Inlägg från: Morbid Mistress |Visa alla inlägg
  • Morbid Mistress

En femtedel av Sveriges befolkning tycker tjejer får skylla sig själva att de blir våldtagna!!

Fam Lycke Svedberg skrev 2008-04-30 10:27:37 följande:
    Nej, men oftast är det attraktiva, klädfriska tjejer som "utmanar ödet". Därav blir det med ren automatik snack om hur man klär sig. Har du hört talas om 50-åriga kvinnor i bulliga tröjor, pösiga jeans och utputande mage, med enorm röv (inget personligt påhopp mot några 50-åringar) blivit våldtagna i nån park nångång?Oftast hör man om unga tjejer. Är det äldre damer, så oftast sker det på ålderdomshem eller i hemmen. Och det här med småkorkade; menar du då att alla inte har rätt att vifta omkring fritt i samhället utan att vara småkorkade???
    Minns jag inte helt fel så var iallafall en av de kvinnor som råkadeut för hagamannen över 50.
    Jag stressar, alltså finns jag
  • Morbid Mistress
    Malia75 skrev 2008-04-30 11:28:38 följande:
    Men hur ska man förändra attityden hos våldtäktsmän? De är ju sjuka människor som alltid kommer att finnas, precis som inbrottstjuvar, mördare, pedofiler mfl. Det GÅR inte att bli av med dem, är det inte bättre att göra allt för att skydda sig själv och sin familj mot dem då?
     Ett boktips är "En riktig våldtäktsman" av katarina Wennstam. dagensbok.com/index.asp Den förändrade min syn på vem det är som våldtar.
  • Morbid Mistress

Jag tror inte att porren spelat sådan stor roll när det gäller attityder då denna debatt är flera hundra år gammal www.bra.se/extra/pod/&id=227&module_instance=12

• Morbid Mistress

Men oavsett om man kallar det riskbedömning, att man får skylla sig själv etc. så hndlar det ändå i mina ögon om att jag som kvinna måste ta ansvar för mannens sexualitet genom att inte utsätta mig själv för "risker". Jag ställer mig nämligen frågande till hur mycket kläder och liknande saker spelar roll.

• Morbid Mistress

Ang Katarina Wennstams böcker så har hon bland annat i "flickan och skulden" gått igenom en massa handlingar från domstolar och i "en riktigt våldtäktsman" har hon åkt ut och träffat män som blivit dömda för våldtäkt.

• Morbid Mistress
    Skriv gärna en rad skrev 2008-04-30 11:48:58 följande:
    Vi har väl kommit överens om att kläderna inte spelar nån roll, man har lika stor risk att bli utsatt för våldtäkt iaf?Det är risker iom var man väljer att vandra på kvällarna/nätterna, hur mkt alkohol man häller i sig, sällskapet man har med sig och om man åker svarttaxi eller vanlig taxi.
    Ska man vara petig så handlar den största risken om vilken partner man väljer. Överfallsvåldtäkter är en försvinnande liten del.
  • Morbid Mistress
    FlamingRed skrev 2008-04-30 11:50:23 följande:
    Morbid Mistress skrev 2008-04-30 11:44:41 följande:Gör du en koppling mellan våldtäktsmän och "mannens sexualitet"???? Vad i hela fridens namn menar du?
    Jag menar att eftersom man lägger in aspekter såsom hur kvinnan klär sig och uppför sig så utgår man från att mannen blir så kåt att han inte kan behärska sig. Det är alltså upp till mig som kvinna att ansvara för hans beteende genom att klä mig propert och uppföra mig väl. Jag generaliserar alltså utifrån samhällets attityd.

Personligen så tror jag sex har ytterst lite med våldtäkter att göra och jag är fullt övertygad om att de allra flesta mycket väl kan behärska sig. Män är inte impulsstyda djur.
  • Morbid Mistress

Och ang att låsa dörren. Ja jag låser dörren. Dels för att jag inte bor ensam och därför anser mig ha ett ansvar att skydda även makens egendom men även för att min hemförsäkring kräver det. När jag bodde själv låste jag ytterst sällan, dels hade jag bara mina egna saker samt att det fanns absolut inget av värde att ta med sig.

Svar på tråden En femtedel av Sveriges befolkning tycker tjejer får skylla sig själva att de blir våldtagna!!