Inlägg från: anne h |Visa alla inlägg
  • anne h

Nu får det vara nog!!!

homemade skrev 2007-12-29 15:40:27 följande:
    Blind och döv, och ADHD mfl går väl inte att upptäcka innan? Men där barnen har en form av utvecklingsstörning och det går att se detta tidigt i graviditeten. Ställer en motfråga, vill vi ha en värld av DS barn?
    Det lär aldrig inträffa, eftersom det föds ca 1 barn med DS på 800 födda, så du behöver inte vara orolig för att hela världen ska bestå av personer med DS..
    Men tänk vilken vacker värld det skulle blivit, en värld som bestod av människor med betydligt mer empati än de som finns här nu, personer som pratar med varandra i stället för att bara slå ner på blicken när de möter någon på gatan, en värld full av humanitet.
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • anne h
    Flisalisan skrev 2007-12-14 06:32:10 följande:
    Är det, det värsta man kan få som förälder? Ett barn med DS??
    nej, det värsta är ett dödfött barn.
    DS är på långa vägar från "det värsta", det gör inte ont, man dör inte av det.. så jag förstår inte heller den häxjakt som pågår just nu.
    Flisalisan skrev 2007-12-14 06:32:10 följande:
     Ska alla barn vara perfekta eller?
    Men alla barn är perfekta, håll med mig i det!!
  • anne h
    Moomin skrev 2007-12-29 17:08:22 följande:
    Varför skulle det vara en mer empatisk värld? Människor med DS är väl som alla andra, lika glada, arga, sura, otrevliga, sociala, griniga, osv...i alla fall de jag träffat. De är individer som du och jag. Vissa är väldigt dåliga på empati andra jätteempatiska. Precis som oss utan kromosomskador.
    alla jag träffat -ganska många till antalet, faktiskt- är också glada, sura, arga, otrevliga, trevliga, griniga.. men de otrevligare sidorna av det hela går så snabbt över, är de ledsna så går det över på en minut, är de arga lika så.. och långsinta? Det har ingen av dem varit.

Så nog vore det en vackrare och skönare värld, men som sagt; tyvärr kommer det aldrig att inträffa, eftersom det föds 799/800 nDS..
  • anne h
    homemade skrev 2007-12-29 18:52:49 följande:
    Jag kan inte se något vackert i en värld full av DS människor
    Skönheten sitter i betraktarens öga, som alltid.
  • anne h
    homemade skrev 2007-12-29 19:11:16 följande:
    Det var som en reaktion på ett annat inlägg om hur mycket bättre världen varit om fler hade DS

...som jag skrev som ett svar på.. ditt inlägg, var det väl?? Jo, det där du frågade om vi ville ha "en värld av DS barn".

homemade skrev 2007-12-29 15:40:27 följande:
    Blind och döv, och ADHD mfl går väl inte att upptäcka innan? Men där barnen har en form av utvecklingsstörning och det går att se detta tidigt i graviditeten. Ställer en motfråga, vill vi ha en värld av DS barn?
  • anne h
    homemade skrev 2007-12-29 19:18:27 följande:
    Ja och som jag skrev som kommentar till detta inlägget där det står att det nog vore en vackrare och skönare världanne h skrev 2007-12-29 18:12:23 följande:
    och det står jag fast vid; det skulle helt klart vara en vackrare och skönare värld. Trevligare framför allt, utan folk som ser ner på andra.
  • anne h
    homemade skrev 2007-12-29 20:06:59 följande:
    Jag har skrivit att friska barn borde ju vara normalt att önska sig
    Jag har fyra friska, perfekta barn.
  • anne h
    Frantic skrev 2007-12-29 23:14:41 följande:
    Men det är ju nu inte så att barn med DS begåvats med exta mycket empati. Utan snarare är det så att just empatibiten inte störts, alltså ligger den på normalnivå, jämfört med en massa andra delar som ligger under normalnivå, och i förhållande tycks då DS-barnen som extra kärleksfulla et.c, men det är inte så att barn/vuxna med downs älskar mer eller större än friska människor och tro mig, en värld full av DS-människor skulle inte vara ett kärleksparadis.
    Jaså, det är inte så? Vad baserar du det uttalandet på?
    För av mina fyra barn så är det ett av dem som utmärker sig mycket vad gäller just den biten, o det är inte något av nDS-barnen..

Jo, det är snarast så att de är mer spontana, lever ut sina känslor eftersom de inte har lika mycket hämningar som vissa andra här i världen. Tänk om alla kunde göra så, leva ut sina känslor.. Det är ju just sånt här som många företag betalar dyrt för att de anställda ska lära sig, att visa sina känslor, inte stänga dem inne, det har min unge gratis.

Nu menar jag naturligtvis inte att alla med DS är så, det finns ju de som är tvärtom, men de flesta jag träffat är det.
  • anne h
    Frantic skrev 2007-12-29 23:34:34 följande:
    Hur menar du? Baserat på det här inlägget verkar det ju som att du håller med mig.anne h skrev 2007-12-29 23:29:16 följande:
    Läser du det så? *hmmm...* Då får du läsa om igen, eller låta bli, jag lämnar det till dig.
    kan ju iaf säga att du inte bör läsa det som att jag höll med dig där
  • anne h
    heavymetal2 skrev 2007-12-30 10:12:26 följande:
    Nej ADHD går inte att se innan,men det är faktiskt många som upplever att det är lika tufft med barn som har ADHD som DS,det var så jag menade.....och ingn hr yttrat sej här om nån leksak i magen,men KÄNSLAN i mångas inlägg är just leksak....man kan läsa mellan raderna.......tycker det är otrolig hetsjakt på DS-barn och min åsikt är att det är för jävligt.
    Känns inte ens som om de "tror" det är en leksak, utan något ännu mindre värt.. och det är det, för dem.
    Men det får stå för dem, de har inte mer kunskap och insikt, tyvärr.
Svar på tråden Nu får det vara nog!!!