• Anonym (rökan)

Ni som rökt/röker när ni är gravida (inga moralisar tack)

Jag röker o e gravid o skäms.... givetvis....
    Men ni som har rökt hur har de gått för era barn.... hur blev graviditeten....
    Lyckades ni sluta....

• Svar på tråden Ni som rökt/röker när ni är gravida (inga moralisar tack)
  • unclaf

Anonym (påhopp; Nä) skrev 2008-04-15 13:52:17 följande:

Vad då för förhållningsregler?Jag blev mest förvånad över det, jag hade räknat med värsta moralpredikan, skräckpropaganda och ""operation sluta-röka övertalning"...
    Jag tror att mvc o bvc e väldigt försiktiga överlag hur de uttrycker sig. Däremot så e det n uppfattningen jag fått, att e har en ganska klar ståndpunkt vad det gäller rökning. men de e nog väldigt försimtiga med att "gå till attack".

Men att som mvc-sköterska sitta o säga att man inte ska bry sig om att FÖRSÖKA sluta röka, det e enl mig fel. Det e ju inte på ngt vis okänt vilka konsekvenser rökning KAN få (även om det inte alls måste hända nåt).

När jag ojjade psd frågade min bm: "röker du? ". "nej" svarade jag. "nä dåså, sluta oroa dig då..". Naturligtvis e det ytterst ovanligt att ett barn blir skadat av rökning, faktum e ju att många tunga narkomaner föder helt friska barn tex... O jag har full förståelse för att det måste va SKITSVÅRT att sluta röka. (i varje fall för en del, allea e ju inte lika..). MEn att det mvc o bvc skulle tycka att de e en no big deal, nja..det tror jag inte på..
  • Anonym (puffen)

När jag väntade min första så rökte jag och blev stressad av att jag skulle sluta röka och gick den ena kursen efter den andra men detta blev bara värre och jag började röka 2 paket om dagen. Min barnmorska tyckte jag kunde fortsätta röka eftersom jag stressade upp mig själv och barnet med detta tidspressande sluta röka metoder..
    Dottern vägde 3700 g..
    Barn nr två kunde jag sluta tvärt och den flickan vägde 4000g
    barn 3 pojke vägde 3175g o jag rökte, barn 4 pojke de med och jag rökte vägde 4310 g

• AnneSophie
    Anonym (påhopp; Nä) skrev 2008-04-15 13:52:17 följande:
    Vad då för förhållningsregler?Jag blev mest förvånad över det, jag hade räknat med värsta moralpredikan, skräckpropaganda och ""operation sluta-röka övertalning"...
    Eftersom gravida rökare är en väldigt känslig grupp och man vet att fostren till dessa kvinnor är väldigt utsatta genom de gifter som dom får i sig så måste MVC i princip se till att hålla sig på god kant med gravida rökare.
    Det innebär att BM måste vara försiktiga och inte "attackera bort" dessa kvinnor som inte förstår bättre.

Oavsett hur viktigt det är att få gravida rökare att sluta så är det för BM och MVC ÄN VIKTIGARE att inte tappa kollen på dessa kvinnor som inte vill sluta eftersom fostren är i riskzonen. BMs jobb är ju att hjälpa och skydda.

Så då får väl BM ibland sätta på ett stelt leende och berömma rökande gravida för att dom är sååååååååå duktiga och dragit ner när dom kanske (?) egentligen bara vill ta cigaretterna och stoppa upp dom någonstans.
    OBEY ME - and your life will be easier
  • unclaf

TS: jag tycker att du ska ta en dag i taget. Försök dra ned på ciggen, o banna dig inte för mkt om du får ett återfall. Försök att inte stressa upp dig för mkt över huruvida du gör nåt skadligt för ditt barn, det e skadligt att leva överhuvudtaget. Tänk så mkt skit jag som bodde i sthlm innerstad under graviditeten andades in.. O all, skit man åt o drack (alkohol innan visste gravid, glutamat, rått kött osv...).

Varje cigg du lyckas minska ned gör skillnad.

