• Pokergirl

Kvinnliga företagare - tråd nummer 6

Vår förra tråd är stängd för svar så jag öppnar en ny.

En tråd för oss kvinnliga företagare. Ett diskussionforum där allt som har med företagande att göra kan diskuteras.

Moms, reklam, skatter, bokföring, marknadsföring, ekonomi, starta eget.... Här hjälps vi åt, företagande är inte lätt alla gånger! Välkommen in!

Här är de gamla trådarna:
    www.familjeliv.se/Forum-5-68/m11273635.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-68/m9102032.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-68/m7037020.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-68/m14082862.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-68/m17129104.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-02 16:31:07:
    Här finns en listtråd där vi som hänger här i tråden har möjlighet att presentera oss för varandra:

www.familjeliv.se/Forum-5-68/m22374464.html
  • Svar på tråden Kvinnliga företagare - tråd nummer 6
  • liv10

jag kan fortfarande tipsa om startabutik.se, 295kr/mån och ingen bindningstid alls.
    bra om man bara vill testa och inte binda sig på ett år eller så!

• adsf

jassikan;
    Jag hade oxå en del huvudbry.. framförallt hade jag text upptill på butikssidan där det stod nånting om "safe mode" å jag blev tokig för hur jag än gjorde så blev jag inte av med det *morr* så sen gav jag upp..
    tänkte faktiskt ge mig på ett försök igen men nu kom jag inte in på mitt webhotell ist *suck* Kanske är ett tecken på att jag ska köpa via distansdata ist

När vi ändå håller på jassikan, är det mycket uppdateringar å så till oscommerce? är det ngn idé att faktiskt försöka själv menar jag...

Det enklaste alternativet på distansdata är egentligen samma alternativ som de andra, bara att i de andra alternativen så gör dom butiken i samråd med dig..

• jassikan

adsf>
    Det var just alla dessa meddelanden som fick mig att ge upp. Jag ställde till både det ena och det andra på vägen.
    Tålamod och envishet behövs. Och man måste läsa instruktionerna mycket noga, annars får man alla möjliga fel *skratt*.
    Filerna måste laddas upp på rätt sätt och vissa måste ställas om till att vara en viss typ, annars får man inte till det.

Uppdateringar - Nja, det beror lite på hur kinkig man är. Det finns en del konstiga formuleringar i den svenska uppdateringen som man kan behöva korrigera. Och det gäller att hitta vart man ska ändra dessa, och ändra på rätt sätt.
    Om det är idé eller ej är svårt att svara på, det beror nog en del på dig själv och dina kunskaper
    Ska man börja räkna på timpenning så är det frågan om det är värt det. Det beror helt på de egna kunskaperna.

Hade inte manen fixat min så hade jag köpt av distansdata. Jag hade säkert fått ihop det till slut, men då hade jag fått lägga ner otrolig mycket tid. Svårt att gissa på hur mycket, men när jag gav upp hade jag säkert lagt ner ca 40 timmar redan.
    Har koll på html, som sagt, och har gjort webbsidor sedan -97. Men här handlar det mest om php och sql.

Min karl kan som sagt sql, men han lade också ner massor med timmar. Det berodde väl främst på att han aldrig gjort något liknande förut. Tar mycket tid att hitta allt etc.

• adsf

Jassikan; om din karl kan det här och det ändå tog lååång tid för honom så är det nog ingen idé att jag ger mig på det
    Jag kan inte sql eller php mer än att jag kan läsa mig till det..
    Ok, distansdata it is then

• Chutzpah

Hallå tjejer...

Finns det någonstans (helst i Malmötrakterna eller online där man kan få juridisk hjälp till låg kostnad?

Ett kafé här i Malmö är skyldigt mig ca 10 000:- för levererade varor och de betalar inte. Har skickat massor med påminnelser. Jag misstänker starkt att om jag anmäler till kronofogen så hamnar jag på slutet av en långt lista... och får pengarna sist eller inte alls. Jag föredrar att försöka driva in skulden privat för att veta att jag kan få mina pengar.

Nu fick jag veta att kaféet har arrenderats ut till ett annat par. Är det nya paret skyldigt att betala den här skulden?

Tackar på förhand för all hjälp och alla tips!

• adsf

Oj vilken soppa, Chutzpah!
    Kan tyvärr inte hjälpa dig.. har du försökt att googla?
    Hoppas allt ordnar sig!

• sommartorpet

Det är det företag som du skickat fakturan till som är betalningsskyldiga. Om de som nu arrenderar gör det via ett eget bolag så har de inget med den gamla fakturan att göra.
    Jag hade skickat till KFM om jag var som du. Visst hamnar du kanske sist i listan men nu får du ju inget alls. Begär utmätning i både fast och lös egendom vilket gör att de riskerar att bli av med hyresrätten för kaféet och säkert betalar såvida det finns några pengar överhuvudtaget.

• Chutzpah

Tack alla..... Pokergirl, tack, men jag har dålig erfarenhet med inkassoföretag för. jag föredrar att anmäla direkt till KFM... det brukar sätter fart i de skyldiga.

Svar på tråden Kvinnliga företagare - tråd nummer 6