Inlägg från: Drottningen1970 |Visa alla inlägg
  • Drottningen1970

Min sambo gör allt för sitt ex, är det ok???

Anonym (qué?) skrev 2007-07-18 23:38:37 följande:

Detta ska du INTE acceptera!!!!!!!!

Det är väl inte upp till en helt ny flickvän att acceptera eller inte acceptera vad de två föräldrarna har för uppgörelse i sambandet med separationen. Det är absolut inget hon ska lägga sig i som helt ny bekantskap där hon inte delar vare sig hushåll eller ekonomi med denna helt nya bekantskap så hur tänkte du nu??

Spontant känner man ju att upplägget låter konstigt men det kan finnas massa aspekter som vi intte känner till. Exet kanske har svårt på arbetsmarknaden och att få ordning på ekonomi efter att ha varit hemma med deras gemensamma  barn under lång tid eller vad som helst. Om då pappan exempelvis helt ändrar förutsättningarna i deras liv genom att separera är det väl inte konstigt att han för barnets skull under en övergångsperiod hjälper till så att det blir bra förutsättningar för samtliga. Som sagt så är det mycket varken vi eller antagligen TS vet om bakgrunden. Det kan ju också naturligtvis vara så att exet utnyttjar pojkvännen eller att pojkvännen vill ha tillbaks exet eller vad som helst.

poängen jag försöker komma fram till är att TS relation är så rykande färsk att det vore helt gränslöst att försöka diktera den nya pojkvännens ekonomi som du anser att hon ska försöka göra.
  • Drottningen1970
    Tjofsen skrev 2007-09-05 16:16:23 följande:

Man har inget ekonomiskt ansvar för varandra efter separation. Möjligtvis att man kan ge den som haft sämst ekonomi en start-summa för att kunna köpa begagnade möbler om man själv väljer att dra från förhållandet. För ofta är det ju mamman som tjänat minst, inte har kapitalvaror att sälja för att få ihop pengar och har sämst fördel att få jobb med småbarn.

Men har man gjort slut så är det slut. Då är man försörjningsskyldig jäntemot barnet - inte mamman. Klarar hon inte av sitt liv tar man sitt ansvar för barnet och har det hos sig heltid så mamman kan komma på fötter.

Om man är gifta så har man faktiskt försörjningsplikt gentemot varandra även om man är separerade under betänktetiden på 6 månader.
Svar på tråden Min sambo gör allt för sitt ex, är det ok???