• Anonym (rökan)

Ni som rökt/röker när ni är gravida (inga moralisar tack)

Jag röker o e gravid o skäms.... givetvis....
    Men ni som har rökt hur har de gått för era barn.... hur blev graviditeten....
    Lyckades ni sluta....

• Svar på tråden Ni som rökt/röker när ni är gravida (inga moralisar tack)
  • listo
    Anonym (rökan) skrev 2008-04-16 11:07:03 följande:
    Vad tråkigt de blev med denna tråd, jag vet att det är farligt både för mig o barnet... Jag bad inte om några predikningar om vad som kan hända. Jag ville bara höra hur de gick för andra mammor som rökt eller röker.
    Jag har inte rökt själv, men min mamma rökte under alla sina fyra graviditeter. Alla vi syskon har olika allergier, ett par av oss har också astma. Två av oss har haft fertilitetsproblem (vilket kan uppstå hos foster när mamman röker).

Det går ju aldrig att bevisa ifall det var rökningen som orsakade detta eller inte, men så blev det för oss i alla fall.
    OBEY ME - and your life will be easier
  • Vroooooom
    Anonym (BS) skrev 2008-04-16 10:43:20 följande:
    Att du skriver att det är farligare att sluta röka pga stressen, kort och gott?!?!
    Nej, det har jag aldrig skrivit. Du har missförstått mina inlägg. Läs gärna om dom eller visa mig var du tolkat mig fel, så ska jag försöka förklara mina inlägg om jag formulerat mig dåligt.

Jag har däremot skrivit att nikotin ökar stresshormonerna i kroppen och att en rökare generellt är mer stressad än en icke-rökare. Därför håller inte argumentet: "Om man slutar röka blir man stressad och det är inte bra för barnet".
  • Anonym (...)

Jag har en i släkten som rökte. Hennes moderkaka släppte och barnet dog. Rökningen hade gjort så det inte kom någon syretillförsel i moderkakan.

När hon födde ut barnet o moderkakan gjordes en obduktion. Moderkakan va helt grå och hade slutat fungera.
    Barnet dog av syrebrist.

• Majora
    listoplisto skrev 2008-04-16 11:36:16 följande:
    Jag har inte rökt själv, men min mamma rökte under alla sina fyra graviditeter. Alla vi syskon har olika allergier, ett par av oss har också astma. Två av oss har haft fertilitetsproblem (vilket kan uppstå hos foster när mamman röker). Det går ju aldrig att bevisa ifall det var rökningen som orsakade detta eller inte, men så blev det för oss i alla fall.
    Min mamma rökte med mig i magen, jag har astma, och är superallergisk och har fertilitetsproblem så välkommen i klubben.
  • Anonym (Rökare)

Jag har tre bran, rökte på alla tre gånger. Mina barn är friska och var normal stora.Men det var ju länge sen, 30, 26 och 23 år. Då var det inte tabu att röka som det är idag.

Måste säga att jag hade ingen dålig samvete för det, har inte det idag heller. Så ,mycket av det förbjudna som är idag ank graviditet är bara BS tycker jag. På alla tider har kvinnor ätit allt och kunnat dricka ett par glas vin, inte är barnen sjukare eller sena för utvecklingen för det eller sjuka på annat sätt.

Så, man får nog ta allt med det lite nypa salt.

• Vroooooom

Okej, personliga erfarenheter kommer här:

Min mamma lyckades inte sluta när hon väntade mig och jag är den enda av syskonen som har allergier och astma. Jag är också den enda av syskonen som själv började röka.
    Jag hade också problem med matematik i skolan, vilket ju kan vara en effekt av rökningen.

Har några väninnor som rökt under graviditet också men det kanske inte räknas som personlig erfarenhet?
    Kan i alla fall kort säga att för några utav dom ser det ut att ha gått väldigt bra, än så länge har man inte upptäckt några skador av rökningen och i andra fall kan man tyvärr redan se skador.

• Majora

Anonym (Rökare) skrev 2008-04-16 11:44:26 följande:

Jag har tre bran, rökte på alla tre gånger. Mina barn är friska och var normal stora.Men det var ju länge sen, 30, 26 och 23 år. Då var det inte tabu att röka som det är idag.Måste säga att jag hade ingen dålig samvete för det, har inte det idag heller. Så ,mycket av det förbjudna som är idag ank graviditet är bara BS tycker jag. På alla tider har kvinnor ätit allt och kunnat dricka ett par glas vin, inte är barnen sjukare eller sena för utvecklingen för det eller sjuka på annat sätt.Så, man får nog ta allt med det lite nypa salt.
    Nu har du så fel du bara kan ha, i de sydligare delarna av europa där det konsumeras alkohol under graviditeten ( små mängder) så är FAS som vanligast, de lider av utvecklingsproblem etc.

Bevisen kommer här i tråden, vi med mammor som rökte ÄR sjukare än genomsnittet (sen finns det ju alltid de som klarar sig)
  • Anonym (Tyvärr...)

