Inlägg från: KatastrofKatt |Visa alla inlägg
  • KatastrofKatt

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

jag har läst i denna tråd (och den dessförinnan) rätt länge nu utan att riktigt våga lämna spår, men nu är det dags.. som en del i accepterandet, kanske..

stryk mig medhårs
  • KatastrofKatt
    Nallatalla skrev 2007-04-19 08:41:26 följande:
    katastrofkatt,är det du själv som är drabbad eller är det någon i din närhet? du är hur som helst varmt välkommen till vår tråd!Här är det en härlig skara med både sjuklingar och anhöriga som stöttar och peppar varandra.Den här tråden har hjälpt mig så enormt mycket. Det är skönt att veta att man inte är ensam och att kunna dela tanskar och funderingar med människor i samma sits.dalkulla,hur mår du idag?mumlin,skönt att höra att du mår någorlunda. Hoppas att din operation blir av snart!slj,bra att Lukas inte blöder just nu! Hoppas att inflammationen ger sig nu.Gmt,tolkade din dotters inlägg som att du fyller år idag?Grattis på den stora dagen!Hoppas att du får en underbar dag,det är du värd!Hurra hurra!! Massor av bamsiga födelsekramar från mig!Nu måste jag kila! Ska lämna sonen på dagis och sedan ta tag i matten inför provet imorgon....Kram på er alla och ha en underbar dag! / Nalla
    det är jag. tack så mycket.
    stryk mig medhårs
  • KatastrofKatt
    Nallatalla skrev 2007-04-19 11:37:18 följande:
    Gmt,där ser man! Vi visste inget igår om din födelsedag men gratulationerna kom ju i efterskott. Bättre sent än aldrig....dalkulla,vilken panik man kan känna när attackerna kommer!När jag tänker tillbaka på den tiden känner jag nästan hur ångesten kommer krypande och jag börjar att svettas..Vad jobbigt att det inte ger med sig trots ökad kostisondos.Du är en riktig kämpe som gått igenom hela graviditeten med detta eländiga skov och som om det inte vore nog en elak hagga till läkare.Nu har väl nedräkningen börjat på riktigt? HAr du fått tid för snitt?Med mig är det bra som vanligt! Är så lycklig över att jag valde livet utan bråkig tarm! Jag lever precis som innan jag blev sjuk och det är ofta som jag glömmer att jag har stomi.Det är lite stressigt med skolan men jag har fått förlängd tid så nu har jag totalt ca 5v kvar istället för 1 ynka vecka.tessi81,oj vilket lågt blodvärde! Jag mådde fruktansvärt dåligt när mitt sjönk ner under 95!Har ju i vanliga fall runt 140.katastrofkatt,hoppas att du ska känna dig lika hemma här som jag gör! Denna tråd har varit lite av en livlina för mig.Hur mår du? Knaprar du också en massa olika mediciner?Antar att lällas är ute och reser. Hon är verkligen tuff som ger sig ut i världen med sin påse så pass kort tid efter op.Hon åkte ju till Thailand bara några veckor efter op.Hoppas verkligen att hon har det bra!Jag är så otroligt glad och tacksam över att ha hittat denna tråd. Jag skulle aldrig ha klarat av att acceptera min situation utan Er alla!Tack för att Ni finns!Kram / nalla
    har alldeles nyligen blivit "diagnostiserad" och har inte alla fakta än, men jag har en drös med mediciner hemma, som jag ännu inte vant mig vid.

just nu mår jag relativt okej. det har varit värre.. men det har även varit bra mycket bättre.
    benen är täckta med äckliga, röda fläckar, lederna värker och magen är som magen nästan alltid är.. kaosartad.. men det är synd att klaga
    stryk mig medhårs
  • KatastrofKatt

att ni är en hög med varma, omtänksamma människor, har jag redan kunnat konstatera. annars hade jag nog aldrig vågat ge mig tillkänna och faktiskt skriva i tråden.
    redan nu känns det bättre. jag är glad att jag hittade hit och äntligen tog mod till mig och plitade ned några ord 

stryk mig medhårs
  • KatastrofKatt
    itmorsan skrev 2007-04-19 20:48:32 följande:
    Molle72: Nog för att det är jobbigt att man svullnar av kortison (ser själv ut som fru Michelin just nu) men det måste vara ännu jobbigare när man är tonåring! Då är det ju extra viktigt med utseendet och kläder mm.Hoppas hon blir bättre snart så att hon slipper detta på ett tag.Katastrofkatt: Är det Crohns eller UC du har? Har själv blivit diagnosticerad Crohns ganska nyligen (ca 1 år sen) och tar till mig all information jag kan. Välkommen hit!Prommis: Mitt humör ändrades av kortisonet, jag blev deppig och mitt tålamod försvann nästan helt. Jobbigt när man har småbarn. Det har dock blivit bättre nu efterhand när jag trappat ner.Ha det gott alla!
    jag har fått diagnosen UC
    stryk mig medhårs
  • KatastrofKatt
    Molle72 skrev 2007-04-20 17:58:18 följande:
    Katastrofkatt: Välkommen hit. Är det nåt du undrar över så fråga bara. Så svarar vi så gott vi kan.Mumlin: Rebecca brukar inte bli rund när hon håller sif till 5 mg om hon börjar med tio så har oftats det bara en vecka och då hinner hon inte bli rund. Och de två senaste somrarna har hon stått på 5 mg och det har inte ens märkts lite. Så hoppas att du får stå på en ganska liten dos då.Nalla: Klart att vi bryr oss. Sen har ju ni andra stöttat oss också. Vi vet ju inte så mycket eller vi kanske vet mycket men vi kan ju ändå aldrig sätta oss in i er sits. Vi kan ju bara titta på egentligen, sen har man ju lärt sig en del på dessa sex åren genom att lyssna på läkare och er och läsa sig till. Jag kan ju säga att jag hade gärna bytt med Rebecca så att hon ska må bra och inte behöva lida.Kram på er alla nu.
    tack så mycket. det känns hoppfullt
    jag har säkert hundra frågor, men ingen aning om var jag ska börja.. så jag läser och grubblar och googlar och läser länkar och kommer förmodligen på var jag vill börja sen

tack för ert varma välkomnande
    stryk mig medhårs
  • KatastrofKatt
    grådis skrev 2007-04-21 20:41:07 följande:
    Katastrofkatt; välkommen hit Klart att du ska skriva och vara med. Mumlin, måste det vara typ prednisolon du ska äta? Jag har käkat Entocort i långa perioder, kapslar på 3mg kortison, mellan 2-4 st/dag, då har man inte blivit så hysteriskt rund o svullen som med hästekurerna med Prednisolonet...Fast det är klart...kapslarna är ju just kapslar för att de ska lösa upp sig i tarmen o verka lokalt där...hjälper kanske inte mot transplanterade organ då?Kramis på dig
    tack du

måste säga att vissa dagar när man läser i tråden, blir man riktigt skrämd av allt ni genomgår och vill spola tillbaka bandet.. till.. jag vet inte.. nångång innan.. och bara vägra.
    men samtisigt lyser en sådan styrka om er, att man inser att man klarar allt. om man måste.
    heja er. ni rockar!
    stryk mig medhårs
  • KatastrofKatt
    grådis skrev 2007-04-22 11:12:28 följande:
    Tessi81: Nu sitter jag o äter havregrynsgröt med psylliumfrön (loppfrön) i och med papaya uppepå. Visst är jag duktig? Igår blev det inte riktigt lika nyttigt....smörgåstårta till både frukost o lunch samt massa kladdkaka o dajmtårta....på jobbet....sen snek jag till mig en middag hos syrran på hemvägen, tacopaj sen glass till efterrätt...heheGott att höra att du fortfarande mår så bra. HärligtKatastrofKatt; bli inte rädd för allt vi skriver här. Det går upp o ner och som Tessi skriver, man kan leva som vanligt fast man har dessa sjukdomar. Men ibland sjunker man ner i en svacka och då kan man lätta på trycket genom att skriva av sig här, då blir det lätt lite hemska bilder.Jag har jobbat heltid sen jag var 18år, hängde på Hultsfred o Roskilde som "vanliga" ungdomar, har bilat o åkt mc i europa, ryggsäcksluffat i Asien 4ggr och fotvandrat o hoppat fallskärm på NyaZeeland så jag anser väl att sjukdomen inte hindrat mig i det avseendet. Sen har jag tillbringat en del tid av mitt liv på sjukhus o i väntrum och tagit mig igenom ett gäng coloskopier, tarmröntgen, kortisonkurer mm och legat hemma med kramp o ont i magen också, men det har inte fått "ta över" mitt liv.Tvärtom har jag väl problem med att jag inte riktigt accepterat att jag är sjuk och tillåtit mig att ta det lugnt.itmorsan, ja humöret är ju inte att leka med Hoppas du mår bättre i magen nu
    jo, som jag skrev, så inser jag att det går att leva ett normalt liv, trots att det stundtals känns hopplöst.
    ni har bevisat det.
    för läser man enbart "läkartrådar" och letar i fass, kan man lätt få för sig att man är fånge i sin egen kropp. men att läsa här inger hopp.

jag tror att mitt skov börjar ge med sig, men jag räds sommaren, därför att jag påverkas starkt av solen.. och jag som älskar solen.
    någon annan som sett några samband? med att utsätta sig för solen och drabbas av tarmbesvär och hudproblem?
    stryk mig medhårs
  • KatastrofKatt
    grådis skrev 2007-04-22 11:32:33 följande:
    KatastrofKatt; vad käkar du för medicin? Jag har för mig att om man äter Salazopyrin så kan man få problem med huden. Sen om man äter Imurel/Azatioprin så ska man inte utsätta sig för alltför mycket sol...har jag för mig..men det står väl i bipacksedeln isf.Flagyl kan nog oxå ge hudreaktioner i samband med sol...är lite osäker på detta.Hudprobelm i sig kan man nog oxå få av sjukdomen.Jag gillar också sol o värme, märker inget med magen. Däremot har jag soleksem på våren innan jag fått upp färgen.
    jag äter för tillfället inga mediciner alls, för att jag inte tål den medicin som skrivits ut åt mig. så det jag menar har ingenting med någonting sådant att göra, utan jag har tyckt mig se ett samband med försämrad hälsa i samband med sol.. och hudbesvär har jag även utan sol.. (som en del av sjukdomsbilden) men det blir liksom värre allting, så fort jag varit ute och njutit av solvärmen.
    huden (och utslagen) blir etter värre och magen kraschar totalt.
    eller så har det varit slumpen.. jag hoppas nästan det.
    stryk mig medhårs
  • KatastrofKatt

dalkulla - det är okej, men svårt att röra sig långt hemifrån. huden har börjat läka, men magen är inte i lika bra skick. idag har lederna inte ömmat särskilt mycket heller.. igår var det mycket värre.. fast magen var bättre. ja.. alltid är det nåt

hur är det själv?

stryk mig medhårs
Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7