Inlägg från: Anonym (lillsyster) |Visa alla inlägg
  • Anonym (lillsyster)

Ni som rökt/röker när ni är gravida (inga moralisar tack)

Jag har fyra helsyskon. Min mor rökte ej med min äldsta syster (född i början av 60-talet) och ej heller med mig (född på 80-talet). Med mina syskon däremellan (60- och 70-talister) rökte hon mycket. Skillnaden mellan oss idag är att jag och min äldsta syster är långa och slanka. Mina andra syskon är avsevärt kortare än oss och våra föräldrar.

Nu vet vi ju inte med säkerhet om detta har med morsans rökning att göra men det är ju inte svårt att dra den paralellen. Annars är det ingen skillnad som jag vet om.

På familjefoton från nittiotalet där jag är typ fjorton syns det tydligt att jag är lika lång som min äldsta syster (runt 35 då) men huvudet längre än mina bröder som då var vuxna karlar. Min andra storasyster är idag 27 cm(!!) kortare än mig och tolv år äldre. Båda mina föräldrar är långa.

• Anonym (lillsyster)

Min vän är gravid med sitt första barn och har haft det jättetungt med rökningen. Hennes BM sa också detta klassiska att stressen från att sluta är värre än att fortsätta röka.

Min vän blev jättebesviken för hon hade hoppats på att BM skulle vara jättehård och säga att slutar du inte röka så tänker jag inte vara din BM längre... Hon behövde höra att det inte fanns något annat allternativ än att sluta. Min vän ville inget annat än att någon auktoritär person som hon hade respekt för sa åt henne att sluta röka nu för fan. Hon ville kunna hata BM istället för sig själv när det var som svårast att hålla sig ifrån ciggen.

VIsst det är en ursäkt för min vän att fortsätta röka men man undrar ju även vad som kunde ha kommit ur att BM inte curlat...

• Anonym (lillsyster)
    Vroooooom skrev 2008-04-15 16:22:18 följande:
    Men om nu stress är så farligt, varför slutar man inte röka då?Nikotin frigör ju stresshormoner i kroppen.. Så hur kan det då vara bra att röka?Och hur är nikotin och stresshormoner i 9 månader värre än stress i någon/några veckor?
    Håller med!

Dessutom bör det ju vara mycket större chans att modern håller sig rökfri efter födelsen om hon slutar helt under graviditeten. Eller?
Svar på tråden Ni som rökt/röker när ni är gravida (inga moralisar tack)