Rökte tyvärr under graviditeten. Fast drog ner rejält från ca 1 paket om dagen till max 5 om dagen. Slutade med att vi höll på att förlora vår dotter i v.28. Hade vi väntat en dag till med att åka in så hade vi förlorat henne. Moderkakan hade lagt av, barnet grovt tillväxthämmat, för lite fostervatten. Som tur var åkte vi in pga oro för minskade fosterrörelser. Där såg dom allt detta på ett ultraljud och beslöts att hon skulle plockas ut samma dag. Och detta på grund av att jag rökte. Kommer aldrig aldrig mer någonsin röka under en graviditet igen. Inte efter att ha varit så nära att förlora ett välkommet barn.  Men ska tilläggas att hon idag mår bra och nyligen fyllt 1 år och varit sjuk 1 gång bara på 1 år, och det var en lätt förkylning.

• Anonym (rökare)

Jag har inte läst hela tråden, men jag måste fråga ni som röker, röker ni ute bland folk???
    Jag röker och jag är gravid i vecka 15 så det syns inte ännu på mig att jag e det så, jag röker när jag e ute...

• Anonym (rökare)

TS:Nä de är sorgligt att ni som inte röker tror att vi är så dumma i huvet att vi inte förstår att de är farligt..
    Kan ju säga att vi omöjligt kan fatta hur farligt det är för då hade vi inte rökt. vi är hjärntvättade. för inte fan hade man ställt sig på gatan och väntat på att bli påkörd för man kan ju klara sig o bara bli påkörd lite. Precis som att man kan röka o skada sin kropp olika mkt. så nog fan e vi dumma som "unnar" oss och våra närmsta en massa olika sorters gifter

• Anonym
    Anonym (Tyvärr...) skrev 2008-04-16 12:12:03 följande:
    Rökte tyvärr under graviditeten. Fast drog ner rejält från ca 1 paket om dagen till max 5 om dagen. Slutade med att vi höll på att förlora vår dotter i v.28. Hade vi väntat en dag till med att åka in så hade vi förlorat henne. Moderkakan hade lagt av, barnet grovt tillväxthämmat, för lite fostervatten. Som tur var åkte vi in pga oro för minskade fosterrörelser. Där såg dom allt detta på ett ultraljud och beslöts att hon skulle plockas ut samma dag. Och detta på grund av att jag rökte. Kommer aldrig aldrig mer någonsin röka under en graviditet igen. Inte efter att ha varit så nära att förlora ett välkommet barn.  Men ska tilläggas att hon idag mår bra och nyligen fyllt 1 år och varit sjuk 1 gång bara på 1 år, och det var en lätt förkylning.
  • Anonym

jag visste inte om att jag var gravid förrän i v 16. Jag rökte drack och gjorde massa dumma saker. mitt barn föddes alldeles för liten, vägde endast 2,5 h*n kunde inte äta eller hålla värmen. h*n hade svåra problem med att lära sej gå sitta osv. I skolan har h*n problem med inlärning ex matte. h*n lider av en muskelsjukdom som läkarna ej kan hitta ett namn för. Jag rökte EJ under dom andra graviditeterna.

• MirjaochJolinesMamma

Jag rökte tyvär under båda mina graviditer. Med barn nr 1 rökte jag 2-5/dag. Hon föddes i v.31 efter vattenavgång i v.27. Var dock pigg så efter 3 veckor kom vi hem!
    Barn nr 2, rökte jag mer med, detta pga av en relativt svår dep. efter att min pappa skjutit sig strax före jag blev grav.
    Iaf, hon föddes i v38, 2800 gram, "normal" stort med tanke på våra anlag! Är lika pigg o frisk hon. De är nästan aldrig sjuka, dock har haft 2:an födoämnesallergi. Men det har kompisens barn oxå, och hon rökte inte!
    Att rökt under grav. är inget jag är stolt över, nästa grav SKA jag sluta!
    Min mans mamma har rökt med alla 4 barnen, ingen av dem har allergi, eller ngr svårigheter.
    MEN, med detta vill jag ju inte säga att det är BRA att röka, men, det finns de fall där det gått/går bra.

• Anonym (Slutade)

När jag blev gravid med min son så slutade jag röka direkt jag fick plusset. Det var det svåraste jag någonsin gjort. Föll in i djup depression, stängde in mig för allt och alla, grät varje dag, hade raseriutbrott, ibland skaka jag som jag hade abstinens. Hade graviditetsdiabetes och under hela graviditeten växlade blodtrycket från högt till lågt. De två sista månaderna gick lite lättare. Sattes igång i vecka 40+2 då mitt vatten börjat fara hemma efter att jag fick ett raseriutbrott. Efter 18 timmar med värkar så hände det ingenting, hjärtljuden sjönk så det blev akut snitt, moderkakan var förkalkad. Min son är nu 4 år, är frisk men har haft flera öroninflammationer och är väldigt överaktiv. 

Svar på tråden Ni som rökt/röker när ni är gravida (inga moralisar tack)