Inlägg från: anne h |Visa alla inlägg
  • anne h

Nu får det vara nog!!!

mammapuh skrev 2008-01-04 19:35:03 följande:
    Anne!Japp lillebror ligger där i dockvagnen *S*
    ah.. så det är en dockvagn! va gulligt!!
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • anne h
    hsu skrev 2008-01-04 22:30:26 följande:
     Det är begripligt om man tycker att ens DS-barn är det finaste som finns. Absolut. Men det är också begripligt om andra personer inte vill ha barn med ett handikapp. Vad sägs om att låta dom tycka det? Varför sätta sig till moraldomare över andra människors väl och ve? Är det inte att förhäva sig lite?
    Men självklart får och skall var och en välja om de vill ha barn med eventuella funktionshinder, de kan alltid adoptera bort dem om de råkar få ett sådant barn ifall de itne hittat rätt på det via fosterdiagnostik.

det jag inte gillar är när folk ska skriva mig på näsan om hur hemskt det är att ha barn med DS, hur hemskt det är att ha DS, hur kort tid de lever, hur mycket de lider.
    Tänk om folk bara sa att "Nej, jag vill inte ha ett barn med DS". Punkt. Nej, då ska det vara långa utläggningar om hur hemskt det är osv, som sagt..!
  • anne h
    mammapuh skrev 2008-01-04 23:48:42 följande:
    Oj vad du måste tycka om mig som måste nämna mitt namn i varje inlägg.Puss på dig från en influensasjuk ds-mamma
    *urrk* tur du inte valde att pussa på MIG! Vill absolut inte ha influensa...
    mammapuh skrev 2008-01-05 00:00:05 följande:
    Exakt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Nobelpriset åt Anne *S*
    Åh, man bugar och tackar!!!
    Frantic skrev 2008-01-05 00:04:00 följande:
    Vilken tur att folk i den här tråden inte beter sig så då. anne h skrev 2008-01-04 23:57:21 följande:
    Jodå, visst finns det några som gjort det, ifall du missat så läs tillbaka i tråden.
    (nej, jag tänker inte peka ut inläggen, ingen idé att be mig om det, vägrar läsa stolpskottens inlägg igen)
    Nelly78 skrev 2008-01-05 00:04:36 följande:
    Så känner jag med.Jag skulle inte heller vilja ha ett barn med DS. Men, det är kanske lätt för mig att säga, när jag sitter här med en frisk dotter.
    ...och jag har fyra friska barn, varav en DS, tre nDS.
  • anne h
    Andrea skrev 2008-01-05 15:20:35 följande:
     Ja visst Av det lilla jag läst i tråden har jag fått uppfattningen av en del "DS-mammor" blir lite väl fanatiska. Det pratas bara om och visas upp bilder på det sjuka barnet. Mammans andra barn då? Dom räknas inte eller?Tycker det är underligt bara.
    Vem är det som inte räknar hennes andra barn? Hänger inte med riktigt.Fundersam
  • anne h
    tretösersmamsen skrev 2008-01-05 17:28:16 följande:
    anne h skrev 2008-01-05 17:22:12 följande: Förmodligen mamman själv om jag gissar rätt. Men jag antar att dom inte finns med på bilder i tråden när det handlar om barn med DS, för hennes andra barn har väl inte det? ;)
    Jodå, de fanns iaf med i går kväll, så det var därför jag undrade..
  • anne h
    Andrea skrev 2008-01-05 15:13:26 följande:
    [Stäng fönstret] Tänkte också att jag skulle lägga upp en bild på min dotter som trots sin brist på sjukdomar är det finaste i världen.
    Vacker unge, vad nu hon har att göra i en tråd som handlar om DS??
  • anne h
    Sarah84 skrev 2008-01-06 15:12:39 följande:
    Bara för att antalet skulle minska så minskar väl inte stöd & hjälp till de som har DS, de ena utesluter väl inte e andra? Ibland känns som att "ni" ds mammor hellre skulle se att ALLA hade DS bara för att ni har söner/döttrar med de.
    Sarah84 skrev 2008-01-06 15:17:35 följande:
    Jasså nu låter de så? Nyss så levde ju alla barn med DS SÅÅ bra & nu helt plötsligt behöver de massa hjälp. Hur ska du ha de egentligen. Du har ju sittit sida upp & sida ner & rabblat upp hur "enkelt" de e me barn me DS
    Jag blir lite lätt förvirrad jag också.. *rycker genast åt mig den där kompassen någon erbjöd..*

Självklart blir stödet till en liten grupp ännu mindre när de är få; syns de inte så "finns" de inte. Varför tror du annars att just personer med DS har så bra stöd i sin utveckling, varför det finns speciella metoder hur man jobbar med dem för att de ska få utvecklas optimalt? Jo, kanske just för att de är en sån stor grupp i förhållande till alla andra mindre grupper som har ett funktionshinder, det forskas mer om DS för att de finns, syns.

En fråga, bara: Varför vore det bättre om alla hade DS?
  • anne h
    Myrtille skrev 2008-01-06 20:50:39 följande:
    Downs kvarstår ändå som den främsta orsaken till mental retardation i vårt land.
    va?? Skulle DS vara den främsta orsaken till.. vadå?? Det finns ca 5-6000 personer med DS i landet, hur många finns det med utv st? Betydligt fler, ifall du inte visste det..
  • anne h

sarah84

Var skrivs det något sådant???

• anne h
    Myrtille skrev 2008-01-07 11:52:04 följande:
    Jag citerar "Barnmedicin" av Lindberg och Lagerkrantz:"Detta leder till Downs syndrom eller mongolism som är den vanligaste enskilda orsaken till psykisk utvecklingsstörning."OK?
    Det du skrev tidigare var inte "enskilda orsaken" utan "Downs kvarstår ändå som den främsta orsaken till mental retardation i vårt land"
    Två helt skilda saker vilket du torde vara medveten om..
Svar på tråden Nu får det vara nog!!!