• milimina

Förstföderskor i Sthlm med BF Augusti 2006

vi som hade BF augusti 2006! gamla som nya är välkomna!

Äldre trådar:
    Del 1: www.familjeliv.se/Forum-2-16/m5833194.html
    Del 2: www.familjeliv.se/Forum-2-16/m7691494.html
    Del 3: www.familjeliv.se/Forum-2-16/m9821365.html
    Del 4: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m11348493.html
    Del 5: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m13940491.html
    Del 6: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m16842954.html
    Del 7: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m20264831.html
    Del 8: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m23425452.html

fikatråden: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m22916764.html
    bebislistan: www.familjeliv.se/Forum-3-20/m11837977.html
  • Svar på tråden Förstföderskor i Sthlm med BF Augusti 2006
  • malincha

Markus och jag har turats om i natt att gå in och kika till Hugo och det har inte varit någon fara med honom! Han var pigg som en lärka och glad imorse när han vaknade och bulan var inte alls så svullen idag. Nu ska jag hämta honom från dagmamman!
    Tjing

• N0RPAN

Visst är det hemskt när de rammlar, F är rätt lugn av sig så det har inte hänt särskillt ofta som tur är. Men idag då vi var och handlade ville hon själv bära sitt blöjpaket hon stapplade iväg och rätt som det var dunsa hon i golvet och slog i pannan i en hylla vid golvet. Självklart hade mössan åkt upp så det blev ett litet sår.

Hur många är det som fortfarande är hemma, känns som att alla jobbar....

• Pesco

Usch, jobbigt med skador! Robin fick hög feber men förmodligen var det sista sprutan. Det kunde bli biverkningar och nåt annat än snornäsa verkar han inte ha.

Vi fick dagmamma! Iofs inte förrän mars, så 1,5 månad utan stålars och barnomsorg, men det får fixa sig. Hon verkar vara bra och rekordelig. Robin skrek ju och sparkade när vi skulle därifrån, så det känns helt ok. Lååångt bättre än öststatsdagiset under högspänningsledningen!!!

I morrn har jag ett jobbfixarmöte. Ordnar det sig blir det det första uppdraget jag själv fixat åt firman. Håll tummarna! Tyvärr ska jag ut i leran och gräva en halv dag först.

• Anke
    Pesco skrev 2007-11-21 20:36:11 följande:
    Usch, jobbigt med skador! Robin fick hög feber men förmodligen var det sista sprutan. Det kunde bli biverkningar och nåt annat än snornäsa verkar han inte ha.Vi fick dagmamma! Iofs inte förrän mars, så 1,5 månad utan stålars och barnomsorg, men det får fixa sig. Hon verkar vara bra och rekordelig. Robin skrek ju och sparkade när vi skulle därifrån, så det känns helt ok. Lååångt bättre än öststatsdagiset under högspänningsledningen!!!I morrn har jag ett jobbfixarmöte. Ordnar det sig blir det det första uppdraget jag själv fixat åt firman. Håll tummarna! Tyvärr ska jag ut i leran och gräva en halv dag först.
    om det känns bra så är det ju värt det
    vi känner oss jätteglada över Noras dagis, vi är inne på dag tre av inskolningen och Nora ääälskar sin fröken och vill inte gå hem. får se hur det blir sen när det är flera barn, och när dom ska äta och så. kommer fortfarande gråta mig galen om hon gråter när jag lämnar henne sen
    det blir nog jättebra ska du se
    tänk positivt, det snöar ju inte, och är plusgrader!
    .?:*¨¨*:?.Nygift , 29 september 2007.?:*¨¨*:?.
  • Pesco

Jo det är rätt ok faktiskt. Man behöver ingen moisturizer direkt... Kan tjäna extra på att sälja lerinpackningar

• Anke

Medeltidslera på burk

Förresten, är det flera som samlar på semper - streckkoder?

Nu har dom ett erbjudande, så om man går in på deras hemsida och svarar på några frågor (tror det var tre) så ska du skriva ut kvittot på att du svarat på frågorna, och när man skickar in streckkoderna ska den vara med och du får DUBBLA värdet

• Twixie
    Anke skrev 2007-11-22 08:18:36 följande:
    Medeltidslera på burk Förresten, är det flera som samlar på semper - streckkoder?Nu har dom ett erbjudande, så om man går in på deras hemsida och svarar på några frågor (tror det var tre) så ska du skriva ut kvittot på att du svarat på frågorna, och när man skickar in streckkoderna ska den vara med och du får DUBBLA värdet
    Vet inte om jag vågar samla på fler streckkoder... A är lite galen på det Men å andra sidan behöver man ju då bara samla hälften så mycket (Argument att använda på A).

