• Pokergirl

Kvinnliga företagare - tråd nummer 6

Vår förra tråd är stängd för svar så jag öppnar en ny.

En tråd för oss kvinnliga företagare. Ett diskussionforum där allt som har med företagande att göra kan diskuteras.

Moms, reklam, skatter, bokföring, marknadsföring, ekonomi, starta eget.... Här hjälps vi åt, företagande är inte lätt alla gånger! Välkommen in!

Här är de gamla trådarna:
    www.familjeliv.se/Forum-5-68/m11273635.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-68/m9102032.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-68/m7037020.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-68/m14082862.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-68/m17129104.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-02 16:31:07:
    Här finns en listtråd där vi som hänger här i tråden har möjlighet att presentera oss för varandra:

www.familjeliv.se/Forum-5-68/m22374464.html
  • Svar på tråden Kvinnliga företagare - tråd nummer 6
  • gemelli

Jag resonerad så att dom människorna som har American Express har även andra kort... Så jag valde att inte ha det.

Man det finns ju andra kreditkort som hänger med i samma som betalkorten och där dras oxå en procent.
    Men där vet ni att ni kan förhandla med banken? För det är banken som tar ut avgiften...
    Vissa kort hade oxå 3,8 % men jag förhandlade ner alla kort som tar procent till 1,75% lite bättre i alla fall.
    Men surt när man ser hur mkt som dras varje månad

Bebbe i Magen
  • Chutzpah

När jag öppnade min butik funderade jag jättemycket på det här med kort. Till slut bestämde jag mig att inte ta kort. Med alla bankavgifter inräknade skulle det kosta mig MINST 20 000 om året. Som sagt, det blev ingen kortläsare i min butik. Det finns en bankomat inte ens 50 meter ifrån, och till alla som beställer tårtor säger jag att jag tar inte kort, men de får naturligtvis ett kvitto vid kontantbetalning.

Hittills har det fungerat bra, med bara ett par stycken som blev lite småsur.

Inte hade jag lust att betala avgifterna för folk som skulle dra sitt kort för att betala en 10-kronors muffins!!!!

• Pokergirl

Jag har kortbetalning i min salong och erbjuder även amex. Har hittills haft tre kunder som betalat med amex så jag anser att den lilla förlusten kan jag ta. För övrigt gillar jag kortbetalning skarp, okej, det kostar lite pengar men samtidigt slipper jag hålla på och banka kontanter, med kortbetalning har jag pengarna på kontot dagen därpå. Bankningsavgiften är ändå 300:-  per månad, nu gör jag istället så att jag går till banken en  gång i månaden och sätter in de kontanter jag fått in, det är inte så många som betalar kontant idag.

Då det gäller webshopslösning så finns det många olika, www.startabutik.se är ganska poppis, www.jetshop.se ser bra ut, www.sitedirekt.se är ett annat alternativ, www.starweb.se får man testa gratis i 60 dagar.

Jag tycker det är viktigt att shopen ser seriös ut, finns många hobbyshopar som inte väcker ngt större intresse när man surfar runt.

Tidigare här i tråden fanns en länk till ett forum för just webshopägare, riktigt mkt läsvärt!

• Chutzpah

Om en kunds genomsnittsinköp var högre än vad det är nu i butiken (kondis) skulle jag definitivt tar emot kort. Men just nu (tårtor och andra specialbeställningar inte inräknade) är genomsnittsinköp mellan 20-40 spänn, så jag tycker faktiskt inte att det är lönt att ta kort.

• gemelli

Chutzpah,

Nej jag tror det beror på i vilken bransch man är i...
    Du har mkt kunder med små belopp särket???

Jag tex har få kunder om dagen med stora belopp.
    De flesta beloppen ligger mellan 2000-5000 kr som jag känner att man inte kan begära att en kund ska ha på sig i fickan...

Bebbe i Magen
  • Chutzpah

Jag håller med, gemelli. Jag har många kunder med små inköp, Och tårtor osv som beställas i förväg säger jag att jag inte tar kort, så kunderna vet att de måste ha kontanter med sig. Företag som beställer fakturerar jag, för det mesta. privatpersoner kan begära en faktura, men den måste vara betald innan varan hämtas.

• Pokergirl

Chutzpah: visst är det så att det är olika beroende på vilka belopp man hanterar. Många kiosker tar ut en mindre avgift, typ 3 kr för att man ska få betala med kort. Dessa kortavgifter är egentligen inte tillåtna men jag kan förstå att dom vill ta ut en mindre avgift på grund av bankens höga provisioner.

• Chutzpah

Visst är det många som gör det. När jag funderade på att ta kort eller inte så frågade jag min bankkvnna om att ta avgift. Hon sa att det var absolut INTE tillåten och att bankerna kommer att göra något åt det. ja, tänkte jag då.... har lägre avgifter.....

• djmugg

Då det gäller webshopslösning så finns det många olika, www.startabutik.se är ganska poppis, www.jetshop.se ser bra ut, www.sitedirekt.se är ett annat alternativ, www.starweb.se får man testa gratis i 60 dagar.Jag tycker det är viktigt att shopen ser seriös ut, finns många hobbyshopar som inte väcker ngt större intresse när man surfar runt.
    Tidigare här i tråden fanns en länk till ett forum för just webshopägare, riktigt mkt läsvärt!
    [/citat]

Jag har webbutiken Joomla, tycker den fungerar jättebra när man väl fått igång på den. Och den är gratis. Man behöver ju fortfarande domän och webhotell.
    För att tipsa med en till

• djmugg

Vad konstigt citatet blev att se ut i min dator. Det första skulle vara citerat iaf.

Svar på tråden Kvinnliga företagare - tråd nummer 6