• Anonym (rökan)

Ni som rökt/röker när ni är gravida (inga moralisar tack)

Jag röker o e gravid o skäms.... givetvis....
    Men ni som har rökt hur har de gått för era barn.... hur blev graviditeten....
    Lyckades ni sluta....

• Svar på tråden Ni som rökt/röker när ni är gravida (inga moralisar tack)
  • Anonym (BS)
    Vroooooom skrev 2008-04-15 17:50:32 följande:
    Varför ska jag läsa dessa länkar?Jag vet redan om det där..
    Öhh, du vet redan allt detta och ändå förespråkar rökning då stressen vid utebliven rök skadar mer? Är det så?
  • Vroooooom
    Anonym (BS) skrev 2008-04-15 17:58:18 följande:
    Öhh, du vet redan allt detta och ändå förespråkar rökning då stressen vid utebliven rök skadar mer? Är det så?
    Missförstår jag dig nu?
    Tror du att jag skriver att man hellre ska röka istället för att sluta?
  • ELLEoClara

Tips till alla som vill sluta men inte fixar det. Läs boken
    ÄNTLIGEN ICKE-RÖKARE, av Allen Carr
    Låter fånigt att en bok ska hjälpa men det gjorde den.
    Höjer motivationen med 100% och minskar abstinensen.

• Anonym (Malin)

Min kompis mamma rökte under grav och han blev kortväxt och fick allergier. Med hans yngre syskon rökte hon inte och de är av normallängd utan allergier. Han klandrar henne och har aldrig kunnat förlåta henne för att hon rökte.

(TS undrade ju hur det gått för barn till mammor som rökte som gravida.)

• allakantralla

Jag fick barn 1996, rökte ett paket om dagen innan, men lyckades dra ner till fem om dagen. hade en normal till lätt förlossning, men min dotter vägde bara 2500 gram. Det var vanligare då att mödrar i min ålder rökte än vad det är nu, även om vi naturligtvis visste om faran.

Hoppas du hittar något sätt att sluta röka på, eller åtminstone dra ner på rökningen så mycket du bara kan. Kan du inte få hjälp av apotekets sluta röka program?

• plantan

jag har själv rökt i 15 år och lyckades nu sluta då jag insåg att jag faktiskt inte tyckte det var lika underbart längre. De flesta i min närhet rökte inte längre så det var ingen social grje. var man ute på resturang var man tvungen att gå ut för att röka o det var ju inte så socialt.
    jag har alltid sagt att jag inte ska rökan när jag blev gravid och för fem månader sen planerade jag o min sambo att börja skaffa barn men jag slutade röka först efter tre månaders försök då jag insåg att det kan underlätta graviditet. bara gav mig fan på det var med i en sluta röka tråd här så vi gnällde av oss lite. idag det e bara n månad sen så undrar jag varför jag lagt så mkt pengar o tid. kom från ämnet..
    Jag vill inte lägga skuld eller på något sätt få dig o må dåligt men kan du inte förska motivera dig med att du vill leva längre och uppleva dina barnbarn en dag.. du vill ditt barns bästa osv.?

Jag växte upp med rökande föräldrar även under grav. Jag föddes för tdigt och vägde för lite, barnkrupp har idag astma och ju rökt själv..

• Straw

Jag rökte en bit in i bägge graviditeterna ungefär mellan 5-10 cigg.
    Försök att inte hänga upp dig i tanken på att du "inte får" röka. Inte det lättaste jag vet. Men försök att överdriva lugnet. Tänk "Jag är lugn"....drick ett glas vatten, gå och noppa några blommor,överdriv koncentrationen på någon syssla när röksuget kommer. Flytta över ett visst antal cigg i en annan ask( ca 7 stycken kanske, byt till svagare märke) och försök hålla dig till den asken eller mindre. När du klarar dig på ett mindre antal så att du har fler kvar när dagen gått. Byt då antal "tillåtna" cigaretter till ett mindre antal.
    Skär upp ett gäng morotstavar, ta fram lite frön eller dylikt och knapra när suget blir som värst. Undvik invanda "rökplatser" eller "rökceremonier"...försök hitta något nytt och tidskrävande att göra, ju fler minuter/timmar du kan få bort mellan varje cigg desto bättre är det ju Överdriv känslan av glädje och lugn. Andas bort röksuget. Försök lägga dig och meditera, föreställ dig på en annan plats eller att du kaserar ciggen. Nu låter detta säkert omöjligt. Men prova . Kämpa på....

• allakantralla

Tar genast själv till mig av dina råd, trots att jag inte är gravid. Tack!

Straw skrev 2008-04-15 18:51:32 följande:
    Jag rökte en bit in i bägge graviditeterna ungefär mellan 5-10 cigg.Försök att inte hänga upp dig i tanken på att du "inte får" röka. Inte det lättaste jag vet. Men försök att överdriva lugnet. Tänk "Jag är lugn"....drick ett glas vatten, gå och noppa några blommor,överdriv koncentrationen på någon syssla när röksuget kommer. Flytta över ett visst antal cigg i en annan ask( ca 7 stycken kanske, byt till svagare märke) och försök hålla dig till den asken eller mindre. När du klarar dig på ett mindre antal så att du har fler kvar när dagen gått. Byt då antal "tillåtna" cigaretter till ett mindre antal.Skär upp ett gäng morotstavar, ta fram lite frön eller dylikt och knapra när suget blir som värst. Undvik invanda "rökplatser" eller "rökceremonier"...försök hitta något nytt och tidskrävande att göra, ju fler minuter/timmar du kan få bort mellan varje cigg desto bättre är det ju Överdriv känslan av glädje och lugn. Andas bort röksuget. Försök lägga dig och meditera, föreställ dig på en annan plats eller att du kaserar ciggen. Nu låter detta säkert omöjligt. Men prova. Kämpa på....
  • plantan

en tanke som följde mig hela tiden var det blir bättre imorgon bara jag står ut idag så e det lättare imorgon.,

• Anonym (Rökare)

Jag har 3 barn 2 flickor och 1 grabb,har rökt hela tiden undr alla graviditeter.

Har aldrig öyckats sluta.men det barnet som vägde minst vägde 3600.
    och ingen av dom har allergier eller dylikt.
    Jag förordar naturligtvis inte rökning men för dom som inte kan sluta,det skapar inte fel som det sägs!

Svar på tråden Ni som rökt/röker när ni är gravida (inga moralisar tack)