• Anonym

Min sambo gör allt för sitt ex, är det ok???

Min sambo gör allt för sitt ex, tex betalar ALLA hennes räkningar, för hon har inte börjat jobba heltid sen de separerade och hon vill bo kvar i huset och hon har inte råd att betala det själv. Hon går inte med på att sälja huset och har även inte råd att köpa ut honom, så hon ska få bo kvar där och han inte få ett spänn(tills hon vill sälja vilket kan ta 50år),han ska sälja hennes bil och skaffa henne en ny för hon ska ha råd. Han får inte välja när hans ska se sin dotter det gör hon.Han har inte "vågat" berätta att han har träffat en ny för det är bara typ 5mån sen de flyttade isär. han säger att han gör allt detta för sin dotter, för har mamman det dåligt så får dottern det dåligt. Jag har inte sagt ett ord och försökt vara förstående, men ärligt så vill jag bara skaka om honom och säga vad håller du på med!!!??? Tycker ni det är ok att han hjälper henne så mycket?, för att det är så kort tid efter separationen? Ska jag bara tiga och se vad som händer?

• Svar på tråden Min sambo gör allt för sitt ex, är det ok???
  • Anonym

jösses!! Har inte kollat in här på ett par dagar.... Vad säger man?? Som du ser TS så kommer det här inte att bli lätt för dig framöver, därav att jag sa till dig att han bör städa lite framför egen trapp först. Jag tror inte att han lär komma undan advokat och allt annat elände, vilket jag tror är en av orsakerna till att han kanske tassar på tå. För som du säkert märkt så finns det många åsikter i sånt här. Man pratar ofta om hur elaka och egoistiska alla män är vid en separataion, men det finns lika många kvinnor som är riktiga skithögar fast dom ska tydligen rättfärdigas i sitt beteende....
    Det du nu är i början på att uppleva har jag upplevt och upplever fortfarande efter X-antal år. Hon krävde flera tusen i månaden trots delad vårdnad och att hon hade hela barnbidraget. Allt för att kunna bo i fin bostadsrätt, ha sommarstuga, ny bil och kunna shoppa loss vilket är hennes stora passion. Under viss del av denna tid så var hon sambo.... Det har varit advokat och tingsrätt inblandat eftersom hon vill ha pojken för sig själv. Anser att eftersom hon ammat honom så har de ett större band mellan sig. Nu gick det inte hennes väg så idag är hon ännu mer bitter och elak. Precis som din killes X så försöker hon att sabba kommunikationen mellan far och son, han blir svår att få tag i osv. Pojken är idag 8,5år vilket resulterar i att om han vill prata med pappa när han är hos mamma så brukar han ibland smyga undan med telefonen och ringa själv. Usch, jag kan skriva en roman om det här känns det som...
    Men som jag sagt tidigare, det finns inga lagar och regler. Gå på känn så fixar ni det här. Men var beredd på att ni kommer inte att bli av med skitkärringen förrän tösen är 18, och inte fullt ut ens då. Och ha i minnet att barn har man bara till låns. Hennes beteende kommer i slutändan att enbart drabba henne själv så ge inte upp.
    Kram från en som vet...

• Anonym (oj oj)

Att han inte berättar visar klart och tydligt att han inte är redo.. känslor för dig är kanske i full blom men mentalt så tar det lite tid för ALLA parter att komma i balans efter ett uppbrott. Vi är inte barn längre. När vi går in i en relation gör vi det för att leva med denna personen i resten av våra liv. Det gjorde säkert din nuvarande och med sitt x och det slutade med barn så för din egen skull låt det ta tid. Och jag lovar att han tänker inte på din ekonomiska sits när han säger att det är bäst att ni flyttar ihop. Har du funderat på att det kanske är så att han inte vill vara själv. Det är bara en fundering som jag kan kom att tänka på nu. Att leva själv efter 12 år är inget man bara gör. Är det verkligen dig han vill bo med eller är han rädd att vara själv... som sagt, bara en fundering. Se ditt eget värde trots att det är underbart att hitta sin själsfrände.

• Anonym (Sambo)

Hur har det gått för er??

• zupercarro

Hur faan kan du tåla nåt sånt....????

• Anonym (muuu)

känner igen mig såå i det du skriver!

min sambo har tre barn med sin exfru. innan de separerade så köpte exfrun en soffgrupp i min sambos namn. Som de betalar bägge två!

