Inlägg från: AnneSophie |Visa alla inlägg
  • AnneSophie

Ni som rökt/röker när ni är gravida (inga moralisar tack)

Anonym (rökan) skrev 2008-04-15 13:37:54 följande:
    jag har pratat med min bm, hon sa att så länge jag har trappat ner så ska jag njuta av de jag röker o inte ha dåligt samvete.... mamman ska må bra sa hon, o nu genomgår du nått super jobbigt så njut av de få som du röker.....
    Låter som en olämplig barnmorska.
    OBEY ME - and your life will be easier
  • AnneSophie
    Anonym (påhopp; Nä) skrev 2008-04-15 13:46:22 följande:
    Kanske är samma som jag hade. Min BM sa likadant till mig...
    Det var säkert olika BM. Men dom har ju fått förhållningsregler från Socialstyrelsen gällande hur man ska hantera rökande gravida så det är väl inte så konstigt att dom liksom måste bita ihop och lalla med.
  • AnneSophie
    Anonym (påhopp; Nä) skrev 2008-04-15 13:52:17 följande:
    Vad då för förhållningsregler?Jag blev mest förvånad över det, jag hade räknat med värsta moralpredikan, skräckpropaganda och ""operation sluta-röka övertalning"...
    Eftersom gravida rökare är en väldigt känslig grupp och man vet att fostren till dessa kvinnor är väldigt utsatta genom de gifter som dom får i sig så måste MVC i princip se till att hålla sig på god kant med gravida rökare.
    Det innebär att BM måste vara försiktiga och inte "attackera bort" dessa kvinnor som inte förstår bättre.

Oavsett hur viktigt det är att få gravida rökare att sluta så är det för BM och MVC ÄN VIKTIGARE att inte tappa kollen på dessa kvinnor som inte vill sluta eftersom fostren är i riskzonen. BMs jobb är ju att hjälpa och skydda.

Så då får väl BM ibland sätta på ett stelt leende och berömma rökande gravida för att dom är sååååååååå duktiga och dragit ner när dom kanske (?) egentligen bara vill ta cigaretterna och stoppa upp dom någonstans.
  • AnneSophie
    annbom skrev 2008-04-15 14:19:43 följande:
    Jat tyc+ker att det låter som en ypperligt bra BM. Visst är det inte bra att röka när man är gravid, men tyvärr är det inte alltid bättre att sluta tvärt.
    Klart att det är. Det är bara människor i förnekelse som envist brukar hävda att dom inte gör fel eller ursäkt 1, ursäkt 2, ursäkt 3.
  • AnneSophie
    Anonym (påhopp; Nä) skrev 2008-04-15 14:39:58 följande:
    Finns inga argument för rökning, det tror jag alla håller med om?!Det finns däremot en hög procentsats av alla som röker som har ett kroniskt dåligt samvete över detta. Det håller väl också alla med om?!Sen finns det tillslut de som gillar att "sätta dit" rökare, trash-talka rökare och vara allmänt "jag-är-så-mkt-bättre-än-dig-för-at t-du-röker-och-jag-gör-det-inte" att det står mig upp till halsen.Varför kan inte ni som är så duktiga och skriker högst på rökare, kanske ta den energin och stötta en rökare till att sluta istället för att trakassera och vara otrevlig. Tonen härinne exvis på fl skulle bli trevligare om man kände att det fanns ett stöd istället för folk som tittar ner på en, och vem vet, det kanske skulle leda till att flera slutade p.g.a stödet...
    Vet du...jag har faktiskt försökt. Vara superstöttande alltså. Hjälpa till. Peppat. Letat efter hjälptrådar. Hjälpmedel. Hjälpnummer.
    Det hjälpte inte alls.

Den som inte vill sluta kan inte sluta. Problemet finns inte hos dom som försöker, på alla de vis, förmå gravida kvinnor att sluta röka. Problemet finns hos de gravida rökare som lever i en rökig förnekelse.
    Jag tror till och med att problemet idag till och med kan vara att samhället i stort inte tydligt nog markerar hur j-la idiotiskt, dumt, äckligt och egoistiskt det är med rökning under graviditet. Det har liksom blivit lite curlingstuk på hela samhället. Man ska inte stöta sig med någon.
  • AnneSophie
    annbom skrev 2008-04-15 15:26:17 följande:
    Jag måste då säga att inte syns det något av din superstöttade här i tråden i alla fall. Jag ser bara dina försöka att ge dåligt samvete Alla VET att det inte är bra att röka, MEN alla klarar inte av att sluta. Då är det bättre att de drar ner på rökat och INTE bli stressade och skrämda så de behöver fler cigg för att lugna sig. Ciggaretter ÄR lugnande för en rökare även om någon här försöker påstå motsatsen. När man har abstinens så frisätts stresshormoner och det ända som kan få bukt med det är att ta en cigg.
    Jag sa inte att jag hade varit det här i denna tråden. Jag har testat den superstöttande approachen förr, i andra riktiga röktrådar. Men...som jag skrev...så har det ju inte funkat. En som inte vill sluta, slutar inte.

Jag tror absolut att det är lugnande för en rökare att röka. Har aldrig sagt något annat. Precis som en narkoman behöver knark eller en alkoholist behöver alkohol.
    Tyvärr är det varken lugnande eller bra för fostret, du vet...huvudpersonen, att mamman röker och drar i sig gifter för att lugna sina stackars nerver.
Svar på tråden Ni som rökt/röker när ni är gravida (inga moralisar tack)