• Anonym (rökan)

Ni som rökt/röker när ni är gravida (inga moralisar tack)

Jag röker o e gravid o skäms.... givetvis....
    Men ni som har rökt hur har de gått för era barn.... hur blev graviditeten....
    Lyckades ni sluta....

• Svar på tråden Ni som rökt/röker när ni är gravida (inga moralisar tack)
  • Bejbis08
    Svar på #66
    precis...håller med dig totalt...jag har försökt sluta liksom.....
    fetsnygg skrev 2008-04-15 15:22:18 följande:
    Det är ju faktiskt så.. att de flesta rökare vill sluta röka.. men inte kan.. och faktiskt så har de flesta rökare mer kunskap om riskerna med rökning, än vad ickerökare har.. eftersom de flesta rökare någongång försökt sluta, och läst på för att hitta motivationen i riskerna..
  • Anonym
    Svar på #66
    klart som fan att stress kan påverka barnet negativt
    Anonym (BS) skrev 2008-04-15 15:24:51 följande:
    Ska kanske utveckla mitt Bull Shit till anonym rökare. Stress påverkar inte en graviditet, detta är ett fakta. Människan ÄR utvecklad för att klara en graviditet under SVÅRA omständigheter just på grund av vår strävan till fortlevnad, säkra vår existens.Därför har det alltid föds banr mitt i olika eländen runt i världen, mitt i krig och död, pest och sjukdommar, naturkatastrofer och personliga tragedier.Så jämför inte. Att röka är egoistiskt, tycker dessutom att de som inte kan sluta med sinna cancerpinnar kanske borde tänka om.
  • Vroooooom
    Anonym (puffen) skrev 2008-04-15 15:30:04 följande:
    Onä, tror säkert de flesta vet vilka skador barnet kan få. Visst kan det utvecka allergier av olika slag, men varför ska det vara just rökningen som är boven? visst vi kan skylla mycket på rökningen, de kan vi.. Men icke rökarna vad skyller de på? Lever de i en förnekelse då med kanske? för jag menar är de oturen,ärftliga faktorer eller vad?Ett av mina barn är allergisk och hon är den jag inte rökte något alls under graviditeten.De andra 3 har inga allergier alls..Så man undrar lite vad man ska grunda detta på?
    Fast, din personliga erfarenhet är ju inte på något sätt ett bevis för att forskningen har fel.
    Självklart innebär inte rökning under graviditet att barnet måste utveckla allergi men risken är bra mycket större. Och självklart spelar ärftliga faktorer in, men man kan ju inte veta om man kanske förvärrat allergin med sin rökning under graviditeten.

Och allergi är långt ifrån allt man kan drabbas av..
  • Anonym (BS)
    Anonym skrev 2008-04-15 15:31:15 följande:
    Svar på #66klart som fan att stress kan påverka barnet negativt
    Nej, det är just det.

Läkaren på tv4 såg ingen det på morgonen med Malou där dom tog upp barnlöshet och där var en kvinna som genomgått hur många IVF som helst och blev gravid med två tvilling tjejer. Tyvärr föddes ena flickan utan en arm(bara som ett exempel).

Jag har dock vetat detta länge :)
  • Anonym (puffen)
    Vroooooom skrev 2008-04-15 15:34:01 följande:
    Fast, din personliga erfarenhet är ju inte på något sätt ett bevis för att forskningen har fel.Självklart innebär inte rökning under graviditet att barnet måste utveckla allergi men risken är bra mycket större. Och självklart spelar ärftliga faktorer in, men man kan ju inte veta om man kanske förvärrat allergin med sin rökning under graviditeten.Och allergi är långt ifrån allt man kan drabbas av..
    Nänä, detta e ett exempel..
    Inte heller kan man veta om man förvärrar en allergi med något annat heller..
  • Vroooooom
    Anonym (puffen) skrev 2008-04-15 15:39:52 följande:
    Nänä, detta e ett exempel..Inte heller kan man veta om man förvärrar en allergi med något annat heller..
    Nej, det kan man ju inte veta.
    Men det bästa är väl att försöka hålla sig borta från saker som kan vara skadligt för barnet?

Jag tycker det är oerhört dåligt av många barnmorskor som inte informerar om den sluta-röka hjälp som faktiskt finns att få.
  • Anonym (lillsyster)

Min vän är gravid med sitt första barn och har haft det jättetungt med rökningen. Hennes BM sa också detta klassiska att stressen från att sluta är värre än att fortsätta röka.

Min vän blev jättebesviken för hon hade hoppats på att BM skulle vara jättehård och säga att slutar du inte röka så tänker jag inte vara din BM längre... Hon behövde höra att det inte fanns något annat allternativ än att sluta. Min vän ville inget annat än att någon auktoritär person som hon hade respekt för sa åt henne att sluta röka nu för fan. Hon ville kunna hata BM istället för sig själv när det var som svårast att hålla sig ifrån ciggen.

VIsst det är en ursäkt för min vän att fortsätta röka men man undrar ju även vad som kunde ha kommit ur att BM inte curlat...

• kaslin

Har rökt med alla mina fyra och det är inget fel på dom,hela graviditeten gick bra o dom vägde som man ska o mådde bra vid födslen t.o.m moderkakan såg jätte bra ut och dom säger att när man röker så märks det skillnad då..

BM har aldrig predikat mig för min rökning,ända hon sa är så länge jag mår bra så mår bebisen oxå bra..

• annbom

Jag tror att många inte har fattat vad tråden är till för utan hela tiden försöker piska upp hatstämmning mot dem som röker. TS ville ha åsikter från de som rökt eller röker under graviditeten och inte hur farligt det är. DET VET HON REDAN!

• AnneSophie
    annbom skrev 2008-04-15 15:26:17 följande:
    Jag måste då säga att inte syns det något av din superstöttade här i tråden i alla fall. Jag ser bara dina försöka att ge dåligt samvete Alla VET att det inte är bra att röka, MEN alla klarar inte av att sluta. Då är det bättre att de drar ner på rökat och INTE bli stressade och skrämda så de behöver fler cigg för att lugna sig. Ciggaretter ÄR lugnande för en rökare även om någon här försöker påstå motsatsen. När man har abstinens så frisätts stresshormoner och det ända som kan få bukt med det är att ta en cigg.
    Jag sa inte att jag hade varit det här i denna tråden. Jag har testat den superstöttande approachen förr, i andra riktiga röktrådar. Men...som jag skrev...så har det ju inte funkat. En som inte vill sluta, slutar inte.

Jag tror absolut att det är lugnande för en rökare att röka. Har aldrig sagt något annat. Precis som en narkoman behöver knark eller en alkoholist behöver alkohol.
    Tyvärr är det varken lugnande eller bra för fostret, du vet...huvudpersonen, att mamman röker och drar i sig gifter för att lugna sina stackars nerver.
    OBEY ME - and your life will be easier
Svar på tråden Ni som rökt/röker när ni är gravida (inga moralisar tack)