• Anonym (rökan)

Ni som rökt/röker när ni är gravida (inga moralisar tack)

Jag röker o e gravid o skäms.... givetvis....
    Men ni som har rökt hur har de gått för era barn.... hur blev graviditeten....
    Lyckades ni sluta....

• Svar på tråden Ni som rökt/röker när ni är gravida (inga moralisar tack)
  • Anonym (rökbarn)

Både min mor och min far rökte (sammanlagt ca 3-4 pkt/dag inomhus) jag och min syster är normala.

Något låg födelse-vikt (2700 resp 2800) min son vägde 3000 och då har jag aldrig rökt.

Det enda jag kan tänka mig kan vara en effekt är dålig grundkondition.

Hon hade dock 2 missfall utöver oss, och orsaken till det kan man ju bara spekulera i.

Hon höll heller inte igen med alkoholen under graviditeterna.

• Anonym (fel)
    Anonym (rökare) skrev 2008-04-15 13:12:41 följande:
    Det är faligare att stressa än att röka, så de som röker och som blir gravida är det bättre att dra ner och försöka röka mindre cigg om dagen än att sluta helt. Slutar man tvärt får kroppen abstinens och man blir stressad. Och det är farligare för barnet i magen än ciggaretterna...Så sa min bm till mig när jag berättade att jag rökte, rökte genom hela min graviditet och min son mår prima, han var 8 dagar för tidig och vägde normalt...Rökte 5 cigg om dagen,istället för 1 paket.Visst hade jag dåligt samvete över att jag rökte, mot slutet när jag inte kunde dölja längre att jag var gravid så smygrökte jag för att inte få alla onda blickar på mig....
    Din BM har fel..

Nikotin frigör stresshormoner i kroppen. Så varje gång du röker så får du alltså alla de stresshormoner som din BM påstod vara mer farliga än ett nervgift.
    Om du slutar röka kan du absolut få stresshormoner i kroppen men det är ändå bättre än stresshormoner under någon vecka än att tillföra ett nervgift i 9 månader.

Så alltså
    Rökning= Stresshormoner + nervgift i 9 månader
    Ingen rökning= Stresshormoner i någon vecka
  • Anonym (rökan)

känner mig så kass.... men de e så svårt... jag har dragit ner ordentligt... genomgår just nu en seperation som inte gör saken lättare...

• DIVGRL

Det är faligare att stressa än att röka, så de som röker och som blir gravida är det bättre att dra ner och försöka röka mindre cigg om dagen än att sluta helt. Slutar man tvärt får kroppen abstinens och man blir stressad. Och det är farligare för barnet i magen än ciggaretterna...Så sa min bm till mig när jag berättade att jag rökte, rökte genom hela min graviditet och min son mår prima, han var 8 dagar för tidig och vägde normalt...Rökte 5 cigg om dagen,istället för 1 paket.Visst hade jag dåligt samvete över att jag rökte, mot slutet när jag inte kunde dölja längre att jag var gravid så smygrökte jag för att inte få alla onda blickar på mig....
    Tyvärr så stressar du kroppen mer när du röker.

Till TS:

Försök att sluta. Tänk dig ett mål och var bestämd. Du får helt enkelt se det som att du lånar ut din kropp till någon som behöver den för att kunna växa och må gott i.
    Jag slutade tvärt med alla mina 3. Efter plusset tog jag en farväl cigg. Det funkade för mig

Lycka till och grattis till magen =)
  • Vroooooom
    Anonym (undra) skrev 2008-04-15 13:15:10 följande:
    Jag kan tänka såhär. När min mamma väntade mig och mina två bröder rökte hon. Vi vart alla friska och inget fel på oss. På glada 80-talet och innan dess rökte välldigt många fler tror jag än nu. Och det röktes under gravideteterna och även hemma och överallt. Hur mycket fel vart det på oss?Jag rökte under alla min tre gravideteter och alla mina barn är friska och fina. Jag drog ner på det till kanske 4-5 cigg om dagen.Men varför är det en sådan hetts om rökare idag???Det har rökts i alla tider, men nu är det något av det fulaste du kan göra.Självklart vet jag att det inte är nyttigt att röka, men det är mycket som inte är det idag.Fettma, alkohol, listan kan göras lång!!! Det är häxjakt på rökare idag, helt enkelt!
    Lungcancer är idag vanligare bland kvinnor är bröstcancer just för att man rökte så mycket förr.