• unclaf

Anonym (puffen) skrev 2008-04-15 13:57:26 följande:

När jag väntade min första så rökte jag och blev stressad av att jag skulle sluta röka och gick den ena kursen efter den andra men detta blev bara värre och jag började röka 2 paket om dagen. Min barnmorska tyckte jag kunde fortsätta röka eftersom jag stressade upp mig själv och barnet med detta tidspressande sluta röka metoder..Dottern vägde 3700 g..Barn nr två kunde jag sluta tvärt och den flickan vägde 4000g barn 3 pojke vägde 3175g o jag rökte, barn 4 pojke de med och jag rökte vägde 4310 g
    Som sagt..största sannolikheten e ju att man får kärnfriska små knubbisar även som rökare...el narkoman o alkoholist för den delen (menar inte att jämföra en heroinist med en rökare naturligtvis). Men det förändrar inte det faktum att man ökar RISKEN för låg föslovikt, allergier, psd osv. Även om det SANNOLIKT inte händer nåt.

man ska inte va rädd i önödan, men det e ju viktigt att veta fakta, eller?
  • Anonym (påhopp; Nä)
    unclaf skrev 2008-04-15 14:02:13 följande:
    Anonym (puffen) skrev 2008-04-15 13:57:26 följande:
    Som sagt..största sannolikheten e ju att man får kärnfriska små knubbisar även som rökare...el narkoman o alkoholist för den delen (menar inte att jämföra en heroinist med en rökare naturligtvis). Men det förändrar inte det faktum att man ökar RISKEN för låg föslovikt, allergier, psd osv. Även om det SANNOLIKT inte händer nåt.man ska inte va rädd i önödan, men det e ju viktigt att veta fakta, eller?
    Ja, så är det ju. Sedan kan man ju kalla rökare för både det ena å andra, vilket många gör, men det gör ju ingen större nytta efter vad jag förstått. Det låter bara illa och inte är man till ngn större hjälp heller.

Jag lyckades sluta röka halvvägs in i min grav. och var jättestolt över det, men enligt vissa på fl så var jag en idiot som ens övervägde grav när jag fortf rökte...Så där stod man med mössan i hand lik förbannat, fast man tyckte att man gjort ngt bra...*inte bitter bara förvånad å lite ledsen*
  • Malin103

Hej.

Jag rökte under hela min graviditet, som sagt inget man är stolt över. Idag är min flicka 7 månader och mår alldeles utmärkt. Dock så har jag inte tagit en cigg sen hon föddes. Det blev konkret på något konstigt vis. Alla sa till mig att det var dåligt av mig att jag rökte medans jag var gravid men jag tog inte till mig det , men det ändrades så fort jag höll min lilla sötnos i famnen.

Jag tror att alkohol är farligare att förtära när man är gravid än att röka.

Rök du och må bra, men visst är det ännu bättre om du kan sluta.

• Anonym (c)

Jag har rökt båda mina graviditeter. nr 1 rökte jag massor då min sambo var otrogen och min manna blev sjuk. barnet vägde 2900 vid födseln. Nr 2 rökte jag lite mindre och han vägde 3300. Dom är båda välskapta och friska. Det som jag tyckte var mycket obehagligt var när jag såg på min moderkaka som var precis vit av förkalkning. ruggigt... Skulle nog inte röka vid en ny graviditet efter att ha sett den...

• Anonym (lillsyster)

Jag har fyra helsyskon. Min mor rökte ej med min äldsta syster (född i början av 60-talet) och ej heller med mig (född på 80-talet). Med mina syskon däremellan (60- och 70-talister) rökte hon mycket. Skillnaden mellan oss idag är att jag och min äldsta syster är långa och slanka. Mina andra syskon är avsevärt kortare än oss och våra föräldrar.

Nu vet vi ju inte med säkerhet om detta har med morsans rökning att göra men det är ju inte svårt att dra den paralellen. Annars är det ingen skillnad som jag vet om.

På familjefoton från nittiotalet där jag är typ fjorton syns det tydligt att jag är lika lång som min äldsta syster (runt 35 då) men huvudet längre än mina bröder som då var vuxna karlar. Min andra storasyster är idag 27 cm(!!) kortare än mig och tolv år äldre. Båda mina föräldrar är långa.

• annbom

Jat tycker att det låter som en ypperligt bra BM. Visst är det inte bra att röka när man är gravid, men tyvärr är det inte alltid bättre att sluta tvärt.

AnneSophie skrev 2008-04-15 13:43:09 följande:
    Låter som en olämplig barnmorska.
Svar på tråden Ni som rökt/röker när ni är gravida (inga moralisar tack)