Inlägg från: anne h |Visa alla inlägg
  • anne h

Nu får det vara nog!!!

FallenMadonnaWithTheBigBoobies skrev 2007-12-30 10:27:26 följande:
    Så om man inte vill ha ett DS-barn för egen del så är man okunnig?

Hejda er, snälla. Det verkar som att ni tar andras personliga val som kränkningar av er.
    Har jag påstått det så får du mer än gärna visa mig var jag sagt detta!
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • anne h

nejnejnej, fru vanheden! Du har missuppfattat det!
    Det är ju så att alla barn som är jobbiga och springer runt måste ha DS! För det är bara dessa barn som kan uppföra sig fel och ha dåliga liv och.. nähä, ursäkta, det var JAG som hade fel denna gång..
    Ber om ursäkt..

*flinar*

• anne h
    Sapho skrev 2007-12-30 10:32:39 följande:
    Säkert fler som skrivit det, men skulle det alltså vara hemskt att det inte blir fler barn med DS? Ingen vill ha DS! Inte jag och inte du...
    Ja, det skulle vara hemskt, eftersom det ger dem som redan finns en mycket låg status, det ger även signaler att de inte är värda att finnas eftersom ingen "vill ha" dem..

Jag vill inte ha en värld med exakt likadana människor, vilken trist värld det vore!
    Jag vill absolut ha barn med DS, jag har inga problem med dem.
    Jag tar gärna emot ditt barn om det visar sig ha DS när det är fött, så slipper du ta hand om det.

nu kommer det alltid att födas barn med DS, detta eftersom de flesta föds av mödrar som är unga, mellan 20-30 år och att man då tror sig vara "säkra" från att få dessa barn.
    Det kommer alltid födas barn med Ds pga att det alltid kommer finnas människor med öppna sinnen som inte tror att man måste vara på ett visst sätt, som vet att man får bra liv även med en extra charmkromosom. Som med glädje tar emot det barn de får.
  • anne h
    fru vanheden skrev 2007-12-30 10:46:35 följande:
    Sanningen är ju faktiskt den att mitt barn som har ds är ju nnu mitt minst "jobbiga" barn... Samma som hos dej kanske?
    Jo, men säger jag att det är så så får jag snart höra att jag förtränger sanningen. Så jag säger det inte högt, men du vet.. den där 16-åringen jag har.. Hon är inte nådig att tas med, hon tror ju hon är drottning i huset.. sedan ska vi inte ala om nästa lilla med de blonda vackra lockarna... hahah Tur jag har en som inte bereder mig några större problem..
  • anne h
    heavymetal2 skrev 2007-12-30 11:26:50 följande:
    Ja,vad ska vi annars kalla det....nåt bra förslag?
    "inskränkthet", "intolerans", "brist på insikt", finns många fler
  • anne h
    Frantic skrev 2007-12-30 20:33:23 följande:
    Eh... nehej? Så vad är det ni önskar er? Ett "DS-begåvat" barn eller ett "DS-välsignat" barn eller hur ser ni på saken? Skall vi ha den här diskussionen igen, att om man ändrar ett ords betydelse så kan man låtsas att man ändrar världen? Jaaaa... om jag säger att astma, diabetes och mässlingen inte heller är sjukdomar så kommer våra barn aldrig bli sjuka i de sjukdomarna. Fiffigt! Nobelpriset i medicin är så gott som vårt!
    Vad sägs om.. "ett barn med Down syndrom"?
  • anne h
    calistra skrev 2007-12-30 23:04:53 följande:
    Men NÄR ska ni alla förstå att Downs syndrom är ingen sjukdom. Det är en kromosom avvikelse-INGET annat. Behöver extra träning och hjälp. Om nu barnet får det under sin uppväxt kommer han/hon klara livet NÄSTAN lika bra som vi normalstörda. Tycker ni ska googla på det och läs själva!!
    Det är ingen idé, de som anser det vara en "sjukdom" har sin uppfattning fix och färdig, jag inväntar hellre den dagen de kommer till insikt, än försöker tjafsa mer med dem om det.
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut FRISKA o perfekta barn ♥
  • anne h
    calistra skrev 2007-12-30 23:27:35 följande:
    Men jag blir bara så ledsen för min flickas skull!Att det hon har är en sjukdom. HON ÄR INTE SJUK!!!!!!!!! jag borde också göra som du... *suck* Ge mig styrka
    Jagt förstår exakt vad du menar, vilket flisalisan också gjorde när hon startade denna tråd.
    Jag har ju fyra absolut perfekta och friska barn, varav ett har en charmkromosom extra, inte gör det något (och jag kan förresten berätta att Annerén som du säkert vet vem det är själv säger att DS inte är någon sjukdom. )
    Lefo skrev 2007-12-30 23:29:18 följande:
    Det är tråkigt då att en av Sveriges experter på DS inte kallar DS för en sjukdom. Denna fråga var upp på kunskapsmöte som DS föreningen hade i våras och då meddelade Göran Anneren (tror han namn stavas så) att DS är en kromosomavvikelse och inte sjukdom utan att personer med DS kan ha följdsjukdomar. Sedan vet jag att han i äldre dokumentationer har skrivet "friska personer". Men jag tror på det han har sagt och han är ingen som ger DS föräldrar gulliga fantasi bilder om DS barn och vuxna.
    ah, lefo.. du har ju koll på läget! Jag själv mailade honom för några månader sedan när Frantic var så "på" om detta med sjukdom. Tyckte det var bäst att få det bekräftat från rätt håll, o så hade du redan hört honom säga det IRL.. där ser man.
  • anne h
    vagabond77 skrev 2007-12-31 06:20:39 följande:
    Självklart är ALLA människor lika mycket värda, och självklart ställer DS till det för de barn som drabbats av det eller dess följdsjukdomar? Handen på hjärtat skulle du DS förälder inte önska ditt barn fri från sitt DS om det gick att göra som i ett trollslag? Nu menar jag inte för din skull som förälder utan för barnets skull? Om jag hade haft ett barn med DS så hade jag absolut önskat att det skulle finnas en mirakelmedecin/kur/operation för honom/ henne. Det hade jag gjort ovsett vilken åkomma/sjukdom/defekt/avvikelse mitt barn fått. Detta hänger inte på något sätt samman med hur mycket jag älskar mitt barn. Av ren kärlek önskar jag mitt barn ett så bra liv som möjligt.
    Vad jag skulle vilja är att min son får samma chans i samhället som alla andra barn. Att folk inte tror han inte kan, att han inte får, att det inte går, bara för att han har DS.. För även han lär sig, om än långsmmare. Han är skitduktig, så enkelt är det. och han är skitlycklig

Ett öppet samhälle, där alla får finnas, är det jag önskar alla mina barn.
  • anne h
    Frantic skrev 2007-12-31 13:19:15 följande:
    Jag antar att du LÄST mina inlägg och sett att jag dels inte "är emot" personer med DS och dessutom inte har någon uttalad plan att abortera ett eventellt DS-sjukt barn.
    Tyvärr får man en helt annan uppfattning när man läser allt du skriver om DS och hur hemskt det är, hur lite de lär sig, hur jobbigt det är för både föräldrar och barn.
    Jag håller med Lefo i det hon skriver här ovan om dig som eventuell förälder till ett barn med DS.
Svar på tråden Nu får det vara nog!!!