• Lällas

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7!!!!

Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.
    Välkommen!

Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S trådarna. Saknas ditt namn skicka mig ett mail.

CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    kahlua
    Dalkulla
    Tölander
    Calylite
    Itmorsan
    MaryJo

ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (följdsjukd: primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    Linnann
    LoneStarState
    wonderwoman
    Tessi81
    MrsDream
    68:an (Följdsjukdom Ledproblem)
    AnnaKennyLea
    Mallansprallan
    Sandervig
    Storken78
    nea00
    willow82
    havsbris
    Prommis
    Lällas (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa
    2äggmamma

IBS
    Nebulosa
    68:an

Väntar på diagnos?
    Hia
    Solrosen67
    Kexet79

IBS samt gallsaltsmalabsobtion:
    mysis nr1

ANHÖRIGA
    gmt för Lucas med Ulcerös Kolit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Kolit
    Slj för Lucas med Ulcerös Kolit

Länk till förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m15622597.html

Länk till gamla trådar: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m12884634.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m10404966.html

Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m7649472.html
    crohns.se/
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-01 23:20:52:
    Fru U, Crohn (med hud,muskel och ledvärk) och stomi

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-10 21:09:58:
    UC:
    JajjaB

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-14 18:12:47:
    UC: Lilla Mimsan

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-17 16:24:04:
    Crohns:
    Nio

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:50:59:
    IBS:
    Vem är jag

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:51:58:
    Anhörig:
    Malvas Mam, mamma till Linnea som väntar på diagnos.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-22 22:51:52:
    Crohns:
    Skytten64

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-15 13:28:02:
    MaddeK: Crohns (och stomi opererad)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-21 13:57:10:
    UC: MissDisa

• Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7
  • Molle72

mumlin: Rebeccas hb låg på 108 förra veckan då satte de in järn till henne. har glömt vad de ska ligga på nån som vet.

• Lällas

Hej Mumlin
    Skönt att hära av dig och ännu bättre att du mår bra. Bra att dina ögon är vita igen. Jag var själv en liten ängel när jag var liten och blev ett litet monster när jag blev tonåring.. men sen kom ängeln tillbaka igen.. he heh e..
    Jag hade lågt HB, när jag var som sämst. Hade 62 i HB värde och fick då 4 påsar blod. Är det under 100 så är det en "uttalad anemi". Det finns ju en receptfri medicin på apoteket som man kan ta när man blöder mycket vid tex mens. Kommer inte på vad det heter nu men det är många som använder det.

Kram

• slj

Hej alla solstrålar!!!!
    I dag fyller min mamma (gmt) 60 år och hon blir bara vackrare för varje år, GRATTIS MAMMA

Lukas mår efter omständigheterna bra, han äter fortfarande 20 mg kortison om dagen och börjar att se ut som en liten boll.
    Men han blöder inte i nuläget.
    Han lider av ett fruktansvärt humör som ger honom sådana utbrott, där han skriker, slåss, slår sej själv och andra och det värsta är att han inte ens vet varför han blir så arg.

Vi väntar FORTFARANDE på tid till göteborg, dom hade i allafall hört av sej till lukas läkare så vi hoppas att det är på gång.

Jag hoppas att ni alla har det bra, jag har inte orkat att läsa allt ni skriver men tusen kramar till er alla.

Dallkulla- det räckte visst inte med en SKIT HÄLSNING till kärringen då får vi väl skicka en SKIT PÅSE till henne i stället, GRATTIS iallafall allt kommer att gå bra, håller tummar och tår för er.
    GOD NATT ALLA GOA MÄNNISKOR, NU SKA JAG HITTA MIN KUDDE SOV GOTT

• KatastrofKatt

jag har läst i denna tråd (och den dessförinnan) rätt länge nu utan att riktigt våga lämna spår, men nu är det dags.. som en del i accepterandet, kanske..

stryk mig medhårs
  • Nallatalla

katastrofkatt,är det du själv som är drabbad eller är det någon i din närhet? du är hur som helst varmt välkommen till vår tråd!
    Här är det en härlig skara med både sjuklingar och anhöriga som stöttar och peppar varandra.
    Den här tråden har hjälpt mig så enormt mycket. Det är skönt att veta att man inte är ensam och att kunna dela tanskar och funderingar med människor i samma sits.

dalkulla,hur mår du idag?

mumlin,skönt att höra att du mår någorlunda. Hoppas att din operation blir av snart!

slj,bra att Lukas inte blöder just nu! Hoppas att inflammationen ger sig nu.

Gmt,tolkade din dotters inlägg som att du fyller år idag?
    Grattis på den stora dagen!
    Hoppas att du får en underbar dag,det är du värd!
    Hurra hurra!! Massor av bamsiga födelsekramar från mig!

Nu måste jag kila! Ska lämna sonen på dagis och sedan ta tag i matten inför provet imorgon....

Kram på er alla och ha en underbar dag! / Nalla

• Lindis41

ang hb när jag var inne sist så hade jag hb på 54 mådde inte alls bra då....nu ahr jag börjat att äta lite smått o det går bra

• gmt

hej goa nalla!

Jag fyllde i går

O det var en härlig dag

Jag var på stan med min lilla man - han fick nya sko o blev klippt! Stilig karl jag har - även om han går med käpp - men det gör doktor House ju oxå!

O så blev jag beblommad o uppmärksammad - åt havregrynsgröt till middag - o fick för mig att hänga med på hyresgästföreningens bingokväll - där jag vann en blomstercheck på 50:-

Tror att damerna där tyckte jag var en märklig prick - jag fyllde ju 60!
    Men lite skoj i livet får man allt göra sig - min dotter - min svärdotter o mina grannar var med - o jag såg ut som jag brukar

MEN på lördag ska det festas - då ska jag förvandla mig till något kyligt elegant - eller något nostalgiskt - o då ska det dansas o drickas vin!

Om jag är vid mina sansars fulla 6 så återkommer jag med en rapport!

Kram alla - detta hade inte mycket med sjukdom att göra - men det var så mera optimistiskt - O DET BEHÖVER VI härinne!

• gmt

...min dotter tittade nog inte på klockan när hon skrev inlägget

ds!

• Grannen

Hej!

Tack för alla svar om hb! Rinde precis till sköterskan och fick provsvaren och nu var hb på 115 så liiite upp var det iaf! Hon skulle skicka en lapp hur man skulle kombinera kosten för att maximera järnupptaget. Hon är så himla gullig och jag vill så gärna visa det på ngt sätt men vet inte hur då jag inte vill att det ska uppfattas som fjäsk.

Biliurubin var 91 nu istället för 117 som det var förra gången, kan inte fatta att det ligger så pass högt och jag ändå är relativt vit i ögonen?

Grattis i efterskott GMT!

Välkommen hit katastrofkatt! Hoppas att du känner stöd i tråden som vi andra gör!

Nalla: Lycka till på provet, svettas lite när jag tänker på matteprov!

Slj: Jobbigt för Lucas att han påverkas i humöret! Och jobigt för er som hamnar i sitsen att ni ska hantera det. Jag tycker att vanligt trots är jobbit och är det dessutom kortisonkryddat så blir det ju ännu värre. Svårt att vara så liten och inte förstå sambandet mellan medicin och hans upplevelser av världen!

Lällas, ska kolla upp det och med läkaren om jag får äta det. Det var prat om att om jag påverkas mkt i hb vid nästa mens så ska läkaren skriva ut ngt som hjälper.

Nu ringde koordinatorn, hon ringer varje torsdag, och det var ännu ingen förändring i kön. Blä! Dessutom är jag ju inte sjukast i kön så jag lär ju få vänta.
    Fast det är ju bra att jag inte är den sjukaste, det hade varit ännu tuffare att vänta då. Hoppas bara att jag inte blir alltför dålig innan "min" lever kommer!

Ha det så fint!

Kram

• ElinC

Hej!
    En fråga.
    Min syster har ulcurös colit och leverproblem, nått åderbrock i halsen m.m. När hon sa till sin läkare att hon ville skaffa barn sa han att det tyckte han inte, risker var stor att hon skulle dö pga ökat tryck på blodådrorna. Han tyckte att hon skulle vänta på en levertransplandation. Men hon är inte så dålig än. Kanske tar 20 år och då kanske det är för sent med barn. Hur skulle ni göra? är det nån som känner igen sig?

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7