Varför det är en sådan hets på rökare idag? Jo, det är för att idag vet man verkligen om alla skador som kan uppstå om du röker när du är gravid.
    Idag vet vi att rökningen kan skada barnens DNA och ge barnet cancer längre fram i livet, vi vet att barnet kan få inlärningssvårigheter, mindre hjärnskador osv osv osv

Jag har förståelse för att man inte lyckas sluta röka. Det är jättesvårt, jag vet.
    Men jag har ingen förståelse för att man försöker låtsas att rökning inte är så farligt.
  • Anonym
    Det är faligare att stressa än att röka, så de som röker och som blir gravida är det bättre att dra ner och försöka röka mindre cigg om dagen än att sluta helt. Slutar man tvärt får kroppen abstinens och man blir stressad. Och det är farligare för barnet i magen än ciggaretterna...
    Inte sant överhuvudtaget.
  • Anonym (rökare)

När jag fick mitt första barn 91 och var 17 år slutade jag tvärt med både snus och cigg samma dag jag gjorde testet.
    Resultat: En liten kille född i vecka 28. 1485 gr och 41 lång.

Andra graviditeten 97-98 slutade jag först tvärt, fick sedan missfall i vecka 9, 1,5 vecka senare var jag gravid igen och slutade aldrig röka utan rökte värre än en borstbindare över 2 paket om dan.
    Resultat: En flicka född i vecka 38. 3675 gr och 49 lång.

Vad kan man utläsa av de då?

Så ni som röker och är gravida, de är väl ok om man skäms men måste alla hela tiden tjata om de, man vet ju att man gör fel.

• Anonym

jag har rökt under alla mina grav
    barnen är friska och graviditeten har varit utan problem..
    har inte lyckats sluta..
    men bara för att mina barn (än så länge) är friska och inte fått några men av det så är det ju långt i från alla som har det så

• Anonym (rökare)

Må så hända, men nu rökte jag mig igenom min graviditet och mitt barn är fullt normalt.
    Min mamma rökte när hon väntade mig och jag är kärnfrisk.
    Må folk tycka att rökare är egoister, men det finns mycket som är farligt här i livet. Och skulle man avstå från allt kan man ju inte leva.
    Att röka genom sin graviditet är något man själv väljer. Och jag valde att röka mig igenom den för att jag inte hade viljan att sluta röka. Är jag en sämre människa för det?
    Och visst kan min bm ha fel, men ibland litar man på dem eftersom de sägs vara utbildade. Men alla kanske inte är det....
    Men det vet man inte förens efteråt....

Till TS: Du bestämmer givetvis över din egna kropp och gör precis som du själv känner är rätt...Grattis till magen och hoppas din graviditet blir bra....

• Jeda

Anonym (rökan) skrev 2008-04-15 13:16:34 följande:

känner mig så kass.... men de e så svårt... jag har dragit ner ordentligt... genomgår just nu en seperation som inte gör saken lättare...
    Men om du mår så dåligt av att röka så tycker jag att du ska ta upp det med din Bm som kan hjälpa dig. Mitt råd är att du tar upp din situation med din bm.

Jag och pappan till Pyret i magen gick i sär när jag var runt v15 och jag fick då rådet av min Bm att inte lägga av med rökningen förrän jag mådde psykiskt bättre. Jag har rök ända fram tills för drygt en vecka sen (är i v28 nu). Rökte ungefär lika länge när jag väntade dottern och en friskare unge får man leta efter, ingen astma och inga allergier.
    Min mamma rökte med mig och min mormor rökte när hon väntade mamma, ingen av oss har några fysiska men efter det.
Svar på tråden Ni som rökt/röker när ni är gravida (inga moralisar tack)