• Pokergirl

Kvinnliga företagare - tråd nummer 6

Vår förra tråd är stängd för svar så jag öppnar en ny.

En tråd för oss kvinnliga företagare. Ett diskussionforum där allt som har med företagande att göra kan diskuteras.

Moms, reklam, skatter, bokföring, marknadsföring, ekonomi, starta eget.... Här hjälps vi åt, företagande är inte lätt alla gånger! Välkommen in!

Här är de gamla trådarna:
    www.familjeliv.se/Forum-5-68/m11273635.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-68/m9102032.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-68/m7037020.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-68/m14082862.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-68/m17129104.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-02 16:31:07:
    Här finns en listtråd där vi som hänger här i tråden har möjlighet att presentera oss för varandra:

www.familjeliv.se/Forum-5-68/m22374464.html
  • Svar på tråden Kvinnliga företagare - tråd nummer 6
  • roha

Gomorron!

Undrar en sak... Igår ringde det eupp ett företag som hette internet.se
    Dom sa att jag MÅSTE registrera ett domännamn på internet annars e jag olaglig.
    E det verkligen så eller vill dom bara ha pengar????

O förresten! Nu e webshopen öppen! Ska bli så spännande.... Men tänk om det går åt pipan... Hmm......

Jaha.....Så va man egenföretagare då....
  • jassikan

roha>
    På vilket sätt menar de att du skulle vara olaglig? Någon motivering hade de väl eller?

Rent spontant låter det underligt.

• roha
    jassikan skrev 2007-05-16 08:36:11 följande:
    roha>På vilket sätt menar de att du skulle vara olaglig? Någon motivering hade de väl eller?Rent spontant låter det underligt.
    Jo de sa att jag kunde stjäla nån annans namn, eller att det kunde va alltför likt nån annans.
    Men jag menar...inte e det väl olagligt?
    Känns lite som att de bara ville ha pengar. Inte för att det skulle kosta så mycket, 95:- + moms i månaden, men många såna småsummor blir ganska mycket som ska ut var månad. O när man e helt ny så har man inte sååå stor budget...
  • Ida2

roha: Men varifrån har du fått ditt domännamn och din domän om du inte har köpt det någonstans? Visste inte att man kunde ordna sådanna själva.

• jassikan

Låter som oseriösa metoder tycker jag.

Du får ju använda nästan vilket domännamn som helst. Med undantag för vissa namnskyddade och mycket välkända märken.
    Det finns många företag som har snarlika namn. Men det man kan få nobben på hos Bolagsverket är om man vill ha ett namn som är identiskt med något annat, eller för likt ett mycket välkänt företag.
    Men det är inte samma sak när det gäller domäner. Flera företag kan självfallet vilja ha samma domännamn, men det är först till kvarn (med undantag för kommuner, namnskyddade etc.).

Jag skulle nog ändå regga ett domännamn till företaget. För att ha en bra adress (och e-post) att använda i marknadsföring etc.
    Tycker personligen att det ser mer seriöst ut med en domän och tillhörande e-postadress.
    Men jag hade valt något billigare eftersom du nyligen har startat.
    Någon av dessa kanske kan vara något:
    www.surftown.se/
    www.one.com/sv/

Finns flera billiga, men det gäller att kolla villkoren. En del är tyvärr inte helt ok på alla plan. Det kan handla om din rätt till domännamnet, storleken på trafiken till din webbsida etc.

• roha
    Ida2 skrev 2007-05-16 09:17:30 följande:
    roha: Men varifrån har du fått ditt domännamn och din domän om du inte har köpt det någonstans? Visste inte att man kunde ordna sådanna själva.
    jag vet knappt va ett domän e om jag ska va helt ärlig.
    jag har min butik via e-butik.se
    det e allt....
  • Ida2

Jag har också via e-butik men där får du ju en godkänd e-butik-företagsnamn.se adress eller så kan du ju betala extra hos dem för att få en .se .com eller liknande adress om du vill. De kollar ju av så domänen är ledig.

• jassikan

Din nuvarande adress är väl vad man kallar för underdomän eller subdomän - xxx.e-butiken.se.
    Det vill säga att din plats på nätet ligger under deras domän.

En domän är adressen till din serverplats på nätet.

Man kan inte registrera egna domäner numera. Det togs bort någongång runt 1997-1998, om jag inte kommer ihåg helt galet.
    Numera måste man använda sig av ett ombud. Och sådana finns det många av:
    www.iis.se/nydoman/ombudslista.shtml

• jassikan

Hos www.one.com/sv
    skulle din domän kosta dig 354:- första året (exkl. moms).

Hos www.surftown.se
    skulle din domän kosta dig 358:- första året (exkl. moms)

Andra året blir det något billigare eftersom du inte betalar någon uppläggningsavgift om du behåller domänen och webbhotellet.

• Ida2

e-butik har billiga dommännamn tycker jag och det är ju enkelt att köpa där eftersom du redan har butik hos dem. Så har jag gjort.

Svar på tråden Kvinnliga företagare - tråd nummer 6