Inlägg från: Hondjuret |Visa alla inlägg
  • Hondjuret

En femtedel av Sveriges befolkning tycker tjejer får skylla sig själva att de blir våldtagna!!

usch, jag trodde faktiskt att det var på väg åt rätt håll nu... Vad har hänt som får unga människor att resonera på det här viset?? Vad ska man göra åt det?

• Hondjuret

Det vi sammanfattningsvis kommit fram till hittills i denna tråd är att RISKERNA för att bli utsatt är större beroende på vissa faktorer. Men vad säger det egentligen?
    Risken att som barn för 60 år sen åka på en örfil eller en omgång smisk för att man varit uppkäftig, olydig eller förstört sina kläder är ju (förhoppningsvis) betydligt mindre idag, fortfarande är barn uppkäftiga, olydiga och smutsar ned sig. De är barn helt enkelt. Men få skulle komma på tanken att resonera att då ska barnen kallt räkna med att bli utsatt för aga. Det är idag ett absurt tänkande.
    Om vi applicerar detta på resonemanget som förs i tråden, så visar det ju på en allmän och vedertagen syn att det i grund och botten handlar om att man faktiskt tycker att en person av ett visst kön, som vistas på en viss plats, vid en viss tid, i ett visst tillstånd, får just "skylla sig själv" om h'n blir våldtagen. Då går man ju förövarnas ärenden helt enkelt.

• Hondjuret
    AnnaGBG skrev 2008-04-30 10:14:06 följande:
    Det här gäller vuxna människor. Barn har inget risktänkande på det viset. Sakerna har inte ett dugg med varandra att göra...?Och igen; ingen i denna tråden har sagt att våldtäktsoffer får skylla sig själva.
    Hur menar du "barn har inget risktänkande"?
  • Hondjuret

f.ö är problematiken just samhällets syn på det hela. Så mina exempel skulle jag påstå har mycket med varandra att göra.

• Hondjuret
    AnnaGBG skrev 2008-04-30 10:19:37 följande:
    Barn har inget risktänkade. Jag menar det. Precis så. De kan inte förutse situationer som vuxna kan ( iaf bör kunna )
    jaha. om vi nu lämnar den diskussion därhän, så skulle det vara intressant hur du menar att det är "att utmana ödet", i ett av dina inlägg ovan, vi lever ju inte i ett ngt slags tillstånd med utegångsförbud efter vissa tider, ensam har man väl alldeles rätt att röra sig som myndig, och har man åldern inne så får man även dricka sig berusad. För mig är en risk, att jag kan få lungcancer av ett långvarigt och ihärdigt cigarettrökande, eller att jag kan drunkna om jag hoppar i plurret i djupt vatten utan att vara simkunnig och utan flytväst. Inte att jag kan bli våldtagen för att ute själv sent, det är en sjuk samhällsyn.
    Domstolarna har varit högst behjälpliga i att påverka opinionen i denna fråga, och som vi vet rinner skit nedåt!
  • Hondjuret

Fam Lycke Svedberg skrev 2008-04-30 10:27:37 följande:

Nej, men oftast är det attraktiva, klädfriska tjejer som "utmanar ödet". Därav blir det med ren automatik snack om hur man klär sig. Har du hört talas om 50-åriga kvinnor i bulliga tröjor, pösiga jeans och utputande mage, med enorm röv (inget personligt påhopp mot några 50-åringar) blivit våldtagna i nån park nångång?Oftast hör man om unga tjejer. Är det äldre damer, så oftast sker det på ålderdomshem eller i hemmen. Och det här med småkorkade; menar du då att alla inte har rätt att vifta omkring fritt i samhället utan att vara småkorkade???
    dags att sätta de "småkorkade" på sluten institution kanske
  • Hondjuret
    Yrslan skrev 2008-04-30 10:33:17 följande:
    Är inte förvånad alls. Så här blir det i ett samhälle där folksuppfattning om sex till stor del influeras av porren och där man har underliga "normer" som baseras på myten om den lyckliga horan och att flickor säger nej men de menar ja etc etc. Detta visar sig tyvär även i våldtäktsdomarna i Sverige. Vi tjejjer har INGET värde och våra kroppar ska stå till allmänhetens förfogande om vi är lite för snygga, lite för glada, lite för fulla, lite för trevliga. Och eftersom gruppsex gillas av kvinnor för de har de sett på porrfilm, så handlar det nog inte om gruppvåldtäkt trots att offret inte ens kan sitta pga av sina skador så tyckte nog hon att det var jätteskönt när det hände??!! Det djävligaste av alltihop är att de som tycker så här har uppfostrats av kvinnor.... Pratade med en forskare som intervjuat massor av ungdomar och äldre och där endast EN kille i tonåren svarat att han aldrig skulle förnedra sig själv så att han skulle ha sex med en tjej som var så full så hon inte visste vad som hände. Förutom att han tyckte att det var ett övergrepp så tyckte han även att det var förödmjukande mot en själv, vad säger det om en som människa att man är så låg att man tar den som inte kan försvara sig?
    Porr. och religion kanske?
    Det mesta här tyder ju på att många har en tydlig "madonna/hora" uppfattning när det gäller tjejer.
  • Hondjuret

vart ska vi nu sätta gränserna då, för oss kvinnor? När är det ok/inte ok att lämna hemmet? Vart får vi gå/inte gå? Vad får vi ha på oss/inte ha på oss?

