• Pokergirl

Kvinnliga företagare - tråd nummer 6

Vår förra tråd är stängd för svar så jag öppnar en ny.

En tråd för oss kvinnliga företagare. Ett diskussionforum där allt som har med företagande att göra kan diskuteras.

Moms, reklam, skatter, bokföring, marknadsföring, ekonomi, starta eget.... Här hjälps vi åt, företagande är inte lätt alla gånger! Välkommen in!

Här är de gamla trådarna:
    www.familjeliv.se/Forum-5-68/m11273635.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-68/m9102032.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-68/m7037020.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-68/m14082862.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-68/m17129104.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-02 16:31:07:
    Här finns en listtråd där vi som hänger här i tråden har möjlighet att presentera oss för varandra:

www.familjeliv.se/Forum-5-68/m22374464.html
  • Svar på tråden Kvinnliga företagare - tråd nummer 6
  • MajaW

Tack för alla tips! Jag ska läsa lite mer i de andra trådarna och se om jag hittar länken. Det som är viktigast är just att den ser seriös ut precis som PG skriver. Seriös, inbjudande och snygg!

Min sambo har jobbat på en ett tag som ser jättebra ut, men det tar för mycket av vår tid i anspråk. Det kostar mer i tid än vad jag tror att vi kommer att spara i pengar på att göra det själva.

• Chutzpah

Som egenföretagare VET man att tid är så mycket mer dybar än pengar i de flesta fallen!

• scorpionan

för oss tyvärr blir det en stor förlust..vi har haft 2 kunder denna vecka och 400 kr rent bara i avgifter försvann idag...surt surt...så vi får fundera och räkna om lite...för det betyder att vi har skickat massa varor gratis typ =/

vi får tyvärr inte in amex betalningarna föresn 4 bankdagar...mastercard och visa har vi fått in dagarna efter...men med american ser vi idag att vi kommer åt pengarna imorrn, tråkigt för leveransen blir ju så mkt senare då=/

ang bokföring....jag blir inte klar på om de ska bokföras under 6000 eller 6500?

• liv10

vi har ju webshop och skall dra igång kortbetalning i veckan, men vi velar lite. Payson- är det ett tänkbart alternativ?
    Idag har vi faktura samt förskott på bg eller pg. Postförskott har vi valt bort då så många inte verkar hämta ut sina paket enligt andra som haft den tjänsten.

En till fråga, vi har problem med folk som beställer och väljer förskottsbetalning- en stor del av dem betalar aldrig sedan. Detta betyder att man hållit varor och någon som kanske skulle betalat varan fick medd om att den var slut. Personligen tycker jag att man ingår ett avtal när man slutför sin order och borde ha ett visst betalansvar så länge man inte avbeställer? Men vad gäller egentligen??? (antagligen får man väl leva med dessa människor- men det irriterar och är en väldig massa arbete i onödan).

• Pokergirl

liv10: jag har payson i avvaktan på kortbetalning men tycker inte det känns professionellt, innebär lite trix för kunden vilket jag tror gör att många inte avslutar sitt köp. Faktura är jag tveksam till, många beställer trots betalningsanmärkningar och bristande ekonomi.

scorpionan: förstår inte riktigt hur du menar med förlust, ni har väl ändå lagt på tillräckligt på varorna så att ni ska gå med vinst eller?

• Ida2

Hur gör ni förresten med returer? Står ni för returfrakten?

• Ida2

Jag har Payson men inte så många som betalar via det. Har även faktura och förskottsbetalning till pg.
    Funderar nu som sagt på Payer men undrar vad det kostar att ha kortbetalning hos dem.

• Sirlig

Vad har ni för kortbetalningsleverantörer som får in pengarna redan dagen efter??? FörvånadFör mig tar det en hel lång månad att få in dom efter ett köp i webshopen!

Det absolut dyraste betalningsalternativet jag har är fakturaköp, men det är också ett av de populäraste...hoppas det tar ut sig i slutändan...

• djmugg
    liv10 skrev 2007-05-21 15:27:02 följande:
    vi har ju webshop och skall dra igång kortbetalning i veckan, men vi velar lite. Payson- är det ett tänkbart alternativ? Idag har vi faktura samt förskott på bg eller pg. Postförskott har vi valt bort då så många inte verkar hämta ut sina paket enligt andra som haft den tjänsten.En till fråga, vi har problem med folk som beställer och väljer förskottsbetalning- en stor del av dem betalar aldrig sedan. Detta betyder att man hållit varor och någon som kanske skulle betalat varan fick medd om att den var slut. Personligen tycker jag att man ingår ett avtal när man slutför sin order och borde ha ett visst betalansvar så länge man inte avbeställer? Men vad gäller egentligen??? (antagligen får man väl leva med dessa människor- men det irriterar och är en väldig massa arbete i onödan).
    Det har jag med haft lite problem med, folk som lagt en order och sen bara struntat i det. Vilket har inneburit att man lagt ned en massa arbete i onödan. Tror nog inte det finns något att göra åt det tyvärr... Bara hoppas man får "schyssta" kunder som genomför beställningen i framtiden.
Svar på tråden Kvinnliga företagare - tråd nummer 6