• milimina

Förstföderskor i Sthlm med BF Augusti 2006

vi som hade BF augusti 2006! gamla som nya är välkomna!

Äldre trådar:
    Del 1: www.familjeliv.se/Forum-2-16/m5833194.html
    Del 2: www.familjeliv.se/Forum-2-16/m7691494.html
    Del 3: www.familjeliv.se/Forum-2-16/m9821365.html
    Del 4: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m11348493.html
    Del 5: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m13940491.html
    Del 6: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m16842954.html
    Del 7: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m20264831.html
    Del 8: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m23425452.html

fikatråden: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m22916764.html
    bebislistan: www.familjeliv.se/Forum-3-20/m11837977.html
  • Svar på tråden Förstföderskor i Sthlm med BF Augusti 2006
  • Twixie

Grattis Milimina

Elisabeth - Det är inte av någon annan anledning än att det känns dumt att vänja honom vid välling som smakar frukt och han då ratar vanliga vällingen. Tycker han om vanliga vällingen känns det enklare för en sådan kan man alltid få tag i - även om man handlar i mindre välsorterade butiker (som när vi är på landet) Så det är bekvämlighet från vår sida Vanlig välling er vi 1 års vällingen, frukten är från 1,5 år. Men är han van vid smak på vällingen är det ju dumt att "tvinga" honom dricka annan - speciellt om det bara finns smaksatt i Dubai. Man kör ju på det som är lättast för en själv! Tycker det är lite dumt att tetrorna även för 1 år bara är på 200 ml, de från 1,5 är ju på 250 ml!

Smuggel - Grattis igen till jobbet Tråkigt att ni alla är sjuka, hoppas Milton blir bra av medicinerna nu!

Hur kommer ni andra att göra/hur gör ni med arbeten när barnen går på dagis? Kommer ni att gå ned i tid? (Hur mycket?), eller kommer ni båda gå ned i tid eller inte gå ned alls. Hos oss är det jag som går ned i tid (slutar 15 fyra dagar i veckan och heltid en dag då mamma/pappa hämtar) men samtidigt tror jag det skulle gagna oss att båda  gick ned i tid lite. Då kan ju kanske Anders lämna lite senare och vi får alla lite mer tid. Är lite emot att det oftast är mamman som går ned i tid men sitter i samma "fälla" själv. Bara nyfiken på hur ni andra kommer göra

♥ Melvin ♥ ♥Bökis med BF 2 maj♥
  • EmiliaG
    Elisabeth - Vi har Nestlés välling här hemma... den finns som 15mån med päronsmak (vi kör dock naturell) och semper har någon från 18mån med banan och plommon. Kanske kan vara alternativ?
  • Elisabethjz

Twixi: Tänkte oxå på det med storleken idag, skumt att det är 200ml från 1 år. Kanske tänker dom att 1åringar inte äter lika mycket?!?!

Jag håller med helt och hållet att det verkligen är en kvinnofälla det här med barn och allt som hör till. Hos oss är det jag som kommer lämna och hämta och även den som måste vara hemma om Benjamin är sjuk. För David får inte ens vara hemma om han själv är sjuk, desto mindre om ngn av oss andra är sjuka. Så SJUKT!!!! Men jag förstår på sett och vis, för det är ju ett patriarkiskt samhälle, ingen jämställdhet på det sättet. OCH det är han som har visat som gör att jag och Benjamin får vara i landet och jag får jobba. MEN iallfall så är det oftare kvinnorna som får rucka på sina rutiner och karriär. Blir ju en ond cirkel med lägre lön, saktare karriär utveckling eftersom vi inte kan fokusera lika mycket på jobbet.

Smuggel: Usch stackar Milton. Benjamin hade oxå ögoninfektion förra veckan. Ser så jobbigt ut för dom.

Fasiken vad skoj med ditt jobb!!! Vad exakt ska du göra och när börjar du?!?!?!?!

Jag ska börja jobba 3e dec, läskigt!

• Smuggel

Elisabeth - Ja visst ser det jobbigt ut för dom små. Sedan är det ju inte helt poppis att tvätta ögonen på dom heller men ett litet knep som vi kom på är att låta honom sitta på kanten av handfatet med fötterna i och leka med vattnet och dra i tandkrämstuber och annat smått och gott han kan hitta där, då var det inte riktigt lika höga protester när man tvättade ögonen. Du vet det säkert redan men det är värt att nämna ändå för det är lätt att man glömmer sig men tänk på att inte använda samma bomullstuss i båda ögonen och att vara noga med att tvätta dina händer efter tvätt. Man kan nog gärna vara på dom små lite också och tvätta deras händer när dom varit och kliat mycket i ögonen.

Jag börjar redan på måndag!! Det är verkligen läskigt. Jag har inte riktigt fått koll på exakt vad jag skall göra men det är som projekt/ekonomiassistent inom Fortum Värme på produkter och tjänster. Det säger väl mycket eller hur, hehe. Det är en administrativ tjänst där jag kommer att ha hand om allt från avtalshantering till slutfakturering och kundkontakt, väldigt kortfattat.

Så som det ser ut just nu kommer ingen av oss att gå ner i tid men vi får ju se lite hur det kommer att funka. Men jag håller med, vi får verkligen tänka oss för att vi inte fastnar i "kvinnofällan" med lägre pensioner, sjukförsäkringar etc.

• Bebbilina

Twixie: Vi var imorse och tittade på ett dagis där frans fått en plats till januari, det känders faktiskt väldigt mycket bätrte än vad jag trott! Jag var först ledsen när jag skulle börja jobba och han skulee vara hemma med sin pappa och nu har dagis-ångesten kommit! Jag trodde vi hade chans på ur och skur, men det skulle ta flera år... iallafall tyckte jag att den personlaen vi träffade hade bra åsikter och verkade vara väldigt fexibel vad gällde allt från mat till sömn! För Frans vakanar ganska ofta runt fem och ibland redan fyra (!) Så han behöver nästan vila redan när andra barn stiger upp .

• Marfa

Hej på er!
    Grattis Smuggel till jobbet. Hoppas nu att ni kryar på er.

Milimina jättebra skrivet, grattis.

Allt är bra med oss. Vi har byggt upp att det ska bli jättejobbigt, men än så länge har vi överlevt Är ju jätteskönt att Jonas fortfarande är hemma så vi kan hjälpas åt. Blir ju tuffare när han börjar jobba och speciellt när han ska ut och resa. Men jag får hjälp av familjen här och sen kommer Jonas föräldrar hit nästa vecka när Jonas ska till Moskva i 2 dagar. Sen får man se till att göra saker lite lättare frö en, tex har vi köpt ett till skötbord här nere så jag slipper gå upp varje gång. Lite svårt att få upp två barn för trappan.

Däremot hinner jag inte gå in hit så ofta. Eller jag väljer att försöka sova när jag kan
    Får se hur det går ikväll. Det är en viss liten herre som bara vill tutta här.

Jag har lagt upp bilder på lilla guldklimpen på Facebook.

• mollan nu

marfa:oh sikken sötnos! Visst är han väldigt lik far sin?
    Alma tittade på honom och sa bee Har ni bestämt namn än förresten?

♥♥♥ Alma 060809 ♥♥♥ www.mollan.nu
  • Marfa

hihi jag frestar på så gott jag kan

Tycker att det är jättesvårt att säga om barnen är lika någon av oss. Men många säger att båda liknar Jonas.

Det är så roligt att de ser att det är bebisar. Kristin är mäkta stolt över sin lilla bror.

Nää namn fortfarande inte helt lätt. Jonas fortsätter att kalla honom Ulf. Får kanske bli en Uffe. Men själv tycker jag ju att Viktor är finare. Ska försöka se vad jag kan göra åt saken

• Marfa

Just det, la in lite nya bilder på Kristin också. Blir att man börjar ta mycket bilder på henne igen. Så missa inte det albumet om ni vill se något fint Snacka om mammaskryt!!

Svar på tråden Förstföderskor i Sthlm med BF Augusti 2006