• Pokergirl

Kvinnliga företagare - tråd nummer 6

Vår förra tråd är stängd för svar så jag öppnar en ny.

En tråd för oss kvinnliga företagare. Ett diskussionforum där allt som har med företagande att göra kan diskuteras.

Moms, reklam, skatter, bokföring, marknadsföring, ekonomi, starta eget.... Här hjälps vi åt, företagande är inte lätt alla gånger! Välkommen in!

Här är de gamla trådarna:
    www.familjeliv.se/Forum-5-68/m11273635.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-68/m9102032.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-68/m7037020.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-68/m14082862.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-68/m17129104.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-02 16:31:07:
    Här finns en listtråd där vi som hänger här i tråden har möjlighet att presentera oss för varandra:

www.familjeliv.se/Forum-5-68/m22374464.html
  • Svar på tråden Kvinnliga företagare - tråd nummer 6
  • shortbabe

Sirlig - Jo det är sant... Är väl bara det att dom är inte precis överbemmanade på vårt postkontor Icabutiken runt hörnet liksom.
    Men du har helt rätt, dom ska vara glada att dom har mig
    Men dina småpaket du skickar, dom sätter du bara frimärken och lägger på lådan alltså? Eller är du företagskund? (Försöker luska huruvida man ska ta tag i det eller inte)

• Pokergirl

Jag ser min webshop som en extrainkomst, men det är jätteroligt att den rullar på så bra som den gör! Sen tror jag att webshopar är en framtidsmarknad, men det krävs att man syns för att man ska ha möjlighet att kunna växa och tjäna på shopen.

• Sirlig

Shortbabe: Jag har också en sån ICA nära mig, där jag alltid känner mig ivägen. Sedan har jag också en Vi-affär där det är mycket bättre och dom har ett eget litet posthörn och de som jobbar där är mycket mer kompetenta där med.

• Sirlig

Ida2: Jag föörsörjer mig på min webbutik. Jag har varit restriktiv rätt länge med att ta ut lön och jag pluggade i början också. Jag hade väl kunnat ta ut en heltidslön efter ca 5-7 månader ungefär.

• scorpionan

ida2

verifikationen, skriver du ut en via skrivare på varje beställning då ?

jag har inte bestämt hur jag ska göra, men det känns som att periodvis när man har mkt beställningar (för hoppningsvis såklart =) blir det väääldigt mkt papper om man ska skriva ut varje enskild liksom, hm .

• Ida2

scorpionan: Ja, jag gör en kopia på fakturan som jag skickar med kunden och sätter in den i pärm som min verifikation. Jag har ju inte så mycket försäljning än så än så länge är det inga problem för mig. Om/när man får mer så blir det kanske lite krångligt men jag trodde att man var tvungen att göra så. Men jag är helt ny på detta (startade i januari).

• Claudia gbg

men om du har enskild firma behöver du inte bokföra fakturor förrän de är betalda. Jag har en pärm med obetalda fakturor och en med verifikationer. Jag skriver ut alla fakturor i 2 ex. En skickas till kunden och en sparar jag.

• Ida2

Claudia gbg: Vet inte om det är till mig du menar. Men jag har en del av pärmen som jag har till obetalda fakturor och sen sorterar jag in dem som verifikationer efter hand de blir betalda. Jag skriver också ut två av alla fakturor med en gång. Men det beror ju på vilken faktureringsmetod man har valt. Jag har valt att bokföra vid betalning.

• olpansfamilj

oj, vilken kul tråd! Får jag också va med? =)

• scorpionan

det är nog så jag tänkt göra..men sedan , om man då får 20 beställningar en och samma dag..borde man väl kunna slå ihop dagsförsäljningen typ, som en dagsrapport, annars fyller man ju en pärm i veckan, *Fniss*

Svar på tråden Kvinnliga företagare - tråd nummer 6