Inlägg från: adsf |Visa alla inlägg
  • adsf

Kvinnliga företagare - tråd nummer 6

Sällar mig oxå till tråden...
    Är i planeringsstadiet av "min" butik men har insett att det är mer att planera än jag trodde *puh*

Har alla registrerat företag och måste man det?
    Sen till det här med F-skatt *suck*
    Om man fortf ska vara anställd, fast ngn annan stans då naturligtvis, ska man ansöka om FA-skatt eller hur har ni andra gjort?

Jag trodde att det skulle vara a piece of cake att starta upp.. jo tjena!

• adsf

pokergirl; Tack för att du svarat
    Jag har suttit å försökt att lusläsa på Nutek men det har inte varit så lätt med 2 överenergiska barn så till slut gav jag upp.. men så hittade jag er ist å tänkte att NI måste ju veta

Jag kommer säker att komma med fler korkade frågor

• adsf

maria215;
    Surftown, har lixom de flesta en lösning ifrån Oscommerce vilket egentligen är ett gratisprogram.. OM man klarar av installera det själv!?
    Jag installerade det på min hemsida men kom sen på att OM jag vill ha allt på svenska, uppdateringar osv så måste jag göra ALLT själv...
    så jag kommer att köpa min lösning ifrån distansdata(de fixar uppdateringar, svenskt program osv), som har exakt samma lösning och du slipper betala "hyra" till surftown (eller ngt annat webhotell), man köper ist lösningen.

Jag har själv Surftown coh har frågat distansdata om det är "kompatibelt", bara man har en linuxversion på webhotellet så är det grönt.

Kanske är ngn annan som har andra erfarenheter, dela med er!
    vill oxå veta även om jag till 99% har bestämt mig

• adsf

jassikan; Har du installerat Oscommerce själv? och uppdaterar och lägger in allt som "ska" finnas?
    Jag beundrar dig isf
    Jag hade min butik på plats men hade allt fortf på engelska, tog hem lite filer så jag skulle få det på svenska, svenska personnr, svenska fraktsätt osv.. men insåg ganska snart att det skulle bli för mycket jobb..
    Distansdata är ju bra på det sättet att du slipper hyra, men dom bistår ändå med uppdateringarna.

• adsf

jassikan;
    Jag hade oxå en del huvudbry.. framförallt hade jag text upptill på butikssidan där det stod nånting om "safe mode" å jag blev tokig för hur jag än gjorde så blev jag inte av med det *morr* så sen gav jag upp..
    tänkte faktiskt ge mig på ett försök igen men nu kom jag inte in på mitt webhotell ist *suck* Kanske är ett tecken på att jag ska köpa via distansdata ist

När vi ändå håller på jassikan, är det mycket uppdateringar å så till oscommerce? är det ngn idé att faktiskt försöka själv menar jag...

Det enklaste alternativet på distansdata är egentligen samma alternativ som de andra, bara att i de andra alternativen så gör dom butiken i samråd med dig..

• adsf

Jassikan; om din karl kan det här och det ändå tog lååång tid för honom så är det nog ingen idé att jag ger mig på det
    Jag kan inte sql eller php mer än att jag kan läsa mig till det..
    Ok, distansdata it is then

• adsf

Oj vilken soppa, Chutzpah!
    Kan tyvärr inte hjälpa dig.. har du försökt att googla?
    Hoppas allt ordnar sig!

• adsf

En fråga till er som har enskild firma..
    Hur gör man med bankkonto?
    Ska man öppna nytt, typ företagskonto eller kan man öppna ett till personkonto?
    Jag har väl inte tänkt att ha PG eller BG men det blir man väl kanske tvungen att skaffa tillslut?! har tänkt att i huvudsak ta betalt med kort, via payer..

• adsf

Claudia; Jo jag så detta när jag va inne på banken, har Nordea själv, det va då jag kom att tänka på detta.. hur man egentligen bör göra.
    Tack för svaret förresten

• adsf

Jag är rätt låg idag, känns som om jag har kört fast

Jag väntar på respons från en massa olika leverantörer, imon är det fredag vilket betyder att inget kommer att hända förrän tidigast måndag *suck*

Kan inte ngn skriva en liten checklista på vad som ska göras innan man egentligen kan starta upp, bara lite kortfattat.. jag blir inte klok på om jag glömmer nånting eller ej..
    går bara runt i cirklar känns det som.

Sen det här med startkapital, är det så smart att låna pengar i början?
    Jag inser ju att jag nog måste göra det om jag vill komma igång, annars måste jag ju vänta tills pengarna finns så att jag kan köpa in det jag vill ha å vem vet hur lång tid det kan ta..
    Är det ngn som har sökt ngt finansieringsbidrag?

Svar på tråden Kvinnliga företagare - tråd nummer 6