• Pokergirl

Kvinnliga företagare - tråd nummer 6

Vår förra tråd är stängd för svar så jag öppnar en ny.

En tråd för oss kvinnliga företagare. Ett diskussionforum där allt som har med företagande att göra kan diskuteras.

Moms, reklam, skatter, bokföring, marknadsföring, ekonomi, starta eget.... Här hjälps vi åt, företagande är inte lätt alla gånger! Välkommen in!

Här är de gamla trådarna:
    www.familjeliv.se/Forum-5-68/m11273635.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-68/m9102032.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-68/m7037020.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-68/m14082862.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-68/m17129104.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-02 16:31:07:
    Här finns en listtråd där vi som hänger här i tråden har möjlighet att presentera oss för varandra:

www.familjeliv.se/Forum-5-68/m22374464.html
  • Svar på tråden Kvinnliga företagare - tråd nummer 6
  • scorpionan

En bokföringsfråga jag hoppas någon kan svara på

när jag går igenom baskontona så är ju ingående moms 2460 och utgående moms 2610 (2620=12% / 2630=6%) om jag förstått rätt.

alltså ligger både ing-moms och utg-moms i "2-an" bägge två som skuld.

när jag gick i skolan, ..alltså läääääääääääänge sedan, ..då låg ju ing-moms på 1470 , alltså en tillgång och 2410 utg moms som skuld. man hade 2 kolumner för momsen när man bokförde för hand...

NU ligger de ju i samma, har man EN kolumn för moms, fast bokför ing-moms på debit och utg-moms på Kredit ?

har jag hängt med rätt nu ??

• liv10

jag tycker e-butik har för dyra startavgifter när man reggar domännamn.
    Har istället via startabutik.se, där kostar det ingenting i avgift plus att årsavgiften var mkt billigare.

• liv10

Kan förresten tipsa om startabutik.se om man är ny- det är hemskt billigt plus att man aldrig binder upp sig- endast en månads uppsägningstid- det är ju bra om det inte skulle gå så bra...

• Bliw

Momsen ska inte ligga i kredit båda två.
    2610 Utgående moms, ska vara kredit och 2640 Ingående moms, ska vara debet. Sedan stämmer du av dom mot 2650 och får då fram om du får tillbaka eller ska betala in moms.

• Bliw

NUU fattade jag din fråga
    Japp, momsen är en skuld, antingen till skatteverket eller till dej, därför ligger dom under 2. Dom bokförs som jag skrev ovan

• scorpionan

tack Bliw=)

då bokför man ju momsen i samma kolum, om man bokför för hand(ska sedan lägga in i datorn, men nu vill jag göra för hand fö att få bättre överblick i början)

lite skillnad mot gymnasiet *ha*

tänkte på de olika moms %...om jag köper in varor vid ett tillfälla med olika moms, visst bokför man det ändå i en totalsumma, ingående moms

men när jag säljer sedan, ska man väl speca upp det? om jag säljer varor med olika moms

då måste jag bokföra i flera kolumner då ?

• Bliw

Själva momsen är ju en klumpsumma på momskontot men inköpen och försäljningen bokför du på olika konton beroende på vilken momssats det är. Kanske inte är ett måste, men ger ju mycket bättre koll.
    Tex Inköp 25% 4010,
    Inköp 12% 4011 (kan inte kontona i huvudet)
    osv

• Karenina72

Mitt domännamn är samma namn som jag registrerat företaget som hos Bolagsverket (www.xxxxx.se). Sedan har jag one.com som webbhotell, det funkar bra. Om man skulle få mycket trafik på sidan får jag nog överväga att byta server, eftersom det redan i dagsläget går något trögare att navigera på hemsidan på kvällstid när det är mycket trafik på one.

• scorpionan

jag vill ha det så enkels som möjligt nu i början...varje köp och försäljning innehåller nästan alla 3 olika momssatser, synd att man inte kan ta en snittmoms, fniss

Svar på tråden Kvinnliga företagare - tråd nummer 6