• Pokergirl

Kvinnliga företagare - tråd nummer 6

Vår förra tråd är stängd för svar så jag öppnar en ny.

En tråd för oss kvinnliga företagare. Ett diskussionforum där allt som har med företagande att göra kan diskuteras.

Moms, reklam, skatter, bokföring, marknadsföring, ekonomi, starta eget.... Här hjälps vi åt, företagande är inte lätt alla gånger! Välkommen in!

Här är de gamla trådarna:
    www.familjeliv.se/Forum-5-68/m11273635.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-68/m9102032.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-68/m7037020.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-68/m14082862.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-68/m17129104.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-02 16:31:07:
    Här finns en listtråd där vi som hänger här i tråden har möjlighet att presentera oss för varandra:

www.familjeliv.se/Forum-5-68/m22374464.html
  • Svar på tråden Kvinnliga företagare - tråd nummer 6
  • Karenina72

Grattis roha!

Själv håller vi på att peta med det sista på min webbutik, räknar att kunna öppna dörrarna inom två veckor... Spännande!

• 3 härliga girls morsa

hej hej! håller på att med vänninnan starta ett trevligt cafe´/matställe. vi vill nu söka öl-vin utskänkningstillstånd, nån som har erfarehet av detta? hur svårt är det att få? kostar det något och krävs det utbildning?

• Sirlig

Ida2: Nej, faktureringsföretaget gör kreditprövning på kunden först.

Liv10: Det beror väl på om vilken lön man tar ut, om man har anställda, om man vill låta utbudet växa eller är nöjd med storleken, samt om man har lokalhyror, portoutgifter eller andra stora utgifter att betala.

• Miss u

Hej.. Funderar starkt på att starta eget.. Eller ja i alla fall en rörelse med det jag redan håller på med. Men hu går man tillväga??  tacksam för all hjälp..

• nettizz

hej å hallå.... driver egen bilverkstad tillsammans med min gubbe ute på värmdö sen oktober 2005 och har fått koll på det mesta nu... jag lämnar inte faktura alls till privatpersoner bara till företag....

• Pokergirl
    3 härliga girls morsa skrev 2007-05-17 16:40:56 följande:
    hej hej! håller på att med vänninnan starta ett trevligt cafe´/matställe. vi vill nu söka öl-vin utskänkningstillstånd, nån som har erfarehet av detta? hur svårt är det att få? kostar det något och krävs det utbildning?
    Jag har för mig att kommunen normalt brukar kräva en krögarutbildning för att man ska få tillstånd, men det är nog olika hårt beroende på kommun.
  • Pokergirl

Ida2: jag har också massa ordrar från kunder med massiva betalningsanmärkningar. Tråkigt att behöva neka men annars blir det väldigt kostsamt är jag rädd...

• adsf

Sällar mig oxå till tråden...
    Är i planeringsstadiet av "min" butik men har insett att det är mer att planera än jag trodde *puh*

Har alla registrerat företag och måste man det?
    Sen till det här med F-skatt *suck*
    Om man fortf ska vara anställd, fast ngn annan stans då naturligtvis, ska man ansöka om FA-skatt eller hur har ni andra gjort?

Jag trodde att det skulle vara a piece of cake att starta upp.. jo tjena!

• Pokergirl

adsf: ja, du måste regga företaget, annars bedriver du svart handel och kan råka riktigt illa ut! Du behöver ha en fa-skattesedel. Det är lite att komma ihåg när man startar upp, men kolla in www.nutek.se, deras listor är suveräna!

• adsf

pokergirl; Tack för att du svarat
    Jag har suttit å försökt att lusläsa på Nutek men det har inte varit så lätt med 2 överenergiska barn så till slut gav jag upp.. men så hittade jag er ist å tänkte att NI måste ju veta

Jag kommer säker att komma med fler korkade frågor

Svar på tråden Kvinnliga företagare - tråd nummer 6