• English rose

vanligt att kräkas under förlossning?

Jag har visserligen fött barn en gång förrut och då slapp jag kräkas under förlossningen, men inför den här gången är jag lika nojig igen. Jag har total kräkfobi. Vet att man kan kräkas när barnet passerar en viss punkt på väg ut, men har också hört skräckisar om kvinnor som kaskadkräkts hela förlossningen igenom.

Många som sluppit?

• Svar på tråden vanligt att kräkas under förlossning?
  • SanSin

Jag har också kräkfobi och var tvungen att spy en gång under förlossningen. Men det var det (tro det eller ej) värt...det var faktiskt min enda rädsla inför förlossningen. Det var när barnet passerade spinae-knölarna eller vad det heter. I vanliga fall slutar jag äta när jag har magsjuka osv för att slippa spy. Så mycket hatar jag det. Fy fan...

Men det är ju som sagt väldigt olika, det kommer att gå galant för dig tror jag =)

• SanSin

PS. efter jag spytt mådde jag tusen gånger bättre och kunde koncentrera mig på det jag höll på med =)

• camila

Jag spydde en gång med andra barnet och då sa de att det kunde hända precis som du sa barnet skall förbi en viss punkt och jag könde bar´net åka ner just som jag spydde men spydde bara en gång sen mådde jag bättre

• Edwina

Jag är också rädd för att kräkas och hade oroat mig en del för det innan. Jag gjorde det vid ett par tillfällen pga smärtan tror jag. Det var innan den där 'kräkpunkten'. Jag hade så ont och var så omtöcknad att jag inte brydde mig mkt just då. Jag var dock näst intill besatt av att hålla i en kräkpåse hela förloppet igenom. 

• Sensi

Känner man det, när det är på gång alltså?
    Det vore ju skönt att ha påsen till hands och inte bara BLURP...

• Leather Cravat
    Sensi skrev 2008-07-02 23:35:44 följande:
    Känner man det, när det är på gång alltså?Det vore ju skönt att ha påsen till hands och inte bara BLURP...
    Äh...ändå inte en själv som städar bort spyan
  • K72

Jag kräktes och tror att det var av lustgasen. Som tur var kände jag det innan det kom och fick en kräkpåse. Efter det mådde jag inte illa längre och lustgasen började ge effekt. Ville inte fortsätta med lustgasen efter kräkincidenten men bm insisterade på att jag skulle vilket både hade sina för- och nackdelar.

• Leija

Jag har kräkts en gång av 3 förlossningar.
    Och då kom allt i entren/hissrummet, haha.
    Tur man inte städar själv, men det var inte kul... Jag började må illa i hissen (en våning) och när jag kom ut hittade jag inget att kräkas i, så det blev såklart golvet jag kräktes på

• Sensi

Jag födde mitt första barn nu för 5 dagar sen och jag har GRYM spyfobi, så illa att jag inte ens testade lustgasen för man "kan" må illa av den. Så jag andades mig igenom hela förslossningen och sen på slutet fick jag EDA satt i ryggen för att orka hela vägen. När barnet passerade knölarna satt jag och gungade lite på en pilatesboll jag kände ett litet men hanterbart illamående. Det var övergående och inte alls så illa som jag mått under hela graviditeten. Sen mådde jag inte illa alls, förrän jag var klar och jag ätit macka från den berömda brickan efteråt. DÅ kände jag, fy fan vad illa jag mår och satt och flämtade med en påse i handen och uskan såg förvånad ut.
    Jag klarade mig då oxå utan att spy för jag är envis och vägrade spy upp det jag nyss ätit och jag är säker på att detta illamående hade mer med att jag krystat mer eller mindre i 4 timmar och var utmattad, och sen på det började käka macka och saft för jag behövde energi efteråt. Jag åt ingen på hela förlossningen.. vem KAN äta när man springer maraton undrar jag? Inte jag i alla fall. Magen står still vid en så stark ansträning.

• Ess

Första mådde jag rejält illa av smärtan men kräktes inte.
    Andra gången var det nån värk som tog i så att jag kände ett lätt illamående och tredje gången mådde jag inte alls illa.

• Maria och Måns

Jag kräktes inte av att sonen passerade spin...ngt men jag kräktes av morfin som jag gick tidigt samt av lustgasen...

• ALisaE

Jag kräktes i början av den första förlossningen. Ingenting den andra, men mådde illa en liten stund.

• Angel80

Var inte alls illamående, sen helt plötsligt blev jag ruggigt illamående, det kom på bara några sekunder, skrek efter papperskorgen och kräktes som en gris. 10 sekunder senare var det över och jag mådde bra igen.

Han knappt känna att jag var illamående innan jag kräktes och sen var det över lika snabbt.

Så för min del var det inte vidare farligt även om jag normalt tycker att kräkas är det absolut vidrigaste som finns.

• Mirka

Jag var inne på förlossningen i 24 timmar...kräktes under hela vistelsen där. Lyckades äta en liten äppelklyfta och sen var det bara dropp som gällde. Den här upplevelsen kom som en chock för mig och det är ju värt att vara förberedd på det innan man hamnar där...

• Sensi
    Mirka skrev 2008-07-12 17:37:31 följande:
    Jag var inne på förlossningen i 24 timmar...kräktes under hela vistelsen där. Lyckades äta en liten äppelklyfta och sen var det bara dropp som gällde. Den här upplevelsen kom som en chock för mig och det är ju värt att vara förberedd på det innan man hamnar där...
    Usch vad hemskt för dig. På min förlossning slickade jag på en sked med blåbärssoppa, det var allt och jag höll på i 26 timmar.
  • Sanda

TS; tänk på att om du startar en sån här tråd så kommer alla SOM kräktes svara och inte dom som inte gjorde det, så bli inte allt för uppjagad nu av alla som har kräkts, jag har fött två och inte ens mått i närheten av dåligt. 

Adrian 060206 Agnes 070413 = Kärlek
Svar på tråden vanligt att kräkas under förlossning?