Exet har alla möblerna som de köpte för 30.000:- men min sambo betalar hälften!!!!

IRRITERANDE!!!!!!!

vi som inte har råd att köpa ny soffa ens, men betala hennes jävla soffa går bra...

• Tjofsen

Man har inget ekonomiskt ansvar för varandra efter separation. Möjligtvis att man kan ge den som haft sämst ekonomi en start-summa för att kunna köpa begagnade möbler om man själv väljer att dra från förhållandet. För ofta är det ju mamman som tjänat minst, inte har kapitalvaror att sälja för att få ihop pengar och har sämst fördel att få jobb med småbarn.

Men har man gjort slut så är det slut. Då är man försörjningsskyldig jäntemot barnet - inte mamman. Klarar hon inte av sitt liv tar man sitt ansvar för barnet och har det hos sig heltid så mamman kan komma på fötter.

• wildean

Jag var tvungen att skriva i denna tråd...för att det är komiskt att vissa kvinnor här känner sig så hotade av ts. De tar exets parti och frågar ts om hon är "avundsjuk", tycker att det är helt ok att partnern betalar exets semester och hus, att ts ska låta exet och partnern fortsätta bearbeta sitt förhållande fast han är så över exet. De tillskriver ts en massa åsikter och känslor och bortser helt från exets beteende.

Antar att alla kvinnor som tar exets parti själv blivit lämnade och vill ta tillfället i akt att sätta en "ny kvinna" på plats. De har säkert en dröm om hur de skulle velat bli behandlade av sin exman - att han skulle fortsätta försörja dem, sätta dem först, inte flytta ihop med en annan kvinna, sätta sitt liv på paus för att låta dem i lugn och ro lära sig hantera sitt nya liv, göra allt de bad om. Men så ser det sällan ut i verkligheten. 

Hoppas det löst sig ts och att din partner inte längre försörjer sitt ex utan att hon tar ansvar för sitt eget liv. 

• Drottningen1970
    Anonym (qué?) skrev 2007-07-18 23:38:37 följande:

Detta ska du INTE acceptera!!!!!!!!

Det är väl inte upp till en helt ny flickvän att acceptera eller inte acceptera vad de två föräldrarna har för uppgörelse i sambandet med separationen. Det är absolut inget hon ska lägga sig i som helt ny bekantskap där hon inte delar vare sig hushåll eller ekonomi med denna helt nya bekantskap så hur tänkte du nu??

Spontant känner man ju att upplägget låter konstigt men det kan finnas massa aspekter som vi intte känner till. Exet kanske har svårt på arbetsmarknaden och att få ordning på ekonomi efter att ha varit hemma med deras gemensamma  barn under lång tid eller vad som helst. Om då pappan exempelvis helt ändrar förutsättningarna i deras liv genom att separera är det väl inte konstigt att han för barnets skull under en övergångsperiod hjälper till så att det blir bra förutsättningar för samtliga. Som sagt så är det mycket varken vi eller antagligen TS vet om bakgrunden. Det kan ju också naturligtvis vara så att exet utnyttjar pojkvännen eller att pojkvännen vill ha tillbaks exet eller vad som helst.

poängen jag försöker komma fram till är att TS relation är så rykande färsk att det vore helt gränslöst att försöka diktera den nya pojkvännens ekonomi som du anser att hon ska försöka göra.
  • Drottningen1970
    Tjofsen skrev 2007-09-05 16:16:23 följande:

Man har inget ekonomiskt ansvar för varandra efter separation. Möjligtvis att man kan ge den som haft sämst ekonomi en start-summa för att kunna köpa begagnade möbler om man själv väljer att dra från förhållandet. För ofta är det ju mamman som tjänat minst, inte har kapitalvaror att sälja för att få ihop pengar och har sämst fördel att få jobb med småbarn.

Men har man gjort slut så är det slut. Då är man försörjningsskyldig jäntemot barnet - inte mamman. Klarar hon inte av sitt liv tar man sitt ansvar för barnet och har det hos sig heltid så mamman kan komma på fötter.

Om man är gifta så har man faktiskt försörjningsplikt gentemot varandra även om man är separerade under betänktetiden på 6 månader.
  • Anonym (A)
    Drottningen1970 skrev 2022-07-16 19:15:53 följande:
    Förövrigt är det galet omoget att planera att flytta ihop efter ynka 6 månader när det finns barn inblandade.
    Det tycker jag med.
Svar på tråden Min sambo gör allt för sitt ex, är det ok???