän? De är ju sjuka människor som alltid kommer att finnas, precis som inbrottstjuvar, mördare, pedofiler mfl. Det GÅR inte att bli av med dem, är det inte bättre att göra allt för att skydda sig själv och sin familj mot dem då?
  • Malia75
    Hondjuret skrev 2008-04-30 11:29:44 följande:
    vi kan ju testa med att ta bort porren, till att börja med
    Om det vore så enkelt ändå......men att skylla alla våldtäkter på porr är nog att förenkla det hela lite väl mycket.
  • Malia75

Men ni som inte håller med om att man ska minimera sina risker....låser ni inte dörren heller när ni går hemifrån?

• Malia75

Måste förtydliga, jag tycker INTE att någon får skylla sig själv som blir våldtagen, men man borde se till att minimera riskerna.

• Malia75
    Hondjuret skrev 2008-04-30 11:39:41 följande:
    Det är så underligt och smått på absurt att ni som säger det mellan raderna gång på gång inte själva ser det.
    Gör jag det?
  • Malia75

Lustigt nog är det ingen som svarar på min fråga om ni låser dörren när ni går hemifrån?

• Malia75

Skriv gärna en rad skrev 2008-04-30 11:50:27 följande:

Jag låser dörren när jag går hemifrån, på samma sätt som jag låser bildörren när jag lämnar bilen, på samma sätt som jag väljer att inte gå ensam i en park mitt i natten.
    Exakt! Men du är inte en av de som tycker "man ska ha rätt att få göra som man vill".
  • Malia75
    Miss Lau skrev 2008-04-30 11:52:56 följande:
    Jag låser dörren men tycker inte att det är en relevant jämförelse. Att jag låser dörren innebär inte samma begränsning som att undvika vissa områden, viss klädsel, inte dricka alkohol, inte hångla med "okända" eller vad det nu kan handla om.
    Det jag är ute efter är varför låser vi dörren istället för att "försöka påverka beteendet hos inbrottstjuvar"?

Jag har aldrig påstått att man inte kan dricka alkohol, jag menar bara att man kan ju vara lite smart och undvika att gå ensam hem eller åka svarttaxi tex!
  • Malia75
    Cashew skrev 2008-04-30 12:01:04 följande:
    du angriper ju knappast problemet om du bara försöker skydda dig från olika risker.
    På vilket vis angriper jag problemet om jag då istället utsätter mig för riskerna?

Vad är det för fel i att göra allt man kan för att skydda sig?????????
  • Malia75
    Cashew skrev 2008-04-30 12:09:09 följande:
    och vill du begrännsa dig så drabbar det tyvärr inte bara digsjälv utan hela samhället.
    Så för samhällets skull borde jag gå lättklädd, full och ensam på nätterna? Nej tack!
  • Malia75
    Cularanel skrev 2008-04-30 12:06:38 följande:
    Varför skulle det ena utesluta det andra. Man kan väl både minimera riskerna för att utsättas för brott och samtidigt arbeta för att förändra samhällets syn.Men innan vi lever i utopia så tänker i alla fall jag undvika att ensam och full raggla genom en mörk park på samma sätt som jag undviker att gå där ensam, nykter och "fullt" påklädd. Inte för att det skulle vara mitt fel om jag vart våldtagen utan för att jag inte vill utsätta mig för risken oavsett vems fel det är.
    Bra inlägg!
  • Malia75
    Miss Lau skrev 2008-04-30 12:07:54 följande:
    Det är inget fel i att du gör allt. Först och främst bör du skilja dig/separera från din man (antar att du har en eftersom du har en bebis som pres.bild men jag kan givetvis ha fel). Sen ska du inte gå på krogen, drick alkohol, gå hem själv osv. Det går inte att skydda sig mot allt och för egen del ställer jag min egen uppoffring mot risken. Att låsa dörren efter mig är knappt någon uppoffring alls men att inte kunna vara ute fritt klädd som jag vill är en annan mycket större sak.
    Varför måste man göra allt eller inget? Jag låser min ytterdörr men bor inte i en ointaglig bunker. Jag skiljer mig inte från min man men jag undviker att gå ensam ute i mörkret.
  • Malia75
    Cashew skrev 2008-04-30 12:18:37 följande:
    det va väl knappast det jag skrev. jag skrev att du inte ska begrännsa dig pga våldtäktsmän.
    Men jag väljer ju att begränsa mig för att inte råka ut för något. Du säger alltså att det är fel gentemot samhället?
Svar på tråden En femtedel av Sveriges befolkning tycker tjejer får skylla sig själva att de blir våldtagna!!