• Hondjuret

Fam Lycke Svedberg skrev 2008-04-30 10:59:31 följande:

Men man är ju oaktsam även i lagens mening när man är berusad och är ensam med killar i samma rum. Får man nåt tillbaka där då? Nej, förövarna frias och offren blir anklagade. Hörde du talas om den där 13-åringen för några årsen?? Hon som blev våldtagen av massa grabbar? Hon fick skylla sig själv minsann, för hon satt sig i den situationen och sa inte nej. Är man inte oaktsam då oxå?? *nyfiken*
    Usch, säg inte mer, jag blir alldeles matt och gråtfärdig. Tack och lov har ju lagen nu skärpts lite åtminstone.
  • Hondjuret

Fam Lycke Svedberg skrev 2008-04-30 11:06:40 följande:

Ja och tacka Gud för det! Jag ska bli så rasen om nåt sånt hände mina flickor...
    oj egentligen vad många gånger jag "riskerat" att bli våldtagen under mina tonår, vild och härlig och flera gånger alltför berusad på allsköns platser... Men jag har väl haft "tur" helt enkelt!
  • Hondjuret
    Malia75 skrev 2008-04-30 11:28:38 följande:
    Men hur ska man förändra attityden hos våldtäktsmän? De är ju sjuka människor som alltid kommer att finnas, precis som inbrottstjuvar, mördare, pedofiler mfl. Det GÅR inte att bli av med dem, är det inte bättre att göra allt för att skydda sig själv och sin familj mot dem då?
    vi kan ju testa med att ta bort porren, till att börja med
  • Hondjuret
    Hondjuret skrev 2008-04-30 11:29:44 följande:
    vi kan ju testa med att ta bort porren, till att börja med
    Och mer fokus på sex- och samlevnadsundervisning i skolan är ett annat exempel. Domstolarna har ju så klart ett stort ansvar i detta, som de tyvärr inte alltid lever upp till.
  • Hondjuret
    Reglementet skrev 2008-04-30 11:31:49 följande:
    Porr har ju inget med våldtäkt att göra, så det kvittar ju.
    Källa på det, tack.
  • Hondjuret
    Reglementet skrev 2008-04-30 11:32:55 följande:
    HondjuretTja, ge mig en källa först att porr har något med våldtäkt att göra.
    vi kan börja med boktipset som morbid mistress gav.
  • Hondjuret
    Reglementet skrev 2008-04-30 11:34:42 följande:
    Porr har ju funnits länge, människan har alltid varit sexuella. Porr är ju enbart sex som man avbildar. Men det finns ju inga undersökningar som visar på att porr skulle öka våldtäkterna. Det är ju enbart vad folk tror.
    Det är naivt att tro att människor inte påverkas av den bild av "sex" som porren i hög grad förmedlar.
    Undersökningar finns det ju, och vi t ex fick tips på i ett ovanstående inlägg.
  • Hondjuret
    Reglementet skrev 2008-04-30 11:36:30 följande:
    Så att en journalist påstår att porr ökar våldtäkterna, gör att det stämmer?
    journalist? Boken är ju forskning. Eller hur tror du man mäter samhällsvetenskapliga fenomen? Det går inte att göra på labb.
  • Hondjuret
    FlamingRed skrev 2008-04-30 11:38:47 följande:
    Men för gudarnas skull, inte en enda människa här säger ju att ett våldtäktsoffer någonsin får skylla sig själv!!! Alla säger ju att det är skillnad på att skylla sig själv och kunna riskbedömma!!!
    Det är så underligt och smått på absurt att ni som säger det mellan raderna gång på gång inte själva ser det.
  • Hondjuret
    Reglementet skrev 2008-04-30 11:39:03 följande:
    HondjuretKan du då länka till en sådan undersökning?
    men du, jag är faktiskt ingen papegoja.
  • Hondjuret

Morbid Mistress skrev 2008-04-30 11:42:16 följande:

Jag tror inte att porren spelat sådan stor roll när det gäller attityder då denna debatt är flera hundra år gammal www.bra.se/extra/pod/&id=227&...
    Var kommer vår lagstiftning ifrån? Ett antagande är ju att en stor del av den fortfarande byggs på våra traditionella religiösa värderingar om moral.
  • Hondjuret
    Reglementet skrev 2008-04-30 11:43:03 följande:
    HondjuretDet är en journalist som har skrivit boken, och vill gärna sälja ja. Jag skulle önska du länkade till en undersökning, som inte är ute efter att sälja. Var har hon tagit sin undersökning ifrån? Den borde ju då du kunna länka till.
    Så hon har hittat på och fabulerar bara det hon skriver? Om du lånar boken, ser du ju vad hennes källor är.
Svar på tråden En femtedel av Sveriges befolkning tycker tjejer får skylla sig själva att de blir våldtagna!!