• Pokergirl

Kvinnliga företagare - tråd nummer 6

Vår förra tråd är stängd för svar så jag öppnar en ny.

En tråd för oss kvinnliga företagare. Ett diskussionforum där allt som har med företagande att göra kan diskuteras.

Moms, reklam, skatter, bokföring, marknadsföring, ekonomi, starta eget.... Här hjälps vi åt, företagande är inte lätt alla gånger! Välkommen in!

Här är de gamla trådarna:
    www.familjeliv.se/Forum-5-68/m11273635.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-68/m9102032.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-68/m7037020.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-68/m14082862.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-68/m17129104.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-02 16:31:07:
    Här finns en listtråd där vi som hänger här i tråden har möjlighet att presentera oss för varandra:

www.familjeliv.se/Forum-5-68/m22374464.html
  • Svar på tråden Kvinnliga företagare - tråd nummer 6
  • Ida2

Sirlig: Vad kul att kunna försörja sig på det!

scorpionan: Ja, det blir ju lite jobbigt om man har så många beställningar.

olpansfamilj: Ja, så klart. Välkommen

• Ida2

scorpionan och andra: När jag tänker efter så måste man väl ändå ha en utskriven kopia på varje fakturan som man gett till kund? För man måste ju ha med dem som stöd i sin bokföring. Möjligt att man sen kan lägga ihop all försäljning under en dag i en verifikation men att de ligger som olika poster i den, det vet jag inte. Men alla fakturor måste man väl ändå ha utskrivna?
    Eller är jag fel ute?

• liv10

Vi skriver ut alla fakturor i två ex samt de som betalar i förskott skriver vi kvitto på med alla uppgifter.
    Enligt vår revisor så måste alla verifikationer finnas & på varje skall det stå exakt spec.moms. Enligt henne är detta jätteviktigt.
    Sen kan man ju för sig själv göra ett avslut varje dag/vecka/månad där man spaltar upp alla köp, men det måste finnas ett kvitto på varje genopmfört köp om man blir granskad.
    OBS! detta är min revisors ord inte mina- men jag antar att hon vet.... hoppas jag

• Sirlig

Liv10: Det är ungefär vad min revisor säger också, så det stämmer säkert...

• scorpionan

vi har ju inga fakturor, utan kunden betalar med kort eller bankgiro och sedan skickar vi varorna.

räcker det med tro att jag skriver ut beställningen, där man ser Namn och varor och frakt. sedan specar jag ju själv ut momsen med konteringsstämpel?

• Ida2

liv10 och Sirlig: Jag så sa min revisor (min man ) också igår.

• Pokergirl

Men det blir ju hur mkt papper som helst om man ska skriva ut ett ex per beställning! Gör verkligen stora webshopar så? Tänker på typ eleven som har tusentals ordrar i månaden, vilka pärmar...

• scorpionan

pokergirl

mm det är min tanke med....en affär i stan sparar ju inte direkt personligt kvitto för varje kund, utan det blir ju en dagsrapport, och så naturligtvis kassaremsan. Nu är det ingen fara för vår del för sååå mkt beställningar har man ju inte, tänkte mest på smidigheten

samt jag tycker det är skillnad om man verkligen skickar en faktura, känns mera som ett underlag, ..många nät"handlar" betalar ju med kort direkt på sidan.

• Ida2

Scorpionan: Fast jag skickar med en faktura till kunden fastän de har betalt i förväg. Det är bara att det står på fakturan att den är förbetald. Så brukar jag få från andra företag med när jag köper från nätet och har betalat i förskott med kort.

På stora företag som har kassa så trycker man ju in på olika sätt i kassan som visar vad det är för något som kunden har köpt (om de säljer olika typer av saker). Så blir ju deras kassarapport specifierad med de olika sakerna som köpts, hur många av varje sak och moms osv. De kassarapporterna fungerar säkert som en verifikation för dem. Vet inte hur det fungerar att göra en sådan specifikation själv, men det borde kanske gå på något sätt. Jag är som sagt ny på detta men några av de som har stora butiker, som är med i denna tråden, borde ju kunna svara bättre på detta, gällande hur de gör.

• sommartorpet
    scorpionan skrev 2007-05-12 19:10:21 följande:
    pokergirlmm det är min tanke med....en affär i stan sparar ju inte direkt personligt kvitto för varje kund, utan det blir ju en dagsrapport, och så naturligtvis kassaremsan.[/citat]

I det fallet är köparen "oidentifierbar" för säljaren och då behöver man inte ett speciellt underlag för varje köpare, dessutom är varje enskilt köp en mindre summa av den totala omsättningen, det spelar också roll.
    Pokergirl skrev 2007-05-12 18:45:10 följande:
    [citat]
    Men det blir ju hur mkt papper som helst om man ska skriva ut ett ex per beställning! Gör verkligen stora webshopar så? Tänker på typ eleven som har tusentals ordrar i månaden, vilka pärmar...
    Men du behöver inte skriva ut dem, bara du har dem kvar i datorn ex eller bränner ut dem och kan hitta dem igen.

Ex du skriver faktura 1-10 idag, sparar dem i ett bibliotek i datorn som heter 070512. Sedan tar du ut en journal för dagens försäljning som dels summerar hela dagskassan i en post men som underlag också visar varje enskilds fakturas summa. Helst ska du ha hela konteringen för den enskilda fakturan med också, samt fakturanummer och kundnamn. När du sedan sätter in journalen i verifikatpärmen så skriver du till där en hänvisning till biblioteket "070512" så vet man att man kan gå in där om man vill se en utskrift av en fullständig faktura.
Svar på tråden Kvinnliga företagare - tråd nummer 6