Det ser ut som vi också äntligen gått plats, fast hos dagmamma istället för dagis. Det är också helt fel håll mot hur vi bor och arbetar men det är en plats . Det jag läste på nätet om dagmamman verkar hon bra, har sex barn i gruppen och samarbetar mycket med de andra dagmammorna runt omkring (träffas minst två gångeri veckan). Hoppas bara att hon är djurfri så att vi iaf har en plats. Bättre med dagmamma än där de först tyckte vi kunde ringa och ansöka om plats... Vi har inte lika höga krav nu på dagmamma/dagis eftersom vi ändå kommer bli tvungna att byta i höst. Det dagiset vi då byter till (vet ju inte vilket än kommer vi ställa högre krav på att det är rätt. Misstrivs Melvin helt hos dagmamman så kommer vi ju försöka byta men det skulle vi ju ändå gjort om det varit vad vi trodde ett bra dagis.

Jag har lite mammaångest över att Melvin ska börja på dagis/dagmamma. Just för att de blir ju så stora då! Det är ju ingen återvändo . Från dagis är det inte långt till sexårs och sen skola... Kommer ju aldrig få den här tiden igen på samma sätt. Fast jag är innerligt glad över att M ska börja på dagis, det är mycket svårare att aktivera honom och jag märker på honom hur uttråkad han är av oss nu. Behöver verkligen komma ut och träffa andra barn och andra vuxna! Det är väl mest en mammaoro över att man inte har full koll på samma sätt längre, han är ju för liten också för att säga om han inte trivs eller så. Man vill ju det bästa för dem . *Gravidhormoner i omlopp*
    ♥ Melvin ♥ ♥Bökis med BF 2 maj♥
  • Anke

Twixie - skönt med en plats! det var så vi också kände, och det känns bättre och bättre hela tiden. håller med om alla ovanstående argument, Nora tycker det är jättekul på dagis! men jag kommer grina ihjäl mig om hon börjar gråta när jag ska lämna henne. jag är alldeles för blödig, Ville är mycket mer "van", eftersom han är hemma med henne.

är också lite rädd att dom ska vara dum mot henne på dagis, men alla är väl det.. eller tänk, vad gör man om det visar sig att det är ens EGET barn som är den som mobbar eller bråkar på dagis? hua.

• Twixie
    Anke skrev 2007-11-22 09:06:42 följande:
    Twixie - skönt med en plats! det var så vi också kände, och det känns bättre och bättre hela tiden. håller med om alla ovanstående argument, Nora tycker det är jättekul på dagis! men jag kommer grina ihjäl mig om hon börjar gråta när jag ska lämna henne. jag är alldeles för blödig, Ville är mycket mer "van", eftersom han är hemma med henne. är också lite rädd att dom ska vara dum mot henne på dagis, men alla är väl det.. eller tänk, vad gör man om det visar sig att det är ens EGET barn som är den som mobbar eller bråkar på dagis? hua.
    Jag tror också att det för min del kommer kännas bättre när det är vardag i att hämta och lämna. Då har man ju också fått bättre kontakt med dagmamman och vet vad hon är för en . Hur det känns med henne. Jag kommer tack o lov bara ta hämtningarna och de är ju lättare än lämningarna har jag fått för mig. Det är nog nu mest i början när allt är ovant - både för Melvin och för oss! Tror också det är bra för M att komma bland andra barn och se dem varje dag. Nu när det är något så drar han sig undan och då skär det sig lite i mammahjärtat när jag ser hans min då (Jaja, jag vet att jag är blödig mamma ). Jag vill ju att han "lär" sig att ta för sig och våga ta för sig. Fast det är ju olika med olika barn, andra barn "bråkar" han med hela tiden och har gjort det från första början och där är det inga problem att ta för sig . Det är mest större barn (3 åringar) som han drar sig undan från - kan jag ju förstå också. De måste ju vara jättar i hans värld . Ja, usch, undrar vad man gör om det är ens eget barn som mobbar!
    ♥ Melvin ♥ ♥Bökis med BF 2 maj♥
  • malincha

Kul att ni fått plats hos dagmamma.
    Vi är nöjda med vår dagmamma men har upptäckt lite nackdelar. Vi är nöjda över hennes verksamhet och så men det är bara det att det är "meckigt" eftersom hon inte bor riktigt bra till i förhållande till oss plus att jag tycker det är körigt att behöva lämna honom hos sin 2:a dagmamma typ 1 gång i veckan pga att vår ordinarie är ledig/sjuk. Andradagmamamn är också toppen och Hugo trivs men hon bor äääännu längre bort och åt motsatta hållet i förhållande till både oss och 1:a dagmamman.
    Vi kommer ju inte bli erbjudna någon dagisplats förrän nästa höst så vi kanske hittar ett sätt att lösa problemen. Åtminstone vänja oss. Och känns det bekävmt byter vi såklart inte till dagis.
    En annan sak som vi haft lite svårt för är att hon är väldigt kinkig med tiderna. Hon vill gärna veta i goood tid innan vi gör några schemaändringar och det funkar ju inte allitid i praktiken. Ibland behöver man ju få ändra sig lite spontant. Men inte vet jag - det kanske är samma sak med schemaändringar på dagis???

Nu låter det som jag gnäller jättemycket och är totalt missnöjd men så är det inte!!

Svar på tråden Förstföderskor i Sthlm med BF Augusti 2006