Vad är White trash för dig?
Det skrivs, speciellt på FL, väldigt mycket om White Trash. Vad är egentligen WT enligt dig? Ett namn, ett uttryck, ett beteende, ett klädesplagg?
Låt oss sammanställa en lista med faktorer en gång för alla.
Det skrivs, speciellt på FL, väldigt mycket om White Trash. Vad är egentligen WT enligt dig? Ett namn, ett uttryck, ett beteende, ett klädesplagg?
Låt oss sammanställa en lista med faktorer en gång för alla.
WT= Ha en bokhylla som istället för litteratur är fylld av
fula prydnadssaker tex silverankan som lille Sonny fick i doppresent av farmor.
I samma rum som bokhyllan står hörs surret från takfläkten och
WT-mammans och WT-pappans svordomar.
Nu måste jag nog ta mig en stund till att på peka ett och annat här.
White Trash är mer än något annat en socio-ekonomisk term. Det är framförallt ett begrepp för vita människor med väldigt låg utbildnings- och bildningsnivå, samt för en väldigt låg ekonomisk nivå. Med tillämplig svenskt begrepp kort och gott lägre underklass.
Exempel: Att husvagnssemester skulle vara WT faller på sin egen orimlighet. Den som räknas till WT drömmer om att få råd med en husvagnssemester.
Ett nödvändigt förtydligande: En Trailer och en husvagn är inte samma sak. En trailer är ett regelrätt (nåja) hus som ställs upp permanent på en tomt, skillnaden är att det är byggt på en hjulförsedd ram och saknar markförankrad grund. Ofta tas tex hjulen bort när den väl står på plats. Sk trailer parks hyr ut bostäder i form av dessa trailers till männsikor med motsvarande socialbidrag eller extremt låg inmkomst. Även människor som av olika anledningar har svårt att bli godkända som vanliga hyrestagare är vanligt.
En trailer kräver en dragbil (lastbil) för att kunna flyttas. Det räcker inte med en vanlig personbil med dragkrok.
Tack vare det svenska skol- och socialförsäkringssystemets utformning är jag ytterst tveksam till att fenomenet ens existerar i Sverige på det sätt som uttrycket en gång myntades för. Man hör det dessutom i princip inte utanför FLs forum och då snarare som ett nedvärderande och dömmande omdömme angående smakfrågor.
Med tanke på att det nästan alltid är fråga om en okunnighet i vad uttrycket egentligen betyder så skulle man kanske kunna hävda att det är lite WT att kalla andra för WT pga en hockeyfrilla?
Folk som döper sina barn till Melwin, Kevin, Melissa, Cassandra och Samantha.
En typisk WT-person är självklart rökare, gormar och skriker på sina barn men har ändå ingen pli på dom.
Lågutbildad, barnen har olika pappor...
nagelförlängning, platinablond, tatuering, blandras hund, rökare och gärna arbetslös eller sjukskriven upp på det
Lika bra att flytta till sandlådan direkt va? För ni kan inte vara seriösa!!??
* Rökande föräldrar
* Att ge sina barn namn som Nova och Vanessa
* Festa tillsammans med barn (då menar jag inte ta en öl el. ett glas vin)
* Att vara homofob/rasist(jag är inte rasist men..)
* Att inte vara intresserad av andra människor/ställen
Ja, ni fattar...
/Kanske fördomsfull?
från wikipedia (som int eär nån säker källa dock)
"Benämningen OOU (Ointresserad Omedveten Underklass) kan ses som en försvenskad variant av white trash"