Inlägg från: scorpionan |Visa alla inlägg
  • scorpionan

Kvinnliga företagare - tråd nummer 6

jag hänger också på igen =))

jag undrar hur gör med bokföringen ni som har e-handel, ..bokför ni varje försäljning med verifikation, eller bokför ni dagsförsäljningen, veckoförsäljning ?

• scorpionan

lilie

så du gör en verifikation av hela dagsförsälningen ?

• scorpionan

ida2

verifikationen, skriver du ut en via skrivare på varje beställning då ?

jag har inte bestämt hur jag ska göra, men det känns som att periodvis när man har mkt beställningar (för hoppningsvis såklart =) blir det väääldigt mkt papper om man ska skriva ut varje enskild liksom, hm .

• scorpionan

det är nog så jag tänkt göra..men sedan , om man då får 20 beställningar en och samma dag..borde man väl kunna slå ihop dagsförsäljningen typ, som en dagsrapport, annars fyller man ju en pärm i veckan, *Fniss*

• scorpionan

vi har ju inga fakturor, utan kunden betalar med kort eller bankgiro och sedan skickar vi varorna.

räcker det med tro att jag skriver ut beställningen, där man ser Namn och varor och frakt. sedan specar jag ju själv ut momsen med konteringsstämpel?

• scorpionan

pokergirl

mm det är min tanke med....en affär i stan sparar ju inte direkt personligt kvitto för varje kund, utan det blir ju en dagsrapport, och så naturligtvis kassaremsan. Nu är det ingen fara för vår del för sååå mkt beställningar har man ju inte, tänkte mest på smidigheten

samt jag tycker det är skillnad om man verkligen skickar en faktura, känns mera som ett underlag, ..många nät"handlar" betalar ju med kort direkt på sidan.

• scorpionan

En bokföringsfråga jag hoppas någon kan svara på

när jag går igenom baskontona så är ju ingående moms 2460 och utgående moms 2610 (2620=12% / 2630=6%) om jag förstått rätt.

alltså ligger både ing-moms och utg-moms i "2-an" bägge två som skuld.

när jag gick i skolan, ..alltså läääääääääääänge sedan, ..då låg ju ing-moms på 1470 , alltså en tillgång och 2410 utg moms som skuld. man hade 2 kolumner för momsen när man bokförde för hand...

NU ligger de ju i samma, har man EN kolumn för moms, fast bokför ing-moms på debit och utg-moms på Kredit ?

har jag hängt med rätt nu ??

• scorpionan

tack Bliw=)

då bokför man ju momsen i samma kolum, om man bokför för hand(ska sedan lägga in i datorn, men nu vill jag göra för hand fö att få bättre överblick i början)

lite skillnad mot gymnasiet *ha*

tänkte på de olika moms %...om jag köper in varor vid ett tillfälla med olika moms, visst bokför man det ändå i en totalsumma, ingående moms

men när jag säljer sedan, ska man väl speca upp det? om jag säljer varor med olika moms

då måste jag bokföra i flera kolumner då ?

• scorpionan

jag vill ha det så enkels som möjligt nu i början...varje köp och försäljning innehåller nästan alla 3 olika momssatser, synd att man inte kan ta en snittmoms, fniss

• scorpionan

sommartorpet

så när vi handlar, kan vi bokföra ing moms sammanslaget.
    och när vi säljer, bokför man tex såhär då ?

1920 debit 237 kr

3010 kredit 200 kr
    2610 kredit 25 kr
    2620 kredit 12 kr

om alltså en vara kostar 100 kr +25% moms, andra varan 100 kr +12%

• scorpionan

jag gillar ju att bokföra...fast vi har precis börjat, men tyckte om det redan i skolan..

nu är det sååå många poster jag sitter fast vid..vet inte hur jag ska bokföra, vilka konton och frakt hit och dit *suck*

tanken är ju att jag ska bokföra dagligen för att hålla efter, ..vilket jag gör men får inget gjort då jag mest bollar hit och dit hur man ska lägga posterna

• scorpionan

Ni som har amercian express som betalnings alternativ. HUr gör ni med kortavg, lägger ni på en avg som kunden betalar extra om de betalar med American express?

De tar ju 4,5 % på summan. Kul när liksom 300 kr försvinner på en beställning för 7000 kr..samtidigt vill man ju ge kunden så många betalnings alterntiv som möjligt.

• scorpionan

ojdå, tur jag frågade så man inte gör ngt dumt...

mm det är en hög summa..och vi har inte många som anv det..men ändå en liten del..och tyvärr de som handlar för mkt pengar..så en stor del av vinsten försvinner ju....

ah kan det inte bara flyta på en vecka *suck*

inte nog med att det tog TRE månder för banken att sätta igång kortbetalningen*dah*

• scorpionan

för oss tyvärr blir det en stor förlust..vi har haft 2 kunder denna vecka och 400 kr rent bara i avgifter försvann idag...surt surt...så vi får fundera och räkna om lite...för det betyder att vi har skickat massa varor gratis typ =/

vi får tyvärr inte in amex betalningarna föresn 4 bankdagar...mastercard och visa har vi fått in dagarna efter...men med american ser vi idag att vi kommer åt pengarna imorrn, tråkigt för leveransen blir ju så mkt senare då=/

ang bokföring....jag blir inte klar på om de ska bokföras under 6000 eller 6500?

• scorpionan

sirling

vi har dibs, funkar rätt okej,..betalar kund med visa/mastercard, ser vi nästan jämt pengarna på kontot dagen efter framåt em. ..det hänger ju lite på när nordea som vi har som bank, gör sin körning..det brukar vara mitt på dagen...

helt okej..tyvärr american express..fyra dagar*hmpf*

• scorpionan

sorry...det om med ett n för mkt i sirlig, bort bort.

• scorpionan

adsf

vi har inte reggat ngt namn hos bolagsverket, .vi har tänkt hålla på med så mkt olika småsaker, typ inridning av hästar, ..tennisracketsträning osv, så vi har inte kommit på ngt bra namn än

vi har fixat FA skattsedel och momsregning , men inte reggat ngt namn som sagt.

• scorpionan

jag har fått hjärnsläpp nu med bokföringen,

visst är det moms på expeditionsavgiften ?,

Svar på tråden Kvinnliga företagare - tråd